Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Varför sällan vikt i receptmängder?

  • maxxess 17 april 2010

    Beroende på hur man mäter upp mjöl kan en "deciliter" bli allt från drygt 50g till 75g. Allt beror på hur hårt mjölet packas i måttet och hur noggrann man är/hur man mäter.

    Enl. mjölpåsen väger 1 dl vetemjöl/rågsikt/graham 60 g. Det är lätt att omvandla deciliter till gram, men man har ju ingen aning om hur receptskaparens "deciliter" ser ut...
    Genom att väga den öppnade mjölpåsen och räkna om till gram vet man om man har 15 dl vetemjöl eller om man måste handla mer, lite jobbigt att mäta i decilitermått bara för att kontrollera.

    10 cm purjolök kan vara vad som helst beroende på hur grov löken är. 1.5 dl purjolök, det vet man inte hur mkt det är förrens man hackat den redan. 1 Gul lök, är det 80g eller 150g? Osv osv...

    En digital köksvåg är perfekt när man bakar och lagar mat, varje matintresserad person har säkert en sådan (finns från 99:- och uppåt så det är inte direkt lyxartikel).

    Så varför anger vi så sällan vikt i recept (där mängd/vikt verkligen har stor betydelse för rätten)? Jag undrar...

  • boz1965 17 april 2010

    Man har ju samma dilemma i alla fall, åtminstone när det gäller mjöl. Samma volym mjöl kan ju väga helt olika beroende på fukthalt.

  • maxxess 17 april 2010

    Skrivet av boz1965 den 17 apr 2010

    Man har ju samma dilemma i alla fall, åtminstone när det gäller mjöl. Samma volym mjöl kan ju väga helt olika beroende på fukthalt.


    Det där tror jag är en skröna, eller inaktuellt sedan vi byggde hus och slutade lagra mjölet i en översvämmad matkällare.. Har du exempel?

    Hur är det med allt annat då? Vad är 8 potatisar, 1 gul lök och 10 cm prujolök?

    När jag googlade på mjöl hittade jag världens värsta genomgång: http://www.bakkemi.se/mjol.htm
    (där nämns inget om fukt i mjölet vi bär hem från butik och normalt förbrukar rätt omgående)

  • jas65 17 april 2010

    Så länge jag har bakat eller lagat mat så har jag använt min köksvåg någon enstaka gång.
    I de flesta fall när jag bakar så stämmer dl måtten väl. Vid matlagning så är inte måttenheten så exakta.

    Men en köks våg är att rekommendera till Er alla.

    Höfta på med mängder och decilitrar, för det är det som gör din bak/mat personligheten.
    Anders

  • boz1965 17 april 2010

    Skrivet av maxxess den 17 apr 2010

    Det där tror jag är en skröna...


    Okej, då tror alltså t.o.m. Johan Sörberg, välrenommerad kändiskonditor på skrönor, han också? ;) Han har nämligen sagt precis samma sak i TV. :)

  • Mistys 17 april 2010

    Jag brukar väga mjöl när jag bakar bullar och det stämmer bra för mig, så fukt i mjöl i moderna kök tror jag sisådär på ! Men här i huset har vi nog fukt i garderoben för kläderna har börjat krympa på sistone :D

  • maxxess 17 april 2010

    *bugg^*

  • maxxess 17 april 2010

    *bugg^*

  • maxxess 17 april 2010

    Skrivet av boz1965 den 17 apr 2010

    Skrivet av maxxess den 17 apr 2010

    Det där tror jag är en skröna...

    Okej, då tror alltså t.o.m. Johan Sörberg, välrenommerad kändiskonditor på skrönor, han också? ;) Han har nämligen sagt precis samma sak i TV. :)

    Johan, som konditor, har annat mjöl i påsen, som du väl läste i länken? :-) Japp jag tror att fukt och avvikelser i vikt på mjöl i moderna hushåll är en skröna. Om någon motbevisar kommer jag ödmjukast att krypa till mattan.

    Höll på att glömma originalbudskapet: väg ingredinserna (och skriv vikt i recepten).

  • maxxess 17 april 2010

    Skrivet av Misty09 den 17 apr 2010

    huset har vi nog fukt i garderoben för kläderna har börjat krympa på sistone :D


    Den fukten... alltid kommer den till våren?! ;-)

  • boz1965 17 april 2010

    Skrivet av maxxess den 17 apr 2010

    Johan, som konditor, har annat mjöl i påsen, som du väl läste i länken? :-) Japp jag tror att fukt och avvikelser i vikt på mjöl i moderna hushåll är en skröna. Om någon motbevisar kommer jag ödmjukast att krypa till mattan.

    Höll på att glömma originalbudskapet: väg ingredinserna (och skriv vikt i recepten).


    Ja, var och en blir ju salig på sin tro... ;)

  • frucaos 18 april 2010

    Jag kan också sakna viktangivelser i bakrecept, men i matrecept tycker jag inte att det är lika noga. Där handlar det ju en hel del om smak och behag - 5 vitlöksklyftor - tycker man mycket om vitlök tar man stora klyftor, är man försiktig tar man små ... Men för nybörjaren kan det ju vara trevligt att veta lite mer exakt! Så för all del - skriv gärna vikt när det inte ger för stora besvär.

  • Bumbis 19 april 2010

    Vadå fukt. När man köper 2 kg mjöl så är det ju det. Jag har kollat med 2 oöppnade paket. Och skulle det vara fukt i skulle det väl mögla eller stelna och då skulle ingen köpa det igen......Viktangivelser är jättebra när man bakar men i matlagning kan man lite göra som man vill.

  • Ernst76 20 april 2010

    Skrivet av Bumbis den 19 apr 2010

    Vadå fukt. När man köper 2 kg mjöl så är det ju det. Jag har kollat med 2 oöppnade paket. Och skulle det vara fukt i skulle det väl mögla eller stelna och då skulle ingen köpa det igen......Viktangivelser är jättebra när man bakar men i matlagning kan man lite göra som man vill.


    Mjöl innehåller vatten!

  • Ernst76 20 april 2010

    Skrivet av Bumbis den 19 apr 2010

    Viktangivelser är jättebra när man bakar men i matlagning kan man lite göra som man vill.


    Om man gör "lite som man vill" när man lagar mat och det inte blir bra så ska man inte klaga på receptet!?

  • maxxess 30 april 2010

    EDIT: durumvetemjöl innehåller mer vatten, på påsen anges vikten till 65g/dl jfr 60g för många andra mjölsorter. Om tillverkaren anger noggranhet på så lite som 5 g så litar jag nog på viktmått för mjöl.

    Självklart är både bakning och matlagning något som går på känsla i slutändan, men jag gillar vikt för det går snabbt att få ihop grunden när man bakar utan en massa mätande med olika mått, sedan kan man dutta när maskinen arbetar.

    Det är enklare att hälla i 20-21 g brödsirap i degspadet än att mäta och kladda med matskedsmått där sirapen aldrig rinner ur ordentligt.

    Det enklare om det står 1,2 kg potatis istf 10-12 potatisar när man gör gratäng.

    Viktreglen är inte universell och passar inte överallt men det vore som sagt trevligt med fler viktmått :)

    Jag testade förresten mitt rostfria 1-litersmått (som jag ofta mätt mjöl i), och det gick i ca 1080g kallt vatten upp till literstrecket. Vatten väger vid rumstemp (20C) 0,998 kg/l och vid 4C 0,99997 kg.

    GP testade en del mått, och en del slår fel 0.5 dl/l vilket ändå är mindre än mitt litermått. http://www.gp.se/konsument/tester/1.21076-matt-07

  • maxxess 12 maj 2010

    Googlade på deg, varför brödet blir hårt (annan tråd).. Hamnade på en sida till som sade: väg mjölet
    http://www.icakuriren.se/Documents/Tester/mjol.pdf

    Om man skall tro ICA Kuriren så är uttorkning ett större hot än fukt?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.