Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Wienerfärslimpa

  • 30 april 2006

    vad innehåller en Wienerfärslimpa förutom köttfärs?

  • umen 21 december 2007

    Jag kan tänks mig att ost och rökt skinka/bacon ska ingå.:)

  • umen 21 december 2007

    Jisses koss! Jag svarade på ett urgammalt inlägg.:p

  • farmoringer 21 december 2007

    du är inte den förste eller siste som gör det..*S*..

  • evaldo 21 december 2007

    Du kan gå in på www.recept.nu så hittar du wienerfärslimpa.

  • zoskey 6 januari 2008

    riven morot, stekt & hackad persilja/lök är vad jag har i wienerfärs

  • evaldo 6 januari 2008

    Wienerfärslimpa med pressad potatis
    Man kan med fördel krydda såsen med gelé

    Ingredienser:
    500 g köttfärs nöt/kalv
    1 lök
    2 dl mjölk
    2 dl ströbröd
    salt och peppar
    1 dl majskorn
    1 dl bönor i små bitar
    1 dl tärnad kokt morot
    2 msk soja, kinesisk

    Sås
    2 dl grädde
    2 dl vatten
    kryddpeppar, mjöl, smör
    Kokt potatis att pressa



    Gör så här:
    Stek gul lök i smör så att den får ordentligt med färg. Låt kallna och mal eller kör i mixer.
    Blanda färs, ströbröd, mjölk och lök med salt och peppar. Tillsätt därefter grönsakerna och forma det hela till en limpa på en smord plåt.
    Pensla med soja och låt vila i kylen någon halvtimma.
    Ställ ugnen på 180° och ställ in limpan. Tillsätt vatten efter 15 minuter, låt det hela halvsteka tills limpan är genomgräddad. Ta limpan ur ugnen efter ca 30 min.
    Såsen
    Fräs lite smör i en kastrull, tillsätt mjöl och slå i buljongen från limpan. Koka ihop med grädde och krydda med kryddpeppar. Skiva limpan och servera med gräddsåsen och pressad potatis och rårörda lingon.

  • Lilljeppe 6 januari 2008

    Det verkar finnas otroligt många obesvarade trådar som många råkar svara på fast de är över flera år gammla. Borde de inte försvinna när de är över året gamla? Tänkte mest att det tar stor plats i servrarna och matklubben har ju haft en del problem med servrarna:)
    Lilljeppe

  • zoskey 6 januari 2008

    Skrivet av Lilljeppe den 6 jan 2008

    Det verkar finnas otroligt många obesvarade trådar som många råkar svara på fast de är över flera år gammla. Borde de inte försvinna när de är över året gamla? Tänkte mest att det tar stor plats i servrarna och matklubben har ju haft en del problem med servrarna:)
    Lilljeppe

  • zoskey 6 januari 2008

    Det är många nya som kommer till och tycker om att lägga bidrag eller läsa det som har skrivits.

  • anluk 6 januari 2008

    Skrivet av Lilljeppe den 6 jan 2008

    Det verkar finnas otroligt många obesvarade trådar som många råkar svara på fast de är över flera år gammla. Borde de inte försvinna när de är över året gamla? Tänkte mest att det tar stor plats i servrarna och matklubben har ju haft en del problem med servrarna:)
    Lilljeppe


    Håller fullständigt med! Tycker de gamla obesvarade trådarna kan plockas bort.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.