Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vegetarisk Jansson?

  • nilami 12 december 2013

    Någon som har något tips på vad man kan ersätta Ansjovisen i Janssons frestelse med för att göra rätten vegetarisk men ändå få i alla fall en liknande smak?

  • pihal 12 december 2013

    Här kommer ett recept på vegetarisk jansson. Svårt att få till ansjovissmaken utan ansjovis, men den är jättegod ändå. Om du vill ha ansjovissmaken så prova med att använda spadet från ansjovisen, det gör jag ibland för jag är inte så förtjust i jansson med för mycket ansjovissmak.

    Svampjansson

  • Silversurfaren1 12 december 2013

    Skrivet av pihal den 12 dec 2013

    Här kommer ett recept på vegetarisk jansson. Svårt att få till ansjovissmaken utan ansjovis, men den är jättegod ändå. Om du vill ha ansjovissmaken så prova med att använda spadet från ansjovisen, det gör jag ibland för jag är inte så förtjust i jansson med för mycket ansjovissmak.

    Svampjansson


    verkar intressant :)

  • boz1965 12 december 2013

    Det finns ingen vegetarisk Janssons.
    En Janssons består i huvudsak av potatis, lök, ansjovis och grädde.
    Om detta inte är huvudingredienserna får man kalla den nåt annat, men att kalla den "Janssons" är bara... FEL...

  • DoctorWho 13 december 2013

    Du kanske kan göra en kryddlag med inspiration av receptet nedan så får du ansjovisliknande smak men HELT utan ansjovis.
    Ansjovis på Wenners vis

  • Veranne 13 december 2013

    Kanske lite strimlad brynt rotselleri eller palsternacka tillsammans med löken, det smakar ju fortfarande inte precis ansjovis men ger en lite sötaktig mustig brytning till potatisen.

  • nilami 13 december 2013

    Skrivet av DoctorWho den 13 dec 2013

    Du kanske kan göra en kryddlag med inspiration av receptet nedan så får du ansjovisliknande smak men HELT utan ansjovis.
    Ansjovis på Wenners vis


    Tack för tipset :) men var far man tag i spansk humple och vad är sandel?

  • DoctorWho 13 december 2013

    Spansk humle är svårt att få tag i men går att ersätta med oregano (de är nära släkt).
    Sandel även kallat almugträ, är trä från träd av släktet Santalum. Finns att beställa här. http://kryddlandet.se/search.aspx?searchterms=sandeltr%C3%A4

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.