Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Angående uppladdning av bilder och fel i text

  • 22 september 2008

    Först vill jag tacka för en trevlig och bra matsida.
    De senaste veckorna har jag tittat en del på sidan och även sparat många intressanta recept, tackar till alla er som lagt ut recepten! :)
    En sak jag dock tycker är lite märklig är att det verkar vara många som lägger ut bilder här som de själva inte har tagit. När jag gick webdesignkurs lärde vi oss att man aldrig får lägga ut andra människors bilder på en hemsida, utan skriftligt medgivande från bildens ägare. Jag har svårt att tro att detta har skett i samtliga fall.
    Det är mycket bra att redaktionen ställer krav på god svenska, men ni måste ha samma krav på er själva som ni har på oss som lägger ut recept. Redan på startsidan förekommer språkfel!
    Det skulle vara intressant att få veta vilka som står bakom matklubben.se. Det hör till god ton att minst en ansvarig person framträder med sitt riktiga namn.
    Med vänliga hälsningar
    DesireeK

  • monac 22 september 2008

    Bra FRÅGOR!!!!

  • 22 september 2008

    Glömde skriva ovan. Om man vill ladda upp bild på någon annans recept är det självklart att man frågar den som skrivit receptet först.

  • Smulpajen 22 september 2008

    Skrivet av desireek den 22 sep 2008

    Glömde skriva ovan. Om man vill ladda upp bild på någon annans recept är det självklart att man frågar den som skrivit receptet först.

    Äntligen en till som fattat galoppen (Y)

  • Smulpajen 22 september 2008

    Skrivet av desireek den 22 sep 2008

    Först vill jag tacka för en trevlig och bra matsida.
    De senaste veckorna har jag tittat en del på sidan och även sparat många intressanta recept, tackar till alla er som lagt ut recepten! :)
    En sak jag dock tycker är lite märklig är att det verkar vara många som lägger ut bilder här som de själva inte har tagit. När jag gick webdesignkurs lärde vi oss att man aldrig får lägga ut andra människors bilder på en hemsida, utan skriftligt medgivande från bildens ägare. Jag har svårt att tro att detta har skett i samtliga fall.
    Det är mycket bra att redaktionen ställer krav på god svenska, men ni måste ha samma krav på er själva som ni har på oss som lägger ut recept. Redan på startsidan förekommer språkfel!
    Det skulle vara intressant att få veta vilka som står bakom matklubben.se. Det hör till god ton att minst en ansvarig person framträder med sitt riktiga namn.
    Med vänliga hälsningar
    DesireeK

    Det bästa inlägget på länge (Y) Tack för dom orden(Y)

  • enAnnan 22 september 2008

    Ja man ser ju bilder tagna från flera olika sajter, men bildkälla måste anges. Även du Smulpajen har ju bilder från ex Ica... Ica och Tasteline är väl inte överdrivet lyckliga (andra vet jag inget om) att deras bilder sprids, men återigen så länge bildkällan anges tycker jag att det är okej, och inte kan man bli åtalad för det heller. Sedan kan man ju tycka att det är vett och etikett att inte använda andras bilder, eller fråga om lov först - den biten är ju upp till var och en.

    Vi som godkänner har endast direktiv i fråga om att bilden ska föreställa maträtten och inget annat, inte en ingrediens osv utan maträtten. Och att det måste vara en bildkälla (som stämmer) sedan får ju användaren själv står för var de "snor" bilder och recept ifrån.

    Stavfel stör jag mig på väldigt mycket också, och fel i skiljetecken,särskrivningar eller i meningsuppbyggnad. Så den biten håller jag med om. Korrekt svenska bör det vara, på alla sidor och i alla recept. Men alla är vi mänskliga och kan fela - någongång ibland.. Både de som lägger in recept och de som jobbar med sajten.

  • 22 september 2008

    Produktion203 och Mikael Lind tycker jag är milt sagt knapphändig information.
    Visst är det mänskligt att fela, men när ett fel upptäcks bör det snarast rättas till. Felet på startsidan är: "Länkar till dem populäraste sökningarna på Matklubben" Det heter inte "dem populäraste" .....
    Det skulle ju även vara trevligt att veta vilka ni är som godkänner recepten. Här kan det dock räcka med användarnamnet ni har på sidan.

  • enAnnan 22 september 2008

    På min sida står det att jag är en av godkännarna.
    Men jag vet flera som inte vill visa det utåt av olika anledningar. Även vi blir ju påhoppade ibland. Jag har inga problem med det och står för vad jag tycker, rättar och säger. Men vissa tycker att ilskan är jobbig.
    Sedan byts det lite godkännare emellanåt. Vissa kommer till och vissa slutar.
    Men absolut - jag är för den idén. Och Micke har vi bett under säkert ett halvårs tid att presentera sig på Matklubben så.

  • Yvvaiz 22 september 2008

    Hej desireek och alla andra,
    tack för en fin sajt och trevliga medlemmar.

    Nu kommer ett lååångt inlägg angående bilder till recept:
    Som fotograf håller jag väldig koll på mina bilder och säger till så fort någon publicerar dem som inte fått min tillåtelse. Ibland tycker jag det är ok och ibland inte, det beror faktiskt på vad jag får för känsla av personen som publicerat bilden och självklart vilket sammanhang den figurerar i.

    Skulle jag upptäcka mina matbilder publicerades av någon medlem här på matklubben skulle jag garanterat säga stopp. Inte för att jag inte gillar matklubben eller medlemmarna, utan för att matklubben.se är vinstdrivande och använder sina medlemmars recept för att sälja annonser. Om någon profiterar på mitt material vill jag ha en del av kakan, inget snack om saken, och i princip alla fotografer håller nog med mig. Då spelar det ingen roll om det finns hänvisningar om var bilden har tagits ifrån. Att ta för givet att det är ok är lika illa som att låta en hantverkare bygga en veranda och sen inte betala.

    Även om det inte är troligt att bli stämd om man använt matbilder man inte har rättigheter till, så är man skyldig att direkt ta bort bilden om upphovsrättsinnehavaren så önskar. Gör man inte det kommer rättsliga följder. Man kan t.ex. i efterhand få betala för att man använt en bild.

    Det finns ju också fall i USA där sajter med användargenererat material har fått ta bort en stor del av sitt innehåll för att det varit upphovsrättsskyddat. Det har inte hänt i Sverige än vad jag vet, men en sajt får egentligen inte uppmuntra spridning av upphovsrättsskyddat material. Det är en ständig oro hos sajter med användargenererat material att den här saken lyfts till ytan och egentligen borde väl matklubben och andra sajter som faktiskt tar sig tid att godkänna medlemmars recept vara hårdare - åtminstone som en säkerhetsåtgärd för framtiden.

    När man olovligt publicerar material från andra matsajter så är det inte nödvändigtvis sajterna som blir upprörda, utan fotograferna bakom. Och vi håller koll på våra små bebisar=)

    Ja, som sagt: långt inlägg, men det är en viktig sak att ta upp så tack desireek=)

  • Bappi 22 september 2008

    Mycket bra frågor och jag ser fram emot att vi alla får svar från Matklubben i dessa viktiga frågor som har kommit fram med endast några få kommentarer(Y)

  • 22 september 2008

    Ja det där med påhopp är ett problem som tyvärr verkar svårt att hantera. Vi tycker alla olika och det måste vi väl kunna respektera......
    Låt oss då hoppas att Micke tar sig tid att presentera sig här snart. Detta är en mycket bra site så inte har Micke något att skämmas för

  • 22 september 2008

    Yvvaiz, tack för ditt inlägg! Det var i ungefär de banorna jag tänkte när jag skrev mitt första inlägg.
    Tack också ni andra för beröm och kommentarer

  • Barnfamilj 22 september 2008

    Bra tråd desireek. :)
    Det är tyvärr inte bara bilder som de snor här på matklubben utan även text klipps-och-klistrats helt fräckt från olika matbloggar utan att källan nämns. Ganska trist faktiskt.

  • enAnnan 22 september 2008

    Yvvaiz med flera:

    Jag kan förstå att ni vill ha godkännanderätt över era bilder eller recept. Tyvärr tror inte jag att man kommer någonstans om man skulle anmäla. Det går att komma runt både PUL och Upphovsrätten väldigt enkelt i dessa fall, eller så får man väl stänga ner hälften av alla sidor på Internet kanske..
    Bilder är ju copyright på iofs, bara en ingredienslista är det inte Barnfamilj.

    Jag förstår och håller med, jag lade själv ner en hel del tid på att ifrågasätta en medlem här för ett tag sedan som har en egen hemsida och tar betalt för att visa recept och bilder från andra. Det som hände var att han ändrade en del text på sin hemsida så han klarade sig ändå.

    Var jag fotograf skulle jag gärna se att mina bilder spreds, så länge mitt namn stod som källa och ingen annan - det är ju PR. Även om Lithells och Kronfågel nämns där. Stred även mot reklamen ett tag men inser ju att den måste finnas om sidan ska kunna vara gratis. Men där tycker vi olika :)

    Barnfamilj. Är det stulet eller är det samma person som bloggar som är medlem här kanske?
    Och äter man en vanlig vardagsrätt, alltså enkel mat så är det ju inte helt omöjligt att man gör hyfsat lika heller? Recept är det ju alltid svårt att klargöra vem som är upphovsman, bilder är ju klart lättare.

  • Barnfamilj 22 september 2008

    enAnnan
    Jag vill inte anklaga någon för att "stjäla" recept. Upphovsrätten till ett recept är ett krångligt område.

    Däremot så lägger jag personligen ner många timmar på min blogg ( http://www.barnfamilj.se ) och när man upptäcker att någon helt fräckt suttit och klippt-och-klistrat mina ord och sedan skrivit sitt eget namn under så blir man inte så glad. Sprid gärna recepten, men ge lite credit till den stackare som suttit och skrivit in det på datorn. :)

    Jag skulle kunna ge exempel, men vill inte hänga ut någon. Förmodligen har de inte gjort detta av illvilja, men skoj är det inte.

  • enAnnan 22 september 2008

    Barnfamilj:

    Jag håller med dig till fullo. Och bra av dig att inte hänga ut någon även om jag förstår att det känns lite surt. (Y)

    Jag är inne på din sida ibland och kikar, den är fin och rolig med kommentarerna :)
    synd att någon tar äran av det du skriver.

  • Lisafw 22 september 2008

    Hej!

    Att använda andras bilder och texter är olagligt och oetiskt. Jag brukar inte bry mig om när folk lånar saker av mig så länge det är för privat bruk på icke-kommersiella sajter. Det är oftast kul!

    Kutym är dock att man länkar till upphovspersonen och anger källan. Att som Matklubben upplysa om att det räcker med att ange källan är inte bara att uppmana till brott mot upphovsrätten. Det är också väldigt tråkig stil att inte upplysa om vad som gäller. Jag har bara hittat ett par av mina bilder (rätt dåliga :p ) men om jag skulle hitta många av mina vackrare bebisar skulle jag anmäla det. Helt enkelt för att jag inte tycker att Matklubben.se ska tjäna pengar på att olagligt utnyttja mitt material.

    Det hjälper inte att du som användare "tycker att det är OK", det är bildens ägare som ska avgöra det.

    Måhända blir det inte åtal. Det blir det sällan om du snattar för små summor heller. Det innebär inte att det är rätt att snatta. Eller att uppmana andra att snatta.

    Vad gäller recept är själva receptet undantaget upphovsrätten. Den lilla introduktionen innan är dock skyddad. Och om anvisningarna är långa och detaljerade kan upphovsrätt gälla för dem också i undantagsfall.

    Framför allt handlar det om att bete sig anständigt mot andra människor. Fråga först, låna sedan. Credda alltid! Jag lånar alltid glatt ut mina grejor men blir ledsen och lite arg om jag hittar dem på en kommersiell sajt.

    Ha det bra allihopa och tack för alla kloka inlägg!

  • enAnnan 22 september 2008

    Lisafw:

    Väldigt bra och klargörande inlägg i debatten. Fast jag tycker INTE att Matklubben uppmanar folk till att bryta mot upphovsrätten. Man måste inte lägga in bilder till sina recept alls så. Man kan som jag oftast gör - låta bli.

  • Lisafw 22 september 2008

    enAnnan:
    Tack för beröm:)
    Så här står det i Matklubbens anvisningar:
    - Tänk på att alltid ange källa på bilder och text som du själv inte har upphovsrätt till.
    Det står inte ett ord om att du inte får använda andras material. Av den texten drar nog 95% av användarna slutsatsen att det är OK att använda andras bilder bara man anger källa.

    På seriösa kommersiella communityn (t ex Facebook) för man kryssa i en ruta att man har rätt att publicera bilden. Jag föreslår att det införs här också.

  • enAnnan 22 september 2008

    Ja med just bilder är detta en bra idé. (Y)
    Recept kan man ju som sagt inte skydda.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.