Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Varför blir creme fraichen grynig?

  • Thunnan 22 december 2008

    Dom senaste gångerna jag gjort något med mycket c.f så har den blivigt grynig. Är det för att den är inne för länge i ugnen eller vad kan det bero på?

  • NicolinaZ 22 december 2008

    Har du använt någon mager variant? De brukar kunna skära sig ibland....

  • Thunnan 22 december 2008

    Nej jag har använt den vanliga feta.

  • monac 22 december 2008

    skumt:o
    ...men hade du te.x. pressad citron i eller annan syra i (vin t.e.x.)så har den den tendens att skära sig.(bli grynig) Creme fr. kan vara lite lurigt.

  • Thunnan 22 december 2008

    nej jag hade inget sånt heller, hade bara c.f och kryddor. Ja konstigt är det kanske går bättre nästa gång :)

  • The_mama97mia 22 december 2008

    jag har nog inte varit med om det, men funderar på om det kan hjälpa att man vispar creme fraichen innan?

  • Lotten_J 22 december 2008

    Har aldrig varit med om att cremefraiche blir grynig....däremot om den vart frusen innan kan den bli så

  • miasvante 22 december 2008

    när jag gör kotletter i ugnen, då använder man ju mycket creme fraiche och det skär sig alltid. Mycket irriterande, och det är den sorten som är kokbar som jag har i.Varför????

  • safir74 22 december 2008

    När jag tillagar något i ugn med Cremé fraiche brukar jag tillsätta 1-2 dl matgrädde eller mjölk. Resultatet brukar bli bra då :D(Y)

  • Thunnan 22 december 2008

    jag brukar också ha grädde i men det skär sig ändå :(

  • monac 22 december 2008

    kanske någon "kemist" här på klubben som kan lösa den där gåtan åt oss???? skulle så gärna vilja veta vad det beror på???? kemiskt-tekniskt och hur de t går att undvika...:o
    Hoppas!:)

  • The_mama97mia 22 december 2008

    Skrivet av miasvante den 22 dec 2008

    när jag gör kotletter i ugnen, då använder man ju mycket creme fraiche och det skär sig alltid. Mycket irriterande, och det är den sorten som är kokbar som jag har i.Varför????


    Nu när du säger det så har det blivit grynigt när jag gjort sambal kotletter, kan det bero på typ köttsaft - protein alltså?

  • safir74 22 december 2008

    Skrivet av Thunnan den 22 dec 2008

    jag brukar också ha grädde i men det skär sig ändå :(


    Hmm ring till Arla och fråga :o

  • systeryster 22 december 2008

    Kanske går att reda det med en äggula.Låter ju som om det skär sig, som vid bearnaise som blir för upphettad, det kan man ju rädda genom att tillsätta en till äggula och vispa ihop såsen.
    Finns ju flera märken av C F, är det arla du pratar om? Tycker inte att jag upplevt det med fetaste sorten från Gefleortens mejeri i alla fall? :pVi har ju glädjen att ha ett av de få lokala mejerierna kvar, Tack för det!

  • Lilljeppe 23 december 2008

    Låter lite mysko att den grynar sig:o

  • monac 23 december 2008

    gåtan är löst mina vänner....sambal innehåller citronsyra som interagerar med creme Fr.`n. Bättre med färskt chili!
    god jul utan skurna såser!
    kram.//monac

  • miasvante 23 december 2008

    Tack monac!! Jag har haft i sambal till kotletterna. Då vet jag varför. Tack igen.

  • azlan_lena 23 december 2008

    Lättcreme Fraiche av standardtype kan inte kokas såsen skär sig .(N)

    Arlas 34% creme fraiche inhåller endast grädde o surningskultur.(Y)

    men så fort fetthalten sjunker tillsätts Olika STABILICERINGS medel, som pektin o frujtkärnmjöl.
    ett stabilicerings medel =xantangummi..
    vad nu det har i maten att göra !:'(

    kan vara kryddorna som ställer till att det skär sig kolla på innehålldeklarationen på kryddorna

  • Matvagott 25 december 2008

    Bland gärna matlagningsgrädde och cream fraiche det brukar jag göra och jag får inget grynigt resultat..Testa...Lycka till..

  • Kirunakocken 30 december 2008

    Hej matvänner! :)

    Skuren C.F kan också bero på att fettet i kotletterna gör att den skär sig, den blir övermättad med fett, en lösning kan vara att bryna på kotletterna först,ta upp dem ur stekpannan och torka av dem på papper, sedan hälla på lite vatten i stekpannan och tillsätta lite buljong, finhackade rotsaker och chalottenlök också, sjuda det en stund och tillsätta C.F i detta, sedan reda av med LITE maizena, (såsen ska fortfarande vara simmig) och sedan hälla den över kotletterna i en form och köra klart dem i ugnen, då är chansen större att den inte skär sig.

    Lycka till!

    //Johan kock

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.