Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Varför blir creme fraichen grynig?

  • catta69 30 december 2008

    Jag har fått höra att äggviteämnet i proteinet frigöts när man tillagar "råa" produkter såsom kyckling eller kotletter med creme fraiche.
    Använd därför alltid äkta och inte light produkten, och sen bukar jag steka på dem så jag får yta och t ex kycklingen så den inte vätskar sig mer och sen in i ugnen med den.
    Lycka till!
    /Catta

  • JessicaM 30 december 2008

    Om inte jag är helt fel ute så skär sig de flesta "gräddprodukter" om man har tomat med i matlagningen.... t.ex tomatpuré.....

  • monac 31 december 2008

    Skrivet av Kirunakocken den 30 dec 2008

    Hej matvänner! :)

    Skuren C.F kan också bero på att fettet i kotletterna gör att den skär sig, den blir övermättad med fett, en lösning kan vara att bryna på kotletterna först,ta upp dem ur stekpannan och torka av dem på papper, sedan hälla på lite vatten i stekpannan och tillsätta lite buljong, finhackade rotsaker och chalottenlök också, sjuda det en stund och tillsätta C.F i detta, sedan reda av med LITE maizena, (såsen ska fortfarande vara simmig) och sedan hälla den över kotletterna i en form och köra klart dem i ugnen, då är chansen större att den inte skär sig.

    Lycka till!

    tack Johan! misstänkt att det var nått med kotletterna oxå!:)

    //Johan kock

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.