Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vegetarisk matlagning utan baljväxter och nötter?

  • bissingen 12 augusti 2009

    Är det någon som har tips på vad man kan använda sig av för råvaror i vegetarisk matlagning, om man är allergisk mot baljväxter och nötter, för att ändå få i sig tillräckligt med protein?

  • Mithera 15 augusti 2009

    Funkar det med quorn och soja? Det finns ju i en mängd olika varianter. Ägg är bra.

  • anluk 15 augusti 2009

    Tänkte precis på samma som ovanstående. Quorn och sojaprodukter finns ju en hel del av det i affärerna. Funkar bönor?? Ägg är ju oxå bra som Mithera skriver. Har själv fått börja tänka på allt sånt eftersom dottern blivit veg nu under sommaren.

  • Mistys 15 augusti 2009

    Qinoa som tillbehör . Mycket mer proteinrikt än ris och pasta. Gott.
    Kikärtor om du fixar det.
    Halloumiost. Panerad i grovt mjöl,salta och peppra stek eller grilla i smör serveras som substitut till kött eller fisk.
    Tänker du äta ägg och mejeriprodukter? Alla vegetarianer gör ju inte det (mina barn gör det inte)
    Iså fall är det ju inga problem. Filfrukost och ost mm täcker ju upp bra!

  • farmoringer 15 augusti 2009

    Tänk på att bönor är baljväxt, även ärtor och linser.

  • bissingen 17 augusti 2009

    Quorn funkar bra, men alla bönor, ärtor och linser är ju baljväxter därför måste jag utesluta alla sojaprodukter. Jag undrar om det ens är en möjlighet att vara vegetarian under dessa förhållanden utan att ge sig själv någon form av bristsjukdom?

    Men qinoa och quorn låter ju bra iaf. Och mycket ägg... Jag planerar att äta mejeriprodukter:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.