Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Varför stelnar inte min fromage?

  • svenkarde 5 maj 2012

    Gör en traditionell enkel fromage på 3 ägg, 1dl socker , 2,5 dl citronsaft och söndermixad kiwi. Tillsätter 5 gelatinblad. Det hela stelnar inte! Kiwin???
    Berget

  • boz1965 5 maj 2012

    Därför att enzymerna i kiwin slår ut gelatinet.
    Man kan t.o.m. snabbmöra kött med krossad/passerad kiwi, så effektivt är det.

    _____________________

    Tillägg:
    Gul kiwi funkar ihop med gelatin, det är bara grön kiwi som har de enzymerna.

    _____________________

    Tillägg 2:
    Gelatin är en köttbiprodukt (extrakt av kokta kalvben och/eller svinsvål) därför bryts det också ner av enzymerna i kiwin.

  • boz1965 5 maj 2012

    http://www.matklubben.se/matprat/oevrigt_1/ett_tips_paa_att_moera_koett_3311.html

  • svenkarde 5 maj 2012

    Tackar. Anade detta, men ville ha det konfirmerat!
    Berget

  • boz1965 5 maj 2012

    Minns att på den tiden jag arbetade som kock använde vi den sortens enzymer att rensa golvbrunnarna i köket från fett och annat skräp som korkade igen dem. Sen var det bara att vänta 10-15 minuter och skölja med vatten. Det var faktiskt effektivare än kaustik soda, och dessutom mer miljövänligt - tro det eller ej. :)

  • Mathantverkare 5 maj 2012

    Skrivet av svenkarde den 5 maj 2012

    Gör en traditionell enkel fromage på 3 ägg, 1dl socker , 2,5 dl citronsaft och söndermixad kiwi. Tillsätter 5 gelatinblad. Det hela stelnar inte! Kiwin???
    Berget

  • Mathantverkare 5 maj 2012

    Det beror på kiwin och det blir samma effekt med ananas. Beror sannolikt på syran i dessa frukter. Men det finns ju massor med andra bär och frukt att lyckas med.

  • husmusen88 6 maj 2012

    Skrivet av TheBoz den 5 maj 2012

    Tillägg 2:
    Gelatin är en köttbiprodukt (extrakt av kokta kalvben och/eller svinsvål) därför bryts det också ner av enzymerna i kiwin.


    Det finns faktiskt en vegetarisk variant av gelatin oxå som heter Agar agar.
    Mycket effektivare än vanlig gelatin.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.