Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vit eller brun löksås?

  • robert_killen 2 november 2010

    Skrivet av soccermum den 2 nov 2010

    Nyfiken:
    1) Om man ska få löksåsen helt vit lägger man då ned den råa löken i mjölksåsen eller kan man steka den utan att få med någon färg i såsen sedan?

    2) Robert killen, du skriver att du inte KAN äta den vit... Varför? :)


    Mycket handlart nog om det psykologiska. Vit sås med vit lök, vitgul potatis och brunt fläsk. Eftersom min far inte kan äta mkt grönsaker pga magsjukdom, blir det inte mycket färg på tallriken.
    Där imot blir det mer färg om man får en gyllenbrun sås :)
    Samma sak med kokt fisk med äggsås, vit potatis, vit sås, gulvit potatis. Men med lite kryddpeppar på, får såsen en annan färg :)

  • soccermum 2 november 2010

    Skrivet av boz1965 den 2 nov 2010

    Skrivet av soccermum den 2 nov 2010

    Nyfiken:
    1) Om man ska få löksåsen helt vit lägger man då ned den råa löken i mjölksåsen eller kan man steka den utan att få med någon färg i såsen sedan...


    Jag brukar "svetta" löken i smör på svag värme först så att den får "rätt" smak och blir mjuk men inte tar färg.


    Ok :) Tack för svaret!

  • soccermum 2 november 2010

    Skrivet av robert_killen den 2 nov 2010

    Skrivet av soccermum den 2 nov 2010

    Nyfiken:
    1) Om man ska få löksåsen helt vit lägger man då ned den råa löken i mjölksåsen eller kan man steka den utan att få med någon färg i såsen sedan?

    2) Robert killen, du skriver att du inte KAN äta den vit... Varför? :)


    Mycket handlart nog om det psykologiska. Vit sås med vit lök, vitgul potatis och brunt fläsk. Eftersom min far inte kan äta mkt grönsaker pga magsjukdom, blir det inte mycket färg på tallriken.
    Där imot blir det mer färg om man får en gyllenbrun sås :)
    Samma sak med kokt fisk med äggsås, vit potatis, vit sås, gulvit potatis. Men med lite kryddpeppar på, får såsen en annan färg :)


    Dåå förstår jag :) Man äter ju faktiskt med ögonen också :P

  • mammamus 2 november 2010

    min löksås är alltid vit:)

  • Cassiopeya 2 november 2010

    Skrivet av boz1965 den 2 nov 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 1 nov 2010

    När äter du löksås förutom till fläsk? *nyfiken*


    Jag äter mycket sällan stekt salt sill, men vid de sällsynta tillfällen jag faktiskt gör det så blir löksås till.

    Löksås gör jag också ibland till pannbiff istället för att "bara" steka lök och lägga ovanpå biffarna.


    Aha...:)

  • MosterNettan 2 november 2010

    När jag äter stekt sall sill på lunchrestaurang, blir det vit löksås. När jag gör själv, blir det inte löksås, jag reder inte utan gör bara löksky. Använder gräddmjölk som jag häller över den stekta löken. Den däremot blir lattefärgad som nån kallade det!

  • willej 6 november 2010

    Skrivet av robert_killen den 1 nov 2010

    Tänkte bara kolla med er om hur ni vill ha eran löksås?
    Jag och min far har ofta tjivats om detta. Han vill ha en vit sås, och jag kan inte äta en vit, utan måste ha lite gyllenbrun eller brun löksås.

    Hur tycker ni matgurus där ute i vårt långa land? (A)


    vit

  • babbs 19 november 2010

    Vit löksås till stekt fläsk!

    Stekt salt sill, måste man äta sånt i vårt överflöd...

    Det är inte frågan om att vi lever i överflöd så att vi inte behöver äta stekt salt sill. Man gör det därför att man tycker om det. Stekt salt sill med löksås är jättegott, en riktig delikatess-

  • Lunchdax 19 november 2010

    Är det bara vi som alltid äter rätten "falukorv med löksås"(L) med kokt potatis? Det är ett perfekt sätt att piffa upp falukorven när man behöver en enkel o snabb middag, och korven smakar bättre! Och om man som jag inte gillar själva lökbitarna så är det ju bara att undvika att fiska upp dem! :P
    Den såsen är vit, men om vi äter pannbiffar så bryner jag mjölet med löket så att såsen blir brun.

  • ABIG 19 november 2010

    Skrivet av robert_killen den 1 nov 2010

    Tänkte bara kolla med er om hur ni vill ha eran löksås?
    Jag och min far har ofta tjivats om detta. Han vill ha en vit sås, och jag kan inte äta en vit, utan måste ha lite gyllenbrun eller brun löksås.

    Hur tycker ni matgurs där ute i vårt långa land? (A)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.