Tänkte bara kolla med er om hur ni vill ha eran löksås?
Jag och min far har ofta tjivats om detta. Han vill ha en vit sås, och jag kan inte äta en vit, utan måste ha lite gyllenbrun eller brun löksås.
Hur tycker ni matgurus där ute i vårt långa land? (A)
soccermum1 november 2010
Jag gillar min lattefärgad :)
chrisq1 november 2010
(Y) till fläsk har jag lite färgad men till stekt strömmimg har jag vit
sessa791 november 2010
till fläsk har jag vit ..o till pannbiff brun..
The_mama97mia1 november 2010
Jag gör aldrig vit löksås. Till pannbiff blir det lätt brun, skyn färgar ju.
Men jag gillar vitlök! *hihi*
Cassiopeya1 november 2010
Öh har aldrig ens reflekterat över att det finns olika färger...äter helst inte löksås {messed} Bruna bönor ska de va till fläsk:p
safir741 november 2010
Åt just stekt fläsk med potatis och löksås till middag...brun men ljust brun ska löksåsen vara. Absolut inte vit
sikaal1 november 2010
Mamma gjorde vit, den gillade jag inte. Min svärmor gjorde brun, den går an.
Här i huset görs brun löksås till stekt fläsk, vi bryner mjölet i fläskflott och vispar i vatten, så den blir så mörk man bryner.
MatAnders1 november 2010
Med löksås tänker jag uteslutande på den varianten till stekt fläsk och då gärna med någon droppe soja så det ger lite färg.
boz19651 november 2010
Beror lite på vad den ska serveras med, men personligen vill jag nog ha lite färg på den.
Cassiopeya1 november 2010
När äter du löksås förutom till fläsk? *nyfiken*
farmoringer1 november 2010
Man äter löksås till stekt salt sill också. Mumsigt värre....
Jag vill ha en liten droppe soja i såsen till fläsk men inte till sillen...
mattant411 november 2010
Här är det ljus löksås som gäller kanske inte helt vit meninte mer än en droppe soja i såsen.
amoz1 november 2010
När jag tänker löksås så gör jag den genom att fräsa lök i fettet som blir kvar efter att jag stekt fläsket knaprigt. Sedan tillsätter jag lite vetemjöl som jag låter fräsa tills det fått lite gyllembrun färg. därefter häller jag på mjölk till lagom tjocklek. Då blir såsen ljusbrun och så god så!\o/
alindalinda1 november 2010
så ljus som möjligt, i min smak!
AirWomen881 november 2010
När jag tänker på lök så tänker jag mig den som vit. Men mammas sambo vill ha löksåsen brun och det funkar lika bra det för mig som vit. men när jag gör löksås själv så gör jagd en vit.
FruAst2 november 2010
Vit löksås till stekt fläsk!
Stekt salt sill, måste man äta sånt i vårt överflöd...
soccermum2 november 2010
Nyfiken:
1) Om man ska få löksåsen helt vit lägger man då ned den råa löken i mjölksåsen eller kan man steka den utan att få med någon färg i såsen sedan?
2) Robert killen, du skriver att du inte KAN äta den vit... Varför? :)
boz19652 november 2010
Skrivet av soccermum den 2 nov 2010
Nyfiken:
1) Om man ska få löksåsen helt vit lägger man då ned den råa löken i mjölksåsen eller kan man steka den utan att få med någon färg i såsen sedan...
Jag brukar "svetta" löken i smör på svag värme först så att den får "rätt" smak och blir mjuk men inte tar färg.
boz19652 november 2010
Skrivet av Cassiopeya den 1 nov 2010
Jag äter mycket sällan stekt salt sill, men vid de sällsynta tillfällen jag faktiskt gör det så blir löksås till.
Löksås gör jag också ibland till pannbiff istället för att "bara" steka lök och lägga ovanpå biffarna.
Tänkte bara kolla med er om hur ni vill ha eran löksås?
Jag och min far har ofta tjivats om detta. Han vill ha en vit sås, och jag kan inte äta en vit, utan måste ha lite gyllenbrun eller brun löksås.
Hur tycker ni matgurus där ute i vårt långa land? (A)
Jag gillar min lattefärgad :)
(Y) till fläsk har jag lite färgad men till stekt strömmimg har jag vit
till fläsk har jag vit ..o till pannbiff brun..
Jag gör aldrig vit löksås. Till pannbiff blir det lätt brun, skyn färgar ju.
Men jag gillar vitlök! *hihi*
Öh har aldrig ens reflekterat över att det finns olika färger...äter helst inte löksås {messed} Bruna bönor ska de va till fläsk:p
Åt just stekt fläsk med potatis och löksås till middag...brun men ljust brun ska löksåsen vara. Absolut inte vit
Mamma gjorde vit, den gillade jag inte. Min svärmor gjorde brun, den går an.
Här i huset görs brun löksås till stekt fläsk, vi bryner mjölet i fläskflott och vispar i vatten, så den blir så mörk man bryner.
Med löksås tänker jag uteslutande på den varianten till stekt fläsk och då gärna med någon droppe soja så det ger lite färg.
Beror lite på vad den ska serveras med, men personligen vill jag nog ha lite färg på den.
Man äter löksås till stekt salt sill också. Mumsigt värre....
Jag vill ha en liten droppe soja i såsen till fläsk men inte till sillen...
Här är det ljus löksås som gäller kanske inte helt vit meninte mer än en droppe soja i såsen.
När jag tänker löksås så gör jag den genom att fräsa lök i fettet som blir kvar efter att jag stekt fläsket knaprigt. Sedan tillsätter jag lite vetemjöl som jag låter fräsa tills det fått lite gyllembrun färg. därefter häller jag på mjölk till lagom tjocklek. Då blir såsen ljusbrun och så god så!\o/
så ljus som möjligt, i min smak!
När jag tänker på lök så tänker jag mig den som vit. Men mammas sambo vill ha löksåsen brun och det funkar lika bra det för mig som vit. men när jag gör löksås själv så gör jagd en vit.
Vit löksås till stekt fläsk!
Stekt salt sill, måste man äta sånt i vårt överflöd...
Nyfiken:
1) Om man ska få löksåsen helt vit lägger man då ned den råa löken i mjölksåsen eller kan man steka den utan att få med någon färg i såsen sedan?
2) Robert killen, du skriver att du inte KAN äta den vit... Varför? :)
Nyfiken:
1) Om man ska få löksåsen helt vit lägger man då ned den råa löken i mjölksåsen eller kan man steka den utan att få med någon färg i såsen sedan...
Jag brukar "svetta" löken i smör på svag värme först så att den får "rätt" smak och blir mjuk men inte tar färg.
Jag äter mycket sällan stekt salt sill, men vid de sällsynta tillfällen jag faktiskt gör det så blir löksås till.
Löksås gör jag också ibland till pannbiff istället för att "bara" steka lök och lägga ovanpå biffarna.