Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vispa grädde

  • The_mama97mia 21 juni 2008

    TYcker att jag sökt långt tillbaka i trådar här, men är det ngn som kan säga varför det inte går att vispa grädde när det är lågtryck o åska i luften????????

  • hansdotter 21 juni 2008

    Aldrig tänkt på:o
    Är det så- Vad spännande!
    Vill gärna höra en förklaring till detta fenomen(Y)

  • Wombat04 21 juni 2008

    Det stämmer faktiskt, men jag vet inte orsaken! Inte heller funkar det att göra alioli (eller aioli på franska) när det är åska i luften, det fick jag bittert erfara en gång när jag skulle göra denna läckerhet till en stor fest och satt med en massa vitlökssoppa mitt i blixtar och dunder ... :@:D

  • busan37 22 juni 2008

    Jag har aldrig hört talas om det men nu förstår jag varför jag hade problem med att vispa grädden till tårtan på midsommarafton. Jag höll på riktigt länge.

  • lenajeanette 22 juni 2008

    Har aldrig hört, men ibland kan ju det onekligen var svårt att "få upp" grädden.

  • Enselic 22 juni 2008

    Det är nog bara en skröna. Även om det är lågtryck så finns det ju luft att vispa in i grädden.

  • Okänd 22 juni 2008

    Man ska helst inte baka nåt med maräng heller när det är fuktig luft,det blir inte bra alls.Det har jag själv varit med om.:p

  • Enselic 22 juni 2008

    Skrivet av Liliane den 22 jun 2008

    Man ska helst inte baka nåt med maräng heller när det är fuktig luft,det blir inte bra alls.Det har jag själv varit med om.:p


    Ja så kan det nog vara, man får inte upp fluffet om luften är fuktig.

  • Smulpajen 22 juni 2008

    Bröd och bullar jäser inte heller lika bra när det är lågtryck. Att det var så med grädden har jag aldrig tänkt på :o

  • The_mama97mia 22 juni 2008

    Skröna eller inte, jag har i alla fall råkat ut för det flera ggr, vispar o vispar o inget händer...
    ;)

  • farmoringer 22 juni 2008

    jag vet inget om det heller, men vet eller har upplevt att när korna byter bete så kan det bli svårare att vispa grädde. Speciellt när de går över till klöverbete.. Kanske också en skröna, vad vet jag....

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.