Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vilken mjölersättning nyttigast?

  • badabim 4 oktober 2011

    Hej!

    Det finns en uppsjö ersättningar för mjölk numera; sojamjölk, rismjölk, solhavre m.m. Någon som vet ur fett- och sockersynpunkt vilken som är nyttigast? Ändamålet är alltså viktminskning.

  • husmusen88 4 oktober 2011

    Bästa är väl att inte dricka mjölk över huvud taget, soja ska man inte heller använda i stora mängder om den inte är fermenterad.
    Misstänker att osötad havermjölk är det bästa, men du får nog läsa på förpackningarna och jämföra då det finns olika sorter.

  • sanneth 4 oktober 2011

    Läs noga på förpackningen.
    Många innehåller jätte mycket socker.
    Jag dricker Garant sojamjölk (willys)den tycker jag är bra.

  • MalinJ 4 oktober 2011

    Jag är ingen expert alls, men jag tror inte mycket på soja-produkterna. Använde dem till min son som har mjölkallergi, eftersom de var billigast. dietisten missade att tala om att man kan utveckla soja-allergi om man använder soja-produkter. skyddar sig sen med att säga att det bara gäller barn under 1 år och min son var ju äldre. Nu är han snart 5 och har både mjölk och soja-allergi. Använder Icas solhavre-mjölk och carlshamns mejeris matlagningsgrädde. Men om dessa produkter rent hälsomässigt är bättre eller bättre för vikten, det tvivlar jag på, eftersom de är sockrade och har samma fetthalter som vanlig mjölk (lättmjölk o vanlig).

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.