Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vilken stektermometer ska jag välja?

  • Kakan1986 2 december 2011

    Jag har länge velat ha en bra stektermometer eftersom jag ju vet att det är så mycket bättre än att chansa eller skära i köttet och allt det där..
    Köpte en på Clas Ohlsson, digital billig variant med timer också, tror den kostade 99:-. Men själva stektermometern funkade inte som den skulle eller så gjorde jag fel, inte vet jag.

    Hur som helst så vill jag ha tips på en riktigt bra stektermometer, spelar egentligen ingen roll om den är digital, men det känns som att det är bäst efterssom man får exakt gradantal. Vilken stektermometer har du?

    Sen undrar jag när ni sätter in stektermometern i t ex en stek i ugnen, sitter den i från början eller sätter ni i den när ni vill kolla tempen?
    När ni kokar ex kola, har ni den i hela tiden då?

    Hjälp... {hypnotized}

  • walterego 2 december 2011

    Stektermometer är ett "måste" vid spis/ugn. Toligtvis har du gjort något fel då du använde din digitala termometer. Men ........... det går inte att utesluta att det är fel på din inköpta vara. I så fall = nema problema. Clas Ohlson ger åtminstone två års garanti på sina varor. Huvudsaken är att du har kvittot kvar.
    Själv använder jag en "trådlös" stektermometer, också inköpt hos Clas Ohlson. Rekommenderas! Du slipper springa till spisen för att kolla "stup i kvarten". Från början kanske "bökig" att ställa in men det är som att lära sig cykla: när man en gång lärt sig så sitter det i. Du kan t.ex. stryka skjortorna till "gubben" eller nåt :) och när steken är färdig får du en signal av den medburna apparaten.
    Stektermometern sticks in i KÖTTET så nära mitten i steken som möjligt. Och detta innan du sätter in köttbiten i ugn el på spisen.
    Olika temperaturer på kött/fisk/grönsaker finns att hämta på nätet. Om du vill ha hjälp så säg till.
    Kola är inte något jag brukar koka men svaret på din fråga är: Ja

  • Kakan1986 2 december 2011

    Tack så mycket :)

    Det är nog den termometern jag köpt som du har kanske, den är trådlös (batteridriven).
    Men jag har nog hanterat den fel!
    Bättre lycka nästa gång, nu vet jag ju hur jag ska göra :)

  • walterego 2 december 2011

    Nja, batteridriven betyder ju inte trådlös? Min stektermometer har en enhet som är kopplad till steken och ytterligare en enhet som jag bär med mig i bröstfickan.
    Dock ska man vara försiktig med lock o dyl. Lätt hänt är att givarkabeln "bryts" (vilket hände mig) men, som sagt, Clas Ohlson "stod på min sida".

  • Kakan1986 2 december 2011

    Jaha ok! Då är det inte samma, min är batteridriven.

  • boz1965 2 december 2011

    Det bästa (tycker jag) är en digital termometer där du har själva "huvudenheten" utanför ugnen och bara sticker givaren i köttet. Sen är det en smaksak om man vill ha en trådlös eller ej.

  • husmusen88 2 december 2011

    Till knäck och sånt används en elektronisk mätare, batteridriven. Får koka med från början.
    Samma till stekar osv. i med termometern från början, man ska inte picka i köttet i efterhand. Försök få termometern i mitten för ett bra resultat.
    Så gör vi hemma hos mamma iaf.

    Hemma hos mig existerar det inga sånna lyxartiklar, utan här går vi på känsla! :) Brukar alltid bli bra ändå, och blir de inte bra får man väl fundera ut någon nytt!

  • The_Stig 2 december 2011

    Hej!

    Jag har en helt kanon digital stektermometer som jag införskaffat från www.hemmakocken.nu Den är även trådlös och kostar om jag inte minns fel 325:- Med den kan du välja vilken typ av kött du tillagar (gris, ko, kyckling osv) + vilken typ av stekning (well done, medium, rare osv). När köttet fått rätt temperatur, larmar den att det är färdigt. Att den är trådlös gör att du kan ta med dig displayen bort från spisen och in i ett annat rum eller att sätta fast den i byxlinningen, som verkligen undlättar matlagningen.

    Lycka till!

  • Kakan1986 2 december 2011

    Tack för många bra matnyttiga tips :)

  • chrisq 2 december 2011

    Skrivet av jackfluch den 2 dec 2011

    Hej!

    Jag har en helt kanon digital stektermometer som jag införskaffat från www.hemmakocken.nu Den är även trådlös och kostar om jag inte minns fel 325:- Med den kan du välja vilken typ av kött du tillagar (gris, ko, kyckling osv) + vilken typ av stekning (well done, medium, rare osv). När köttet fått rätt temperatur, larmar den att det är färdigt. Att den är trådlös gör att du kan ta med dig displayen bort från spisen och in i ett annat rum eller att sätta fast den i byxlinningen, som verkligen undlättar matlagningen.

    Lycka till!
    (Y) håller med dig har samma o är toppen

  • Kakan1986 6 december 2011

    Skrivet av chrisn den 2 dec 2011

    Skrivet av jackfluch den 2 dec 2011

    Hej!

    Jag har en helt kanon digital stektermometer som jag införskaffat från www.hemmakocken.nu Den är även trådlös och kostar om jag inte minns fel 325:- Med den kan du välja vilken typ av kött du tillagar (gris, ko, kyckling osv) + vilken typ av stekning (well done, medium, rare osv). När köttet fått rätt temperatur, larmar den att det är färdigt. Att den är trådlös gör att du kan ta med dig displayen bort från spisen och in i ett annat rum eller att sätta fast den i byxlinningen, som verkligen undlättar matlagningen.

    Lycka till!
    (Y) håller med dig har samma o är toppen


    Är det denna ni menar?
    http://www.hemmakocken.nu/?artnr=13535&cat_id=183

    Antar det, beskrivningen passar ju :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.