Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vardagsmat till kräsna "tråkiga" barn

  • allegra74 22 augusti 2010

    Jaha...nu är verkligheten här igen och med det ångesten för middagsmaten.
    Är ensam med två barn som inte gillar nån mat...jo fiskpinnar, köttbullar m stuvademakaroner och stekt falukorv med makaroner. Ja e så trött på den maten så jag kan spy!
    Hur gör ni för att era barn ska äta allsidigt, nyttigt och varierat?
    Skulle bli så glad för tips på, nyttig, varierad och snabb mat för veckorna {clap}

  • amoz 22 augusti 2010

    Varför inte laga tex korvgrytor av olika slag, köttfärslimpa, sås och potatis, kokt fisk, vit sås och potatis, köttgrytor. Sen kan man ju göra mycket på kycklingfiléer som är gott.

  • ros 22 augusti 2010

    {snicker}Hej! Det är inte så roligt att laga mat när den inte uppskattas alla gånger.
    Vi har en allätare och en kräsen
    Några tips:
    Köttfärslimpa
    Plättar
    Hemmagjort potatismos
    En del barn gillar inte typ när allt är "blandat i en gryta"
    En del vill ha potatis, pasta eller ris för sig
    Kött, fisk eller kyckling för sig och såsen bredvid
    Ett tips är att laga lite mer vid vissa tillfällen och frysa ner
    Lycka till!

  • The_mama97mia 22 augusti 2010

    Hej, ja du jag känner igen mig, du skriver inte hur gamla dina barn är. Mina är nu lite större (10 resp 13) o provar gärna, men gillar inte allt...
    Ger tips på en favvo som de gillat sen de var små. Fisk är ju aånt som kan vara lite svårsålt till ungar.
    Sen kan jag tipsa om mitt recept på egna chicky bits, kolla bland mina recept. Går att göra med fisk också för egna fish fingers. Och egna kebabspett är poppis med. GÅ in på min sida om du vill o glo lite bland mina recept.
    Här kommer fiskfavoriten:

    Millans fisk

  • 123Linnea 23 augusti 2010

    Nu vet ju inte jag hur gamla dina barn är - men det brukar faktiskt fungera att PRATA med dem om maten också.

    - Förklara att smaklökarna växer och mognar och rätt vad det är gillar man något som man var "för liten för att gilla" förut, så man måste prova många gånger. (Man vill ju inte vara FÖR LITEN heller)
    - Försök få dem att förstå att all mat kan inte vara älsklingsmat - det går att äta ändå!
    - Se till att servera en liten glasspinne efter maten, när du vet att det inte är älskad mat. Att ätas när tallriken är tom.

    Tyvärr gillar barnen inte alltid maten från början - man måste ofta gå den tröga vägen att vänja sig.

    Jag vet att det här fungerar. Vi har också ett barn som gärna provar och ett barn som är anti mot allt nytt. Men nu äter de det mesta - dock inte alltid med glädje - men det är skönt att veta att de kan äta alla möjliga varianter - både när de är gäster och måste uppföra sig, och när de möter skolans underbara skolkök!

  • Mistys 23 augusti 2010

    "Plockmat" var populärt hemma hos oss.
    Tacos
    Hemgjorda kebabspett i pitabröd
    Hemgjorda chickenbits med ris och grönsaksstavar
    Kycklingsallad med allt i olika skålar så man kan ta själv
    Egengjord pizza på tortilla bröd där alla gör sin egen och väljer ur olika skålar
    Hemgjorda hamburgare alla plockar ihop sin
    Tortilla wraps med olika fyllningar
    Vi gjorde också en Leilas afrikanska köttfärsröra med ris och nötter, russin, mango, kokos, banan mm i olika skålar att plocka ihop själv. Köttfärsröran gör man genom att steka 500 g färs. Tillsätt 1-2 msk curry, 1 buljongtärning, 1 burk campells tomatsoppa och en burk vatten. Låt koka ihop lite.

    Mina barn åt oftast bättre om dom fick välja och plocka själva ur olika skålar. Grönsakerna slank liksom ner av bara farten( eller misstag kanske)

    Självklart åt vi det gamla vanliga också plus en del mindre populära rätter men så är det ju alltid. Allt passar inte alla, alltid :s

  • sju 23 augusti 2010

    Om barnen får vara med och laga maten kanske de är mer intresserade av att smaka på den sen också? Jag har tyvärr inga egna barn, men har barn i min närhet som jag passar ibland. De brukar tycka att det är kul att hjälpa till i köket och blir intresserade om man pratar om maten som någon föreslog också. Berätta om ingredienserna, om rättens ursprung, nån rolig anekdot om just den här maten. Påhittat eller på riktigt spelar inte så stor roll, huvudsaken är att det blir kul och triggar fantasin.

  • KimOfDrac 23 augusti 2010

    Får man mat att bli roligt blir det också gott, som den klassiska "smiley-frukosten" med två ägg som ögon, bakon som mun o.s.v
    Låt barnen hjälpa till så kommer de vilja äta det, man är ju "stor" om man gör sin mat själv ;)
    Ett alternativ till köttbullarna är ju att göra pannbiff och förklara att det är platta köttbullar :)

  • allegra74 23 augusti 2010

    Tack så jättemycket för alla tips:)
    Mina barn är 8 och 9 och har alltid varit duktiga på att äta det mesta tills för ett år sen...då blev allt bläää.
    Dom hjälper till med matlagninge och det är så kul men sen när vi sätter oss vid bordet så petar dom bara i maten...även när det blir nåt gott efteråt.
    Men idag gjorde vi MIllans fisk med pressad potatis och babymorötter och allt försvann. En liten glass till efterrätt blev det oxå.
    Det var så kul och lungt vid bordet när jag slapp höra Vill inte och dom slapp höra Pröva ialf.

    Imorgon är det träning så då blir det fil o flinger innan och köttfärslimpa med potatis och farmors snabbinlagda gurka efter...mums för alla hoppas jag {nailbiting}

  • boz1965 23 augusti 2010

    Laga den mat du anser är bra och nyttig och sätt på bordet och säg åt ungarna att de antingen äter vad som serveras eller så får de vara hungriga. Det blir såklart gråt och tandagnisslan till att börja med, men förr eller senare fattar de att du menar allvar och så äter de. Oftast är det inte maten det är fel på utan snarare är det så att de testar dina gränser. Det gör barn hela tiden, som bekant. :) Jag var ett riktigt pulver när jag var liten (enligt somliga är jag det fortfarande) :DD

    En annan grej är att låta barnen vara med och laga maten. De kan ju inte gärna vägra att äta mat de själva har lagat. Och där verkar du ju ha börjat bra. (Y)

    Det funkade fint på mig och mina syskon när vi var små.
    Åt vi inte grönsakerna blev det heller ingen efterrätt ;)

  • redd 23 augusti 2010

    Skrivet av boz1965 den 24 aug 2010

    En annan grej är att låta barnen vara med och laga maten. De kan ju inte gärna vägra att äta mat de själva har lagat. Och där verkar du ju ha börjat bra. (Y)



    Den där skall man passa sig med, brukade följa med ut och fiska och umgås med släkten och på det hela taget ha det trevligt, sedan körde man den där på mig när jag var 8-9år och fostrad som jag var åt jag, nästa gång vi skulle ut och fiska gick ett par glas och sedan fick jag stanna hemma (och slapp äta fisk). Tog över 20år innan jag följde med ut och fiskade igen, och talade om varför jag inte följt med dom sista 20åren.
    Fisk är man tvungen att få ner till magen med jämna mellanrum, personligen försöker jag dränka det i andra smaker och sedan svälja bitarna hela så att dom inte ger så mycket smak ifrån sig.

  • boz1965 23 augusti 2010

    Skrivet av redd den 24 aug 2010

    Skrivet av boz1965 den 24 aug 2010

    En annan grej är att låta barnen vara med och laga maten. De kan ju inte gärna vägra att äta mat de själva har lagat. Och där verkar du ju ha börjat bra. (Y)



    Den där skall man passa sig med, brukade följa med ut och fiska och umgås med släkten och på det hela taget ha det trevligt, sedan körde man den där på mig när jag var 8-9år och fostrad som jag var åt jag, nästa gång vi skulle ut och fiska gick ett par glas och sedan fick jag stanna hemma (och slapp äta fisk). Tog över 20år innan jag följde med ut och fiskade igen, och talade om varför jag inte följt med dom sista 20åren.
    Fisk är man tvungen att få ner till magen med jämna mellanrum, personligen försöker jag dränka det i andra smaker och sedan svälja bitarna hela så att dom inte ger så mycket smak ifrån sig.


    Ja, där ser man. :D Själv älskar jag nästan all fisk - lax är undantaget som bekräftar regeln för min del. Jag KAN helt enkelt inte få ner lax. Antagligen har jag lagat det för mycket och tröttnat på det för det är inte varken smak eller konsistens som hindrar mig, det är bara det att det är just LAX... :) Men undantaget har också ett undantag: Kallrökt lax tycker jag om på en grov macka av danskt rågbröd. Behövs dessutom knappt nåt smör eftersom fisken i sig är ganska fet.

  • Okänd 24 augusti 2010

    De flesta barn brukar gilla pasta i alla former, här en pastarätt av det lite ovanligare slaget som ingen har kunnat motstå hittills!

    Conchiglioni med kycklingsås.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.