Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

vegitariskt

  • 1 maj 2004

    Hej! Jga undrar om nån har har ett bra vegitariskt pecept o ge mig? Skulle vra underbart. Kram/Emma

  • 6 maj 2004

    Auberginegratäng är så gott!AuberginegratängIngredienser: 1 hg riven färsk parmesanost2 hg riven prästost4 auberginer8 tomater6 rostade röda paprikor (skinnfria)½ l tomatjuiceett knippe färsk salviaett knippe färsk dragonett knippe färsk mejram2 pressade vitlöksklyftorsalt och nymalen vitpepparTillagning:Sätt ugnen på grill. Dela och kärna ur paprikorna. Lägg dem på en ugnsplåt. Olja paprikorna en aning. Sätt in plåten precis vid grillelementet så att paprikorna tar färg, då lossnar skinnet. Låt dem sedan svalna ordentligt och riv därefter av skinnet från paprikorna.Skiva auberginerna i ca 1 cm tjocka skivor och lägg ut dem på en ugnsplåt tillsammans med de skalade vitlöksklyftorna. Slå på lite olivolja. Rosta auberginerna gyllene på varje sida. Låt dem svalna en aning. Skiva tomaterna. Varva aubergine, tomat och paprika i rader på den smorda formen.Koka upp tomatjuicen och tillsätt de två pressade vitlöksklyftorna och örterna. Smaka av med salt, nymalen vitpeppar och en nypa socker. Slå på rikligt med sås över tomaterna och de andra varvade grönsakerna. Lägg på rikligt med riven ost som ett täcke över allt. Baka formen med grönsaker i ca 25 min i ugn på 175-gradig värme.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.