Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vita bönor i tomatsås

  • kattgnag 30 juli 2009

    ...brukade jag förr alltid ha till en enkel chili con carne. 2 konservburkar av märket Heinz.
    Nu har jag fått för mig att göra egen "vita bönor i tomatsås"!
    Har köpt vita bönor som ska ligga i blöt och sedan kokas. Men vilken tomatsås skall jag ta? Söker jag på "tomatsås" får jag otroligt många träffar...

    Nån som har nåt bra tips?

  • redd 30 juli 2009

    Borde väll gå bra med vad som helst, men skulle gissa att passerade tomater+vatten och lite olja och kryddor borde rätt om man vill ha samma som på burk, fast tror det är godare med krossade tomater.

    Sökte på matklubben och på google och fick dessa träffar, lite olika varianter.

    http://www.matklubben.se/recept/boenor_i_tomatsaas_7771.html
    http://www.icakuriren.se/Mat-Dryck/Recept/?RecipeId=5672
    http://www.tasteline.com/recept/Vita_bonor_i_tomatsas

  • kattgnag 3 augusti 2009

    Tack så jättemycket, "redd"!!(Y)(Y)
    Ska testa ditt mellersta förslag - den från icakuriren.
    Bönorna är redan kokta och frysta. Ska ta fram dem nu..
    Tack igen:)

  • 123Linnea 3 augusti 2009

    Jag gillar verkligen vita bönor i tomatsås, på burk. Det är hopplöst att få det att smaka likadant när man gör det hemma. Det är förstås en väldigt söt sås i burken - men jag gillar den. Någon som kan fixa ett sådant tomatsåsrecept?

  • kattgnag 3 augusti 2009

    Jaaaa, nu har jag testat tomatsåsen från ica som jag fick länkat av "redd".
    Tack igen!(Y). Tomatsåsen i sig var absolut helt ok! Men att få till det som Heinz (o dylika "konservare"...) gick inte. Ena dotterns kommentar var t.ex. att "den gamla" chili con carnen var godare. Men det är ju så, det man är uppväxt med det vänjer sig ens smaklökar vid.

    (Parentes apropå:
    Har en väninna vars bägge söner är uppväxta med "Mamma Scans köttbullar" (vilket namn...att de bara kan med...(N) "Mamma Scan"...(N)..."Mamma".....(N)(N)(N))
    som INTE tycker om när nån av föräldrarna får för sig att trilla egna bullar...Nä, det ska vara "Mamma Scan"!!)

    Ja-ja, själv är jag ganska nöjd med icas tomatsås och mina egna bönor och jag är rädd, "123Linnea" att UTAN konstiga onaturliga tillsatser lär du aldrig få till den smaken du gillar!:(

    Det stör mig att vi "tillåts" tappa bort vårt naturliga smaksinne till förmån för girighet (pengar naturligtvis) och till nackdel för oss själva...
    Men jag kör hellre mitt race då och hoppas på att mina smaklökar - som ju också är "störda" av all skit man stoppat i sig - kanske så småningom "hittar tillbaks"...???:'(

  • Jessika 4 augusti 2009

    Enl innehållsdeklarationen på en burk jag kikat på står det:

    Tomatpuré, salt, socker, glukosfruktossirap, tomatkoncentrat, modifierad majsstärkelse, salt, aromer, vinäger

    Mängder är ju svårare men ingredienserna är i fallande skala.

    Glukosfruktossirap bör du kunna ersätta med druv/fruktsocker och lite sirap alt. tar du bara vanligt socker. Modifierad majsstärkelse ersätter du med ex maizena eller annan redning. Aromer är ju smakämnen så prova dig fram med vanliga kryddor ex chili, vitlök, peppar.

  • kattgnag 4 september 2009

    Tack "Jessica"! Jag hittade denna tråden igen och vill bara tacka för tipset!
    Gör inte chili con carne så ofta nu för tiden eftersom jag blivit så nyfiken på en massa "nytt" på senare tid... Men jag skall testa dina idéer vad det lider....:)

  • gimmiahug 4 september 2009

    Hmmmm jag har alltid haft för mej att Heinz bönor i tomatsås i princip är bönor i utspädd ketchup?! Och eftersom jag inte kan ta ketchup i mun utan att må illa (konstigt, jag vet!) har jag aldrig brytt mej om att provsmaka.... men det luktar som ketchup, och ser ut som ketchup.... :o .... nåväl! :D

    Jag gör alltid chili con carne med vita bönor (hemkokta för det mesta men burk när planeringen fallit, det beror på) och krossade tomater och massvis med chili och spiskummin! Jag fick en gång smaka en chili en sydamerikansk kollega lagat och den var ju så olika vad vi lagar här hemma; jag har numera hamnat någonstans i mitten i tillagandet men måste rekommendera just spiskumminen! YUM!

  • 123Linnea 5 september 2009

    Skulle aldrig falla mig in att äta vita bönor i ketchup...
    Jag använder också hemkokta vita bönor i min chili - men till frukostkorven är det oslagbart med heinz vita bönor i tomatsås.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.