Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vattnig fläskfile

  • andersqf 11 augusti 2010

    När jag skulle steka fläskfile så kom det en massa vätska i stekpannan, det såg nästan ut som om den kokades i stället för stektes.
    Jag hade köpt 1/2 kilo, inplastad men inte frusen. Jag tog filen direkt från kylen, tog bort plasten, skar den i bitar och la dem i varm stekpanna, allt på en gång.
    Vad gjorde jag fel?
    Jag är novis och tacksam för alla svar.

  • AnneNi 11 augusti 2010

    Troligen blev det för mycket filé i järnet på en gång, så det kyldes ner och vätska frigjordes. Är köttet kallt bör man inte lägga på för mycket på järnet för att undvika detta. Annars får man låta köttet bli rumstemperarat innen man steker det.

  • boz1965 11 augusti 2010

    Tumregeln är att aldrig täcka mer än 2/3 av järnets yta för att det inte ska kylas ner av det som ska stekas. Det skadar inte heller att vänta tills smöret/margarinet är gyllenfärgat och har "tystnat" innan man lägger på köttet. Rumstempererat och väl avtorkat (badda köttet med hushållspapper) kött är heller ingen dålig idé. Sitter det en massa köttsaft kvar på köttet blir det ingen snygg stekyta.

    Edit: Kompletterat en grej

  • FruAst 11 augusti 2010

    Fettet du steker i bör vara lätt brunt innan du lägger i bitarna du ska steka. Lägg i lite i taget annars börjar köttet att koka p.g.a. att temperaturen sänks för fort.

    Lycka Till!

  • boz1965 11 augusti 2010

    Tryck heller ALDRIG på köttet med stekspaden (eller med nåt annat för den delen) för att "snabba upp" stekningen, det resulterar bara i torrt och tråkigt kött som i bästa fall duger till att göra skosulor av.

  • Vetebullen 11 augusti 2010

    ...håller med tidigare inlägg. Köttet ska helst vara rumstempererat och fyll aldrig pannan full med kött utan ha ett lite mellanrum mellan vare bit så går det bättre, Naturligtvis också en panna som är tillräckligt varm innan du lägger i köttet. Har du smör ser du när det är brunt, då lägger du i köttet.
    Lycka till (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.