Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Wookgrönsaker

  • Aron 26 mars 2008

    Tycker mycket om wookade grönsaker men jag gör väl fel för de frysta man köper innehåller så mycket vätska. De skall ju tas ur frysen och i pannan och då blir de ju kokta. Har därför gått över till enbart färska grönsaker. Har ni något tips till mig? :'(

  • Annicapet 26 mars 2008

    Hejsan! Om du steker wokgrönsakerna på högsta värmen till att börja med, så blir de bra. OBS, glöm ej att röra hela tiden. MVH / Annica.

  • Aron 26 mars 2008

    Hej och tack för svaret. Jag skall prova igen men tycker ändå att det är väldigt mycket is i påsarna som vätskar sig. Får väl försöka slå bort så mycket is som möjligt. :)

  • Svesse60 26 mars 2008

    Jag håller med dig till 100%! De frysta grönsakerna köper jag nästan aldrig nu för tiden, för som sagt var, så blir de mer kokta än wokade. Sen så tycker jag de har en väldigt konstig smak, nä framför färska! (Y) Jag kan ge dig ett tips som min bror gett mig och det är att du strimlar/skär i bitar av de grönsaker du gillar, en stor bunke full som du förvarar i kylen. Sen tar du 1-2 nävar/person när du ska woka. Brorsan är ensamstående och en bunke räcker några dagar för honom. På det sättet behöver man inte stå varje dag och strimla/hacka grönsaker.
    Jag brukar blanda vitkål, purjolök, morötter och strimlade bambuskott
    Sen så kan man givetvis testa andra grönsaker också. Glöm inte oljan och kanske en vitlöksklyfta och rosmarin, toppen gott!! (Y)
    LYCKA TILL!
    Eva

  • MatAnders 26 mars 2008

    Jag tycker brocoli,paprika,morotoch även vitkol går utmärkt att woca men ibland underlättar det att förkocka morötter och brocoli lite lätt innan etersom det bara ska wocas hastigt på hög värme.

  • tulle 26 mars 2008

    Skrivet av Annicapet den 26 mar 2008

    Hejsan! Om du steker wokgrönsakerna på högsta värmen till att börja med, så blir de bra. OBS, glöm ej att röra hela tiden. MVH / Annica.


    Precis som Annica skriver är det jätteviktigt att stek-eller wokpannan är riktigt het innan du lägger i grönsakerna. Det blir inte alls lika mycket överskottsvätska eftersom vätskan ångar bort pga den höga värmen. Tänk bara på att du behöver lite extra olja så grönsakerna inte fastnar. Och rör om ofta.

    //tulle

  • tulle 26 mars 2008

    Skrivet av Aron den 26 mar 2008

    Hej och tack för svaret. Jag skall prova igen men tycker ändå att det är väldigt mycket is i påsarna som vätskar sig. Får väl försöka slå bort så mycket is som möjligt. :)


    Det blir ju is eftersom grönsakerna kan hinna tina pyttelite mellan affären och frysen hemma. Om du lägger de frysta grönsakerna i ett durkslag och spolar dem jättesnabbt med hett vatten så försvinner isen, men grönsakerna hinner inte tina. Du måste bara vara snabb med att få grönsakerna i pannan.

    //tulle

  • Aron 26 mars 2008

    Tack alla ni för era svar och förslag. Kul när man kan fråga andra och ser att de bryr sig.
    Tack igen (Y)(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.