Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Varmluft, vilken temperatur?

  • Tiol 25 september 2009

    Hej Alla matglada!

    Jag har en ugn, där under o övervärmen strular ,:@ Har fått kasta flera mjuka kakor senaste tiden, och har inte fattat att det kanske är ugnen som det är strul med och inte mitt fel som inte kan baka plötsligt, efter 30 års bakning, :@.!! URk!!
    Troligen är det ett värme element som skall bytas. Men tänkte då använda varmluft i stället, tills det andra blir lagat.(Y)

    Vad skall man tänka på, både när det gäller gräddning av mattbröd, kakor, bullar? Har hört olika bud där, en del säger att man skall sänka 10 grader , andra säger 25 , är det någon regel där, eller är det som vanligt att man får prova sig fram.

    Tacksam för era svar.
    Mvh Tina

  • Roggan 25 september 2009

    Jag brukar sänka temperaturen med ca 25 grader och det funkar i de flesta fall mycket bra.

  • liab 25 september 2009

    Jag brukar tänka 10 procent. Självklart inte exakt, men det innebär att jag minskar lite mer när ugnen ska vara riktigt varm och lite mindre vid lägre temperatur. Brukar fungera bra.

  • Tiol 25 september 2009

    Tack så mycket för era svar.
    Kram// TINA

  • frucaos 25 september 2009

    Hihi - mattbröd, det lät ju inte så gott ... Nog för att min gubbe brukar experimentera rätt vilt, men våra mattor har han låtit bli än så länge! :D
    Skämt åsido - tack för att du tog upp ämnet - jag har också grunnat på det ibland. Blir inte tiden förändrad också förresten?

  • Tiol 25 september 2009

    Skrivet av frucaos den 25 sep 2009

    Hihi - mattbröd, det lät ju inte så gott ... Nog för att min gubbe brukar experimentera rätt vilt, men våra mattor har han låtit bli än så länge! :D
    Skämt åsido - tack för att du tog upp ämnet - jag har också grunnat på det ibland. Blir inte tiden förändrad också förresten?


    Det är jag också nyfiken på att få veta.
    Kram.TINA

  • Roggan 26 september 2009

    Det går mycket fortare än vanlig ugn. Rosta rotfrukter i varmluftsugn går i ett nafs liksom sockerkaka. I början får man kolla, det man tillagar, rätt ofta tills dess man vänjer sig.

  • The_mama97mia 10 oktober 2010

    *puff* av en händelse... testade varmluft idag då jag bakade ett surdegsbröd typ focaccia, och en äpplepaj samtidigt, blev förvånad över hur fort det gick!

  • Josses 10 oktober 2010

    Har provat varmluften på jobbet ibland när jag har bakat till mina boende.
    Det ska ju gå att köra två plåtar samtidigt men jag tycker inte att det alltid har gått så bra.
    För det mesta har den översta varit klar mycket tidigare och jag har haft "rätt" temperatur varje gång
    (alltså det enligt receptet),
    Tidsmässigt tycker jag inte heller det har gått något fortare.
    Får väl skylla på min ovana med dessa ugnar men min nästa spis ska ha varmluft.
    Men skam den som ger sig...

  • chrisq 10 oktober 2010

    Skrivet av Tiol den 25 sep 2009

    Hej Alla matglada!

    Jag har en ugn, där under o övervärmen strular ,:@ Har fått kasta flera mjuka kakor senaste tiden, och har inte fattat att det kanske är ugnen som det är strul med och inte mitt fel som inte kan baka plötsligt, efter 30 års bakning, :@.!! URk!!
    Troligen är det ett värme element som skall bytas. Men tänkte då använda varmluft i stället, tills det andra blir lagat.(Y)

    Vad skall man tänka på, både när det gäller gräddning av mattbröd, kakor, bullar? Har hört olika bud där, en del säger att man skall sänka 10 grader , andra säger 25 , är det någon regel där, eller är det som vanligt att man får prova sig fram.

    Tacksam för era svar.
    Mvh Tina
    :DD man får prova sig fram men jag brukar tänksa 20 min mindre man lär sig med tiden är bara så bra allt går så snabbt så tror du blir glad lycka till

  • Bumbis 10 oktober 2010

    Jag använder alltid varmluft. Ugnen kommer upp i temperatur väldigt mycket snabbare och när jag bakar bullar är båda plåtarna inne samtidigt och blir hur bra som helst. Står det 225 g i bakrecept säger dom att man ska sänka till 200 g. När jag gör gratänger tex tar jag den temp som står, gillar mat med färg.

  • Cassiopeya 10 oktober 2010

    Jag har också varmluftsugn men jag är inte alls så nöjd, tycker inte alls att det går fortare :( Tar lång tid att värma upp ugnen och inte har jag märkt någon skillnad på baktid heller...kanske är något fel på min ugn?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.