Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Detta är en dubblett!!!

  • MatildasMat 5 april 2011

    Var går gränsen gällande 2 recepts skillnader och vad är det som gör dom till 2 olika recept? Att få höra att man gjort en dubblett av ett recept som inte ens har samma innehålls förteckning men ändå är rätt lika recept? Vissa maträtter eller tillbehör som vitlökssmör kan man inte göra på så många olika sätt eller?

  • sju 5 april 2011

    Det är väl onödigt att belasta databasen med recept som är nästan identiska? Irriterande som matklubbare också när man letar recept och får gå igenom en massa recept som är nästan likadana.

  • callemero 5 april 2011

    Det har hänt mig ett par gånger också. Men jag håller med sju, att det är onödigt att ha en massa recept som är snarlika.

  • sikaal 5 april 2011

    Skrivet av sju den 5 apr 2011

    Det är väl onödigt att belasta databasen med recept som är nästan identiska? Irriterande som matklubbare också när man letar recept och får gå igenom en massa recept som är nästan likadana.


    (Y)

  • irrevirre 5 april 2011

    Tja, det ät svårt var gränsen skall gå. Onekligen smakar smöret med dubbelt så mycket vitlök och inget salt alls mycket olikt ditt, Lafiesta.
    Men det är säkert en utmaning för godkännarna hur de skall göra i många fall.

  • The_mama97mia 5 april 2011

    Jag tänkte inte svara alls i denna tråd, men det står klart och tydligt under Reglerna:

    2.2 Moderatorerna/Godkännarna vill väl
    Moderatorerna och godkännarna finns här för att göra din och alla andra medlemmars tillvaro så trevlig som möjlig. Får du en uppmaning eller tillsägelse av en moderator så rätta dig efter denna. Har du synpunkter på hur moderatorer eller en godkännare agerar eller sköter sig så skriv INTE detta i forumet utan ta det med berörd moderator/godkännare eller skicka dina synpunkter till [email protected].

    2.3 Om du inte håller med
    Om du inte håller med, inte förstår varför eller anser att du eller någon annan blivit orättvist behandlad av en moderator eller godkännare så är det inte tillåtet att påpeka eller börja diskutera detta i forumet eller på andra mer eller mindre fantasifulla ställen på webbplatsen utan alla kontakter ska ske via PM eller via [email protected].

  • irrevirre 6 april 2011

    Skrivet av mama97mia den 5 apr 2011

    Jag tänkte inte svara alls i denna tråd, men det står klart och tydligt under Reglerna:

    2.2 Moderatorerna/Godkännarna vill väl
    Moderatorerna och godkännarna finns här för att göra din och alla andra medlemmars tillvaro så trevlig som möjlig. Får du en uppmaning eller tillsägelse av en moderator så rätta dig efter denna. Har du synpunkter på hur moderatorer eller en godkännare agerar eller sköter sig så skriv INTE detta i forumet utan ta det med berörd moderator/godkännare eller skicka dina synpunkter till [email protected].

    2.3 Om du inte håller med
    Om du inte håller med, inte förstår varför eller anser att du eller någon annan blivit orättvist behandlad av en moderator eller
    godkännare så är det inte tillåtet att påpeka eller börja diskutera detta i forumet eller på andra mer eller mindre fantasifulla stället
    på webbplatsen utan alla kontakter ska ske via PM eller via [email protected].

    (Y)

  • MosterNettan 6 april 2011

    Står bakom både irrevirre och sju!

  • Tant_Anita 6 april 2011

    Skrivet av irrevirre den 5 apr 2011

    Tja, det ät svårt var gränsen skall gå. Onekligen smakar smöret med dubbelt så mycket vitlök och inget salt alls mycket olikt ditt, Lafiesta.
    Men det är säkert en utmaning för godkännarna hur de skall göra i många fall.


    Men det är väl ändå ganska onödigt att lägga in ett nytt recept bara för att man har ändrat mängden på en ingrediens. Det fattar väl vem som helst med två hjärnceller eller mer att vill man ha mer vitlökssmak så ökar man på med vitlöken. Det behövs inget recept för det. Heja godkännarna, ni gör ett fantastiskt jobb. (Y)

  • matbrittan48 6 april 2011

    Håller med föregående skrivare (Y)

  • Metbacksfru 3 maj 2011

    Dubletter finns det GOTT om här i receptbanken.... Hugaligen! {doh}
    Nästan vad man än söker på i recepväg så är det dubletter, tripletter osv på väldigt många recept, så jag tycker det är jättetråkigt med sånt. Bara för att man döper om "Annas gryta" till "Karins delikatessgryta" (obs - fiktiva namn helt tagna ur luften) innebär ju inte att det blir ett nytt recept när ingredienserna är exakt lika, eller om man ändrar o tar lite mer av nån krydda eller så... *suck*

    Men, men - man får blunda o läsa sig vidare för att hitta godbitarna mellan dubletterna!
    Ha en fortsatt trevlig dag allesammans!

  • The_mama97mia 3 maj 2011

    Exactemente!

  • Bumbis 3 maj 2011

    Alltså, jag håller oxå med om att det är trist med en massa kopior. MEN alla som är medlemmar här är inte matnördar och vet att om man tillsätter mer så smakar det mer. Det finns recept som inte innehåller något salt som blivit godkännda och skulle tex min syster göra den rätten skulle hon inte salta. Hur skulle det smaka då? Det finns oxå grytor med nötkött som ska koka 20 min, har man ingen koll kokar man den 20 min.....Kanske att man kan kolla mer än felstavningar och kopior. Godkännarna gör ett bra jobb men det är synd att det gnälls av någon för det görs ju av fri vilja. Det är ju tack vare alla duktiga receptskrivare man är inne och hämtar tips.(Y)

  • farmormor 3 maj 2011

    Jag håller med kramgo72. Det är bara att gå in och söka på tårta så finns det hur många dubbletter och tripletter osv av samma recept med med olika namn. Men som kramgo72 sa det är bara att blunda och hitta godbitarna.;)

  • The_mama97mia 3 maj 2011

    "Kanske att man kan kolla mer än felstavningar och kopior."
    Det är det vi gör.
    En del får anmälrkningar på att det inte finns ngn fisk i fiskreceptet eller ägg i ägglådan etc...

    Men det finns en del äldre recept som inte är kollade på samma vis.

  • DoctorWho 3 maj 2011

    Jag sökte på limpor med rågsikt i, döm min förvåning när jag hittade över 15 recept som var identiska eller nästan identiska. Det enda som skiljde mellan dem var mängden farinsocker och namnen. Lyckligtvis gick jag igenom 145 recept och lyckades hitta några som jag ska testa. De flesta recepten som var identiska var äldre. TACK till godkännarna att ni inte godkänner nya dubletter!

  • monfo 5 maj 2011

    Personligen blir jag bra glad när det kommer upp flera liknande eller kopior, eftersom det är mänskligt att fela, både från receptskrivare och godkännare så händer det ganska ofta att någon information fattas och man kan då själv pussla ihop receptet.
    Nu har ju reglerna ändrats men kan vi inte sluta gnälla på de som finns?{question}

  • CiinaC 9 juni 2011

    Skrivet av mama97mia den 5 apr 2011

    Jag tänkte inte svara alls i denna tråd, men det står klart och tydligt under Reglerna:

    2.2 Moderatorerna/Godkännarna vill väl
    Moderatorerna och godkännarna finns här för att göra din och alla andra medlemmars tillvaro så trevlig som möjlig. Får du en uppmaning eller tillsägelse av en moderator så rätta dig efter denna. Har du synpunkter på hur moderatorer eller en godkännare agerar eller sköter sig så skriv INTE detta i forumet utan ta det med berörd moderator/godkännare eller skicka dina synpunkter till [email protected].

    2.3 Om du inte håller med
    Om du inte håller med, inte förstår varför eller anser att du eller någon annan blivit orättvist behandlad av en moderator eller godkännare så är det inte tillåtet att påpeka eller börja diskutera detta i forumet eller på andra mer eller mindre fantasifulla ställen på webbplatsen utan alla kontakter ska ske via PM eller via [email protected].

    Och varför i helskotta ska det vara förbjudet att framföra någon som helst kritik riktat till MK i forumen???
    När man skickar dit dom hänvisar så svarar dom inte!
    Fegt och dåligt att inte kunna ta konstruktiv kritik varken öppet eller anonymt, vilket ju får en att undra om dom inte gör det pga dom inte kan stå för vissa idiotregler, eller om dom har fullt upp att godkänna varandras recept?..
    Vilket i sig är helt upp åt väggarna, att det är tillåtet att "sitta på två stolar" som både receptskrivare och "godkännare". Det är inte så konstigt att man dagligen ser samma namn figurera bland nya recept.
    Vad fyller dom för syfte? Dom kan inte bena ut dubletter, t.ex avvisar recept som inte har mer än nån ingred likadan som det recept som hänvisas till när det kommer i retur som "dublett", medan dom kan släppa igenom 5 olika receptskrivares recept - som är identiska.. .
    Vad gäller kravet på mått/mängd angivelse, så borde dom kolla att den stämmer i förhållande till det som står i receptet. Många skriver dit en siffra för att det måste uppges.
    Kolla att recepten funkar att laga med angivna ingredienser. Men att bara sitta och stirra sig blind på stavning, en- sak- på- var- rad, mellanslag eller inte osv är ju sjuuukt i en MATklubb, vill man gå en svenska kurs så söker man till en sån. Vi är intresserade av mat/bak allihop,och
    å länge vi förstår varann och skriver som man pratar räcker väl det, för att få lite tips, råd och andra recept? Vem bryr sig om kommat är på rätt ställe,eller om man råkar börja en mening med liten bokstav?
    (Egentligen diskrimineras alla matintresserade invansdrare som inte kan svenska så bra, för att hänga med i stavningshysterin..)
    Nä. Släpp igenom samtliga recept, och låt receptskrivarna själva ta kontakt med varandra om man behöver mer info om tillvägagångssätt, påpekanden man kanske missat, eller klagomål. Men då måste man ju själv kunna ta bort sitt recept, annars kontaktar man MK för att få det borttaget. daniely är en förebild för övriga på red. (i det läget iaf)
    Så bort med "godkännarna"! eller städa upp bland "reglerna"

    Får säkert en varning nu av dom konflikträdda - lättaste sättet för att slippa tag i problemen...

  • Tant_Anita 9 juni 2011

    Svar til CiinaC.

    Jag förstår inte alls din kritik. Det är väl bra att godkännarna kollar upp recepten, tänk bara vilken anarki det skulle vara annars med femtielva dubbletter av samma recept, fel- och särstavningar så att recepten blir oläsliga, allsköns knepiga "mått" som ingen vet hur mycket det är, recept som inte har några mått alls (jodå, det finns såna också här), recept på turkiska eller nåt annat språk som en vanlig Svenne Banan inte förstår och en massa annat som man ser på vissa andra matsajter (nämner inga namn) där det inte finns nån moderering alls.

    Dessutom, och det är kanske det viktigaste av allt: Matklubben är GRATIS för alla medlemmar. Om jag har förstått det rätt så jobbar samtliga godkännare utan nån som helst ersättning annat än att få höra en massa gnäll från personer som bara hör av sig när nåt är fel och dessemellan inte har ett enda uppmuntrande ord att säga.

    Kämpa på alla tappra godkännare, ni gör ett fantastiskt bra jobb. (Y) Låt inga sura kommentarer slå ner ert humör.

    I förebyggande syfte säger jag: NEJ, jag är inte godkännare själv.

  • Lilloo 9 juni 2011

    Som huvudansvarig för godkännarna så kan jag säga att det absolut INTE förekommer att vi godkännare släpper igenom varandras recept bara för att vi är godkännare. Som godkännare får vi inte godkänna våra egna recept.
    Däremot så är vissa medlemmar mera akiva än andra med att lägga in recept. Till och från så tror jag att det är många som upptäckt att sökmotorn och bildservern inte funkat fullt ut och då kan dubbletter lätt rasa igenom.

    Kan säga att jag via min mail [email protected] har fått mera ris än ros sista tiden. Godkännarjobbet är inte lätt, vi söker nya medlemmar nu. Någon som vill prova på, maila mig här på matklubben eller på [email protected]

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.