Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vem gillar att skura kastruller?

• Kristiina 29 januari 2008

Jag vet inte om det här tipset platsar här, men disken är ju ofrånkomlig när man ger sig in i köksregionen, och det är inte alltid som diskmaskinen gör ett gott jobb, om man inte hjälper till lite själv vill säga. Det här tipset har jag fått från min kloka storasyster. Om du råkar bränna fast något i kastrullen eller formen, tag sockerbitar (helst inte snabbsocker, det funkar det också men dom smälter ju ner ganska fort) och gno på det fastbrända, jag lovar att det lossnar, det är nästan som magi! Det går ju åt några stycken men vad gör det, man känner sig lite miljövänlig när man slipper ta fram alla illaluktande köks-sprayer. (Y) Diska sen som vanligt.

• Lotten_J 29 januari 2008

Alla tips är välkomna för att underlätta tråkiga saker (Y), här kommer ett annat förslag. Fyll lite vatten i kastrullen som ska rengöras, tillsätt bakpulver sådär så det liksom fräser upp och bubblar, koka sedan upp detta och kastrullen blir genast lättare att rengöra. Sen så har jag börjat använda en ...ja vad ska jag kalla det....en "trasselsudd" som är silverfärgad som är gjord för att rengöra kastruller, den är helt oslagbar, ser ut som ett garnnystan nästan.

• styvan 29 januari 2008

Det måste jag prova, låter konstigt men jag litar på dig!:D

• evaldo 29 januari 2008

Bra tips tycker jag. Bränner vid gör man ju lite till mans, så alla idéer är välkomna.
    Jag brukar ha i lite ugnsrengöring och en skvätt vatten och värma upp det lite och sen låta det stå ett tag, det brukar underlätta.

• Deeessan 29 januari 2008

Skrivet av Lotten_J den 29 jan 2008

Alla tips är välkomna för att underlätta tråkiga saker (Y), här kommer ett annat förslag. Fyll lite vatten i kastrullen som ska rengöras, tillsätt bakpulver sådär så det liksom fräser upp och bubblar, koka sedan upp detta och kastrullen blir genast lättare att rengöra. Sen så har jag börjat använda en ...ja vad ska jag kalla det....en "trasselsudd" som är silverfärgad som är gjord för att rengöra kastruller, den är helt oslagbar, ser ut som ett garnnystan nästan.

Tack för alla tips! Men menar du stålull, när du skriver trasselsudd?

• anluk 29 januari 2008

Har hört detta tidigare men aldrig kommit på det när jag behöver det..........Måste prova det för bränna vid kastruller det gör jag!

• Okänd 29 januari 2008

Tack för tipset,ska testa det.

• farmoringer 29 januari 2008

Jag tror Lotten_J menar en så kallad stålkudde Och dom är bra. Annars så brukar jag hälla lite maskindiskmedel i grytan plus vatten om jag råkat bränna vid..

• Lange 29 januari 2008

Under tiden som det finns rabarber brukar jag använda dom för att få fina kastruller och termosar. Bara att hacka ner dom i vatten, koka upp och låta stå ett tag så blir det skinande rent.
    Det ska nog vara den gamla "goda" sorten med mycket garvsyra men ändå :p

• kattis63 29 januari 2008

Ok. Har varit hos min son i kväll och såg att han också har trasselsudd. Skulle fråga vad det var men glömde, nu vet jag vad man gör med det(Y) Det är inte svinto mer ett silvrigt garnnystan. Man lär sig något nytt varja dag:p

• lennali 29 januari 2008

Det bästa att rengöra en termos som har fått den där äckliga beläggningen i botten är att stoppa en tuss svinto i termosen i med varmt vatten, skruva igen locket och skaka om en stund, spill ut vattnet, se till att svinto tussen följer med, skölj och titta efter, som sprillans ny igen.

• kattis63 29 januari 2008

Jag håller med dig , det är bra till mycket. Svinto är ett måste för alla hushåll(Y) Åtminstone hos mig:p Men jag ska nog pröva trasselsuddar också för dom kan man använda många gånger. Nåja pappa kan återanvända svinto också. Han är väldigt ekonomisk när det gäller svinto.:D Det kanske man ska vara men jag är det inte.

• jas65 30 januari 2008

Skrivet av Lange den 29 jan 2008

Under tiden som det finns rabarber brukar jag använda dom för att få fina kastruller och termosar. Bara att hacka ner dom i vatten, koka upp och låta stå ett tag så blir det skinande rent.

oxalsyra menar du.

• Kristiina 30 januari 2008

Skrivet av Lange den 29 jan 2008

Det tipset har jag hört, men glömt bort! Stort tack, den ska jag prova till våren!:)

• Lena 30 januari 2008

Jag brukar ta en tablett maskindisk och gnugga och det blir strålande resultat

När vi ändå pratar om rengöring, man kan rengöra termosen med hjälp av hushållspapper som man knölar ner i den och fyller på med varmt vatten, inte för fullt, och sen skakar man som en tok! Vardagsmotion på samma gång!

• Lisabet 30 januari 2008

Termosar och nappflaskor brukar jag rengöra med 1 tsk salt och varmt vatten.
    Skaka ca 20 sekunder och skölj sedan med varmt vatten. Termosarna blir
    jättefina inuti.

• hansdotter 30 januari 2008

Om man har lyckats bränna vid ris i en kastrull- fyll med kallt vatten och stoppa i en tepåse. Låt stå över natten så har det lossnat(Y)

Undrar vad te-påsen gör för nytta? Skulle vara kul att se på under locket!:p Måste provas helt enkelt, jag bränner ofta fast ris.

• Lotten_J 31 januari 2008

Skrivet av Dessandogg den 29 jan 2008

Skrivet av Lotten_J den 29 jan 2008

Tack för alla tips! Men menar du stålull, när du skriver trasselsudd?

Nej det är inte stålull, det är liksom ett tvinnat garnnystan eller vad man ska kalla det, finns att köpa i butik om inte annat prova i en specialbutik som säljer hushållsgeråd.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.