Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vispa över vattenbad...

  • frucaos 25 maj 2008

    Jag håller på att baka en tårta - och där ska socker och ägg vispas över en kastrull med hett vatten. Någon som vet vad det har för betydelse? Jag blir ju lite nyfiken...
    Gör ju som det står, skulle inte våga annat! (på tal om receptslav...)

  • Lotten_J 25 maj 2008

    Har aldrig hört talas om detta. Det enda jag använder vattenbad till vid bak är att smälta choklad. När jag gör tårtbotten vispar jag som vanligt och tårtan blir lika god för det. Spännande att se om någon vet varför, vore intressant. Är det ett gammalt recept?

  • anluk 25 maj 2008

    Jag tror att jag använt det någon gång men vet egentligen inte varför?????

  • tina62 25 maj 2008

    Skrivet av frucaos den 25 maj 2008

    Jag håller på att baka en tårta - och där ska socker och ägg vispas över en kastrull med hett vatten. Någon som vet vad det har för betydelse? Jag blir ju lite nyfiken...
    Gör ju som det står, skulle inte våga annat! (på tal om receptslav...)



    Vad heter receptet? Finns det här på matklubben?
    Kan vara lättare att svara på det om man läser hela receptet.

    Jag blev så nyfiken.

  • frucaos 25 maj 2008

    Är det ett gammalt recept?


    Nej, det är en ny kokbok i alla fall.

  • frucaos 25 maj 2008

    Vad heter receptet? Finns det här på matklubben?


    Visar den sig vara ätbar skriver jag naturligtivs in receptet. (L)
    Den ska ätas i kväll, så recensionen kommer i morgon.

  • The_mama97mia 25 maj 2008

    Jag tror, en högst okvalificerad gissning, att det har att göra med att sockerkristallerna ska smälta av värmen. Blir slätare då eller?
    Lat av naturen är jag, så jag skulle nog strunta i det momentet....
    :)

  • Razzel 25 maj 2008

    Vispar du socker och ägg över varmt eller hett vatten så tjocknar smeten. Skall du ha det som kräm till tårtan?
    :D

  • irrevirre 25 maj 2008

    Det är jättebra att göra så! Marängen blir bättre, styvare och slätare av att vispa över vattenbad. Då finns inte risken att den vätskar sig och rinner ut.
    Speciellt bra är det att göra så om man skall ha marängen på en paj.

  • irrevirre 25 maj 2008

    Skrivet av IrreVirre den 25 maj 2008

    Det är jättebra att göra så! Marängen blir bättre, styvare och slätare av att vispa över vattenbad. Då finns inte risken att den vätskar sig och rinner ut.
    Speciellt bra är det att göra så om man skall ha marängen på en paj.


    Aha, nu ser jag att du inte nämner att det är maräng det handlar om ... är det det?

  • frucaos 25 maj 2008


    Aha, nu ser jag att du inte nämner att det är maräng det handlar om ... är det det?


    Nej, det var inte maräng, men tack för det tipset, ska definitivt prova nästa gång. Den här gången var det tårtbottnen det gällde.
    Den är uppäten (så när som på en liten bit som maken ska sluka innan läggdags), och det var då i alla fall en som kom och påpekade att den var god. (nåja, fin, sa hon, men jag hoppas att hon tyckte om smaken och inte bara utseendet).
    Har mina misstankar om att det smugit sig in ett fel i receptet, så när jag lägger in det här så kommer jag föreslå en ändring... Håll ögonen öppna för chokladtryffeltårta.

  • bernit 25 maj 2008

    Det är för att få det tjockare - när äggen värms tjocknar de och tillsammans med sockret blir det till en tjock och pösig "sås"
    Tänk bara på att blir det för varmt får du en väldigt söt omelett.

    /BÅ :p

  • frucaos 26 maj 2008

    Jag skriver receptet här - det fanns redan en som heter chokladtryffeltårta, och jag orkar inte hitta på nåt annat namn...
    Smöra en 23 cm springform och täck bottnen med bakplåtspapper.
    Häll 55 g råsocker eller strösocker och 2 ägg i en värmetålig skål och ställ den över en kastrull med hett vatten. Vispa vitt och pösigt. Sikta ner 25 g vetemjöl och 25 g kakaopulver i en separat skål och vänd försiktigt ner det i äggsmeten. Häll i formen och grädda i 220º 7-10 minuter, tills den höjt sig och känns fast.
    Stjälp upp på ett galler och låt svalna. Diska och torka formen och lägg tillbaka den kalla kakan i den. Rör samman 1/2 dl kallt, starkt kaffe och 2 msk brandy och pensla kakan med det.
    Vispa 6 (?) dl grädde (det blev väldigt mycket - jag skulle nog halvera mängden) till mjukt skum. Vänd ner 425 g smält och avsvalnad mörk choklad (till 6 dl grädde tyckte jag att det blev chokladgrädde, inte tryffel, så jag skulle nog prova med den mängden choklad till 3 dl grädde...).
    Häll tryffelsmeten över kakan och jämna till ytan. Ställ kallt 4-5 timmar.
    Sikta över kakaopulver. Lossa kakan ur formen. Klipp remsor av smörpapper och lägg dem på kakan. Sikta över florsocker så att kakan blir randig.
    Skär upp kakan med en varm kniv för att få vackra bitar.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.