Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vet någon ......?

  • irrevirre 29 februari 2008

    Jag skall bjuda mina goá chefer och kollegor på middag 14/3.
    Saken är den att jag själv inte kommer hem från jobbet förrän efter 17.00 och festen börjar 18.00.

    Jag skall bjuda på fyllda kycklingfiléer och till dessert Tiramisu.
    Tiramisun förbereder jag dagen innan, det vinner den bara på.

    MEN vet någon hur länge innan man kan fylla och bryna fileérna.
    De skall bli genomstekta i ugnen sedan, men hur länge innan kan de vara enbart brynta?? Går det verkligen att göra det dagen innan eller blir det "hälsovådligt" då?

    Hoppas någon vet. Annars får jag gå upp kl. 4.00 på fredagen och göra det ......

  • jas65 29 februari 2008

    Ingen fara kyckling klarar 2-3 dagar i kylen bara de är brynta. Värm dem sedan i ugn på rätt temperatur så de är genom stekta ( vita i köttet ) och inget blod framträder.

  • tilda 1 mars 2008

    På jobbet bryner vi ofta kyckling och annat dagen innan och kör dem bara i ugnen när vi ska ha dem. Funkar jättebra, bara du är noga med avsvalning och sånt. Det är jätteviktigt att kyla av maten så fort som möjligt för att förhindra bakterietillväxten.:)

  • Lotten_J 1 mars 2008

    Det är jätteviktigt med hanteringen av kycklingen både före och efter. Eftersom jag jobbar inom sjukvården har vi fått in personer som blivit sjuka just pga felaktigt hanterad/tillagad kyckling. Jag skulle inte våga göra den annat än direkt då den ska ätas men det är ju jag det och det kanske beror på det man sett inom jobbet. Annars fanns ju en del sunda svar här, ex tilda. Men men inget jag skulle våga mig på. Borde inte cheferna ge dig ledigt den eftermiddagen med tanke på att du ska ställa till med middagsbjudning...och full lön såklart den lediga eftermiddagen ha ha (Y)

  • Grytlappen 1 mars 2008

    Skrivet av jas65 den 1 mar 2008

    Ingen fara kyckling klarar 2-3 dagar i kylen bara de är brynta. Värm dem sedan i ugn på rätt temperatur så de är genom stekta ( vita i köttet ) och inget blod framträder.

    --------------

    Har någon någonsin sett blod i en kycklingfilé?

  • anluk 1 mars 2008

    Jas65 menar naturligtvis att den inte skall vara röd, men det fattade vi väl allihop??

  • irrevirre 1 mars 2008

    Tusen tack för de fina svaren!
    Jag har tidigare brynt på morgonen och genomstekt i ugn när gästerna är på plats
    och det har gått jättebra.
    Jag TROR att jag törs fylla och bryna dem kvällen innan, se till att avsvalningen går snabbt och förvara dem kallt.

    Ja, Lotten J, det har du rätt i. Men eftersom jag måste ha en ersättare då så vill jag inte krångla till det.
    När man är receptionist så kan man inte lämna allt. (Det är det enda om är negativt med det yrket)
    Annars hade jag säker fått ledigt med lön ..... de är bra på att visa uppskattning mina goa danska chefer:-)

    Och ja, jag förstod att det är röd köttsaft som Jas65 menade;-)

  • jas65 1 mars 2008

    Skrivet av Grytlappen den 1 mar 2008

    Skrivet av jas65 den 1 mar 2008

    Ingen fara kyckling klarar 2-3 dagar i kylen bara de är brynta. Värm dem sedan i ugn på rätt temperatur så de är genom stekta ( vita i köttet ) och inget blod framträder.

    --------------

    Har någon någonsin sett blod i en kycklingfilé?

    Tyvärr mr beserwisser jag har sett det
    Med Vänlig Hälsning
    Anders

  • jas65 1 mars 2008

    Skrivet av jas65 den 1 mar 2008

    Skrivet av Grytlappen den 1 mar 2008

    Skrivet av jas65 den 1 mar 2008

    Ingen fara kyckling klarar 2-3 dagar i kylen bara de är brynta. Värm dem sedan i ugn på rätt temperatur så de är genom stekta ( vita i köttet ) och inget blod framträder.

    --------------

    Har någon någonsin sett blod i en kycklingfilé?

    Tyvärr mr beserwisser jag har sett det
    Med Vänlig Hälsning
    Anders


    Jag menade detta är tillägnat denna person som är så självupptagen och tror sig att han expert på mat vilket inte han är och kallar sig för grytlappen.

  • Grytlappen 1 mars 2008

    Skrivet av anluk den 1 mar 2008

    Jas65 menar naturligtvis att den inte skall vara röd, men det fattade vi väl allihop??

    ---------------

    Jag har heller aldrig sett en röd kycklingfilé eller ens att köttsaften i en sådan har varit röd. Men ni har väl andra kycklingar än vi har i Skåne? Här kan de möjligen vara en aning rosa men aldrig röda.

  • marinkovic 1 mars 2008

    Köp färska filér & tillred dem när du hinner.Frys sedan dessa & ta fram innan du ska tillaga dem för festen.Detta brukar jag göra när tiden är knapp.Men det är viktigt att kycklingen INTE varit frusen innan.Lycka till

  • anluk 1 mars 2008

    Skrivet av Grytlappen den 1 mar 2008

    Skrivet av anluk den 1 mar 2008

    Jas65 menar naturligtvis att den inte skall vara röd, men det fattade vi väl allihop??

    ---------------

    Jag har heller aldrig sett en röd kycklingfilé eller ens att köttsaften i en sådan har varit röd. Men ni har väl andra kycklingar än vi har i Skåne? Här kan de möjligen vara en aning rosa men aldrig röda.

    Rosa, röd vad som helst så länge vi alla förstår vad som menas. Spela roll!!!!!!!!!!!!!!

  • jas65 1 mars 2008

    Men skiljer sig kyckling från Höör från Malmö där jag köper min. Men röd det har den aldrig varit, Men däremot så har jag sett blod rester i file'n Mr grytlappen. Därför äter jag nästan aldrig kyckling file'. Nu skiter vi i detta ha det så bra.
    En kyckling skall vara vit i köttet och inte rosa det var det viktigaste efter stekning, kokning.

    Grytlappen ha en bra dag och lägg in flera recet.:p
    MVH
    Anders

  • tantdrake 1 mars 2008

    Gör dem i förväg du, kyl ner dem snabbt så är det inga problem! Lycka till med middagen! Och du....streeesa inte.....:)

  • jas65 1 mars 2008

    Irrevirre,
    Vad tråkigt att sånt händer i en mat tråd

    Du fixar detta, och det kommer att smaka så gooooott.

  • jas65 1 mars 2008

    Skrivet av jas65 den 1 mar 2008

    Men skiljer sig kyckling från Höör från Malmö där jag köper min. Men röd det har den aldrig varit, Men däremot så har jag sett blod rester i file'n Mr grytlappen. Därför äter jag nästan aldrig kyckling file'. Nu skiter vi i detta ha det så bra.
    En kyckling skall vara vit i köttet och inte rosa det var det viktigaste efter stekning, kokning.

    Grytlappen ha en bra dag och lägg in flera recet.:p
    MVH
    Anders

    Ursäkta jag menade mellan Malmö och Sjöbo??

  • irrevirre 2 mars 2008

    TACK alla underbara!!
    Jag känner mig trygg nu. Jag gör som du jas65 och även tantdrake skrev.
    Det skall bli en rolig tillställning!
    Och vad de andra inte vet är att vi skall sjunga sing star också. Hahhaaa:-)
    Men jag måste nog varna grannarna alltså.
    Jag har dessutom en hemlig gäst. En go kille som tidigare jobbade hos oss men nu vidareutbildar sig.
    (Från massageterapeut till sjukgymnast)

    Det skall bli så ROLIGT! Och tantdrake: tack för påminnelsen att inte stressa......

  • Lotten_J 2 mars 2008

    Skrivet av IrreVirre den 1 mar 2008

    Tusen tack för de fina svaren!
    Jag har tidigare brynt på morgonen och genomstekt i ugn när gästerna är på plats
    och det har gått jättebra.
    Jag TROR att jag törs fylla och bryna dem kvällen innan, se till att avsvalningen går snabbt och förvara dem kallt.

    Ja, Lotten J, det har du rätt i. Men eftersom jag måste ha en ersättare då så vill jag inte krångla till det.
    När man är receptionist så kan man inte lämna allt. (Det är det enda om är negativt med det yrket)
    Annars hade jag säker fått ledigt med lön ..... de är bra på att visa uppskattning mina goa danska chefer:-)

    Och ja, jag förstod att det är röd köttsaft som Jas65 menade;-)



    Ja det kanske inte skulle se så bra ut om hela receptionen blev nerlagd pga en fredag-middag, ha ha. Hoppas middagen blir lyckad.

  • hansdotter 2 mars 2008

    Lycka till med middagen!
    Det kommer att bli kanon(Y)(Y)(Y)

  • irrevirre 16 mars 2008

    Nu har bjudningen varit och den blev jättelyckad. Jag brynde kycklingfileérna på torsdagskvällen och stekte dem färdiga i ugn 20 minuter när gästerna drack mousserande vin och åt lite plock.
    Perfekt!
    Var hemma från jobb 17.00 kastade mig i duschen och tog emot första gästen 17.30 pust. Men jag hade förberett mycket, även dukningen, kvällen innan.

    TACK för tipsen!!! TUR att man har er:-)

    Ps: Tid för Sing Star fanns också.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.