Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vit chokladkaka

  • 24 juni 2001

    Till morsdag fanns det ett enkelt och mycket gott recept på vit chokladkaka här på matklubben.se - tänkte göra den till efterrätt på midsommarafton men då hittade jag inte receptet! Någon som har det?//Magdalena

  • 25 juni 2001

    Här kommer receptet!150 g vit choklad2 dl strösocker150 g smör4 ägg1,5 dl vetemjölSätt ugnen på 175 grader. Smält chokladen i vattenbad eller mikro. Rör socker och smör vitt och pösigt i en bunke. Dela äggen i gulor och vitor. Tillsätt en äggula i taget till den pösiga röran. Häll i den smälta chokladen och rör om. Blanda ner mjölet. Vispa vitorna till hårt skum och vänd ner i smeten. Smörj och bröa en rund kakform, med avtagbar botten. Häll i smeten och grädda mitt i ugnen ca 30-40 min. Den skall inte ha stelnat helt inuti när den är färdig.Låt svalna.Mixa lite jordgubbar eller förvällda rabarber med lite vitt vin och socker så blir det en god sås till. Garnera ev. med citronmelissblad.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.