Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vilken olja till vad?

  • Himmelev 1 augusti 2010

    Jag har i många år använt olika matoljor i matlagning, både till att steka i, som fett, som dressing, smaksättare och så vidare. Men jag tycker att detta med olika sorters olja är lite av en djungel. Till exempel är olivolja super populärt och gott :) men inte alls bra att steka i.
    Är det någon som har några bra tips på vilken olja som passar bäst till vad eller som har tips om var jag kan läsa och lära mer?

  • Mistys 1 augusti 2010

    Jag använder rapsolja/smörklick att steka i och olivolja i kalla rätter. Vet inte om det är efter "vetenskapens" alla regler men tycker detta funkar bra för mig.

  • maggi 1 augusti 2010

    Det bästa som finns enligt mig är........... till att steka i majsolja eller ev sololja.
    Till sallad och matlagning är det bara olivolja som gäller. (Y)Smaken kommer bäst
    till rätta där.

  • zudette 1 augusti 2010

    Beror på maten man lagar, tycker jag. Steker/bryner gärna i olivolja om det är vegetariskt jag ska laga eller om rätten är "medelhavsinspirerad", t ex en tomatsås till pasta. Annars steker jag i smör som jag ibland blandar med lite olja. Som dressingar och olja i bröd, pizzadegar osv använder jag olivoljan. Läste om avocadoolja häromdagen och den kommer jag att testa att använda på samma sätt som jag använder olivoljan... spännande med nya produkter! Nån som testat avocadooljan?{cute}

  • Himmelev 1 augusti 2010

    (H) tack för alla fina tips, ska gå över till rapsolja eller smör att steka i. Låter intressant med av avocadoolja, skriv gärna o berätta det är gott o vad man kan använda det till

  • chrisq 1 augusti 2010

    :DDjag steker allt i smör o bakar det mesta med smör gött ska det va :DD

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.