Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vitlök

  • 3 april 2001

    Jag har ätit gratinerad vitlök och jag undrar hur man gör, det var så gott?!

  • 4 april 2001

    Ugnsbakad vitlökFärsk vitlök är ljuvlig att ugnsbaka.Sätt ugnen på 200 grader. Skär bort ungefär 1 cm av toppen på vitlökarna och ställ dem i en liten form. Strö en aning salt på varje vitlök ochdroppa över olivolja. Sätt in formen mitt i ugnen i 20-30 minuter. Ju färskare vitlök, desto kortare tid. Prova med en sticka, klyftorna skall bli riktigt mjuka.

  • 4 april 2001

    Gratinerad Vitlök.Beräkna minst mellan 5-8 klyftor per person. Skala klyftorna. Smörj ett litet ugnsfast fat med olivolja, och lägg på klyftorna, salta lätt. Strö överrikligt med riven ost (parmesan, greve eller någon annan favorit). Gratinera i 200 grader varm ugn ca 10 min.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.