Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Dödstrött på att få recept ratade!

  • boz1965 25 juli 2010

    Skrivet av Eliza602 den 6 jun 2010

    Mitt recept blev ratat. IGEN. Med motiveringen att det var en dubblett. Trots att det INTE VAR en dubblett!!. Matklubbens godkännare borde definitivt bytas ut. Måste bero på någon slags makt-begär i kombination med dyslexi!!!

    Fy va tröttsamt att man inte tar till sig medlemmarnas klagomål när det finns så många. Även jag skrev till LILLJEPPE utan svar.
    Det finns väl OLIKA PAJER??? ELLER???
    http://www.matklubben.se/recept/%E4pplekaka+med+smulpaj

    http://www.matklubben.se/matklubben/Eliza602/kokbok/?id=3499096&recipeid=85057

    JÄMFÖR SJÄLVA!


    Dessvärre var den andra länken "död" eller rättare sagt ledde inte till nåt vettigt, vad detta beror på vill jag inte spekulera i.

    Men jag kan rent allmänt säga att vi som godkänner är instruerade att underkänna recept där det bara är en ingrediens eller når lite i arbetsbeskrivningen eller andra smådetaljer som skiljer. Sådana recept betraktas som dubbletter.

    Men om du tycker att vi borde bytas ut så varför inte göra som nån annan här har föreslagit och själv anmäla ditt intresse som godkännare. Vi behöver vara fler eftersom mängden recept att granska är stor.

    Men då ska du också tänka på att det är mycket arbete och att det sker på din fritid och att det dessutom är helt oavlönat. Plus att man får en del gliringar och kommentarer i forumet och som ibland är skrivna i affekt när någon har fått ett recept underkänt.

  • maxxess 26 juli 2010

    Alla mina recept som blivit underkända har legat kvar (och jag har fått motivering om vad som är fel och rättat till detta).
    En gång blev ett recept klassat som dubblett och referensen var ett totalt olikt recept (namnet var det enda som var likt). Det blev dock OK:at till slut.

    Om recept raderas är det riktigt taskigt.. Men det har som sagt jag aldrig varit ut för, händer verkligen det?

    Kollade just på söksidan, och om kriteriet "godkänd" hade funnits som val kunde man ändå tillåta att folk lade in "dubbletter" för sin personliga del, men de blev ej godkända.

  • Okänd 27 juli 2010

    Jag har fått recept raderade så visst är det så.. Först får man meddelandet att receptet är en dubblett (vilket enl mej kan diskuteras) och sedan tar de bort receptet efter ett tag.. Svarar inte på mejl där man ifrågasätter och argumenterar för att det kanske inte är en dubblett även om namn och ingredienser ibland är liknande..

    Det ser lite knepigt ut i forumtrådar där man länkat till sitt recept och där det numera bara finns ett utan själva receptet. {question}

    Jag gillar att recept som verkligen ÄR dubbletter får underkänt men det är tråkigt att få recept underkända som faktiskt inte är exakt lika varandra..

  • Okänd 27 juli 2010

    Det man kan göra om receptet liknar det redan existerande är ju att man sparar i egen kokbok och redigerar efter eget recept så man får exakta proportioner och ingredienser.. Dessvärre kan man ju på så sätt inte dela med sig till andra och det blir ju ovanligt svårt att ändra en s.k dubblett om det inte finns några likheter alls {angry-annoyed}

  • Marre73 4 augusti 2010

    Ska bli roligt att se hur det går med mina senaste recept,fanns inte rader nog till ingredienserna,hur gör man då? Skippar några ingredienser?{disapointed}

  • 7201 14 augusti 2010

    Hej !
    Jag börjar också bli less på att få recepten INTE GODKÄNDA....Jag har äntligen fattat det där med mellanslag efter punkt och stor bokstav när ingrediens ej har något mått och liten bokstav på ingrediens som har mått...t.ex. 1 msk curry. Men att jag sen får frågan om jag kollat om receptet inte redan finns så blir man sååå less. Jag förstår att inte kanske alla gör det men hur {angry-annoyed} ska man kunna kolla ALLA recept ??????{question} Ja ni är faktiskt >:) petig.....
    Ni får väl kolla det själv då, eller????? Som det står i info om matklubben så ska man ha roligt, men det blir inte roligt när man vill lämna recept. Ska jag sluta skriva in recept ????{question}
    Tror att många lessnar på att lämna recept och vad gör väl det om det finns samma av ett eller fyra recept ??????

  • 7201 14 augusti 2010

    Skrivet av 7201 den 14 aug 2010

    Hej !
    Jag börjar också bli less på att få recepten INTE GODKÄNDA....Jag har äntligen fattat det där med mellanslag efter punkt och stor bokstav när ingrediens ej har något mått och liten bokstav på ingrediens som har mått...t.ex. 1 msk curry. Men att jag sen får frågan om jag kollat om receptet inte redan finns så blir man sååå less. Jag förstår att inte kanske alla gör det men hur {angry-annoyed} ska man kunna kolla ALLA recept ??????{question} Ja ni är faktiskt >:) petig.....
    Ni får väl kolla det själv då, eller????? Som det står i info om matklubben så ska man ha roligt, men det blir inte roligt när man vill lämna recept. Ska jag sluta skriva in recept ????{question}
    Tror att många lessnar på att lämna recept och vad gör väl det om det finns samma av ett eller fyra recept ??????

  • KimOfDrac 23 augusti 2010

    Jag håller med. Minsta lilla fel så blir det inte godkänt. Antingen har man glömt stor bokstav eller skrivit 1/2 istället för ½ eller så har man varit "för noga" och numrerat stegen i receptet och då är det fel!

    Vissa recept har jag skitit i att ändra för jag fick typ 15 icke godkända recept samma dag

  • vinciqator 29 augusti 2010

    Jag får recept underkända med en "motivering" som inte finns i riktlinjerna och det vet jag inte riktigt hur jag ska förhålla mig till.

    "Ditt recept blev inte godkänt. Förklara vad q.s. är".

    Jag svarar med en förklaring i vändande mail, men får ingen återkoppling, alltså utgår jag från att svaret var tillfyllest, men inte då. Underkännandet fortsätter och samma fråga upprepas hela tiden; "Förklara vad q.s. är". Ska jag återkomma med samma svar varje gång?

    Jag har absolut inget emot att "modereras", men jag vill väldigt gärna känna att modereringen sker efter överblickbara regler. Att underkänna ett recept för något som inte återfinns i anvisningarna är för mig gåtfullt och det finns ett ord i svenska språket för den typen av moderering.

  • maxxess 29 augusti 2010

    Skrivet av vinciqator den 29 aug 2010

    Jag får recept underkända med en "motivering" som inte finns i riktlinjerna och det vet jag inte riktigt hur jag ska förhålla mig till.

    "Ditt recept blev inte godkänt. Förklara vad q.s. är".


    Lite off-topic, men vaddå q.s.? Vad står det för? nu vet jag inte i vilken kontext det används men jag har ingen aning om vad det betyder?

  • charlottat 29 augusti 2010

    vinciqator - förklara q.s. i receptet, inte i vändande mail!

  • vinciqator 29 augusti 2010

    Det är precis vad jag numera gör - skriver hela den långa harangen "Efter eget tycke och smak".

  • NicolinaZ 8 september 2010

    Nu är jag också sur på att det är så petigt med recepten. Hade skrivit ett recept på Dragonmorötter som ratades med hänvisning till ett recept på Dragonsvängda morötter. Skillnaden är bara att i mitt recept ingick inget margarin, inget vatten, ingen persilja, men nog olivolja och vitlök. Den enda likheten var egentligen att bägge innehöll morötter, dragon och salt... Ska det verkligen vara så?
    Jag blev också tvungen att byta namn på ett recept som jag fyndigt (?) hade kallat Trädgårdsfisk. Det passade inte, så nu heter det Fisk i skördetid istället. Kan rekommenderas i vilket fall som helst ;-)

  • KimOfDrac 8 september 2010

    Jag fick också ett recept ratat just nu på Medeltidsgryta på modernt vis.

    Anledningen: Var är det Medeltida

    Man börjar undra alltså

  • solvik207 11 september 2010

    Håller med. Man kan undra vilka regler som finns. Jag kollade runt lite och det finns recept som t.o.m har samma bild och "nästan" heter samma med dom blir godkända.
    Sedan finns det några som roar sig med att bara rakt av kopiera andras recept och lägga ut som godkända.
    Jag börjar tänka på att sluta lägga ut mina egna. Har dock fått in 2st dagens mest sparade recept...men håll i er. En av dom blev ratade för det är en dubblett. Konstigt att så många sparar ner den då..
    Jag kanske bara tänker och tycker lite fel.

  • maxxess 13 september 2010

    Jag har sagt det innan och jag säger det igen:
    Mångfald är det fina med en receptsajt, jag vill ha 30 förslag på pizzasallad och kunde välja bort alla utan bild. Jag vill ha 10 förslag på fiskbiffar osv osv.

    Jag förstår att dublettkollen är mkt tidsödande för moderatorer så varför inte helt enkelt godkänna? Vi som söker recept får väl stå för ursållningen genom att bedöma bild och betyg? Jag gillar mångfalden på MK, många olika förslag på samma rätt.

  • chrisq 13 september 2010

    (Y)(Y)(Y) dom har så mycket på chatten så dom hinner inte med jobbet

  • elsklingen 13 september 2010

    jag har oxo ledsnat på att lägga in recept, blir bara irriterad arg !

    ex
    sökt o sett LIKNANDE, lagt in "mitt", fått det refuserat o helt raderat, Allt man skrivit POFF borta :@

    Men,
    när man helt ändrar ingredisens-mängderna i ett recpt , blir det INTE samma rätt,
    det blir annan smak !
    Är väl en milsvidd skillnad på ex 3 msk smör och 150 gram för smakens skull ?? eller ??
    Men det verkar inte spela nån roll att det finns 10 st tidigare som har mer lika än mina...

    I somras var det en moderator som var mer överseende o helt instämde i min tankegång,
    när jag efter refuseringen ett par veckor senare skrev o formulerade min åsikt o undran om Varför de ej kom med, o tyckte jag skulle återposta dem.
    men tyade ej skriva om det hela till slut..... (flera stycken recept var det)

    hoppas nån fattade mitt pladder, men jag är leeeee....
    man vill ju bara dela med sig av sin matglädje ! :p
    skittrist *sucka*

  • The_mama97mia 13 september 2010

    Jag läser o blir lite ledsen. dels för att medlemmar här inte läser reglerna för siten ordentligt, dels för att man inte bryr sig om´att sätta sig in i hur man ska lägga in recept.
    Det kommer sedan klagomål för att man får recept refuserade.

    Dom av er som är mest upprörda, skriv till Lilloo o anmäl er som frivilliga godkännare.
    Walk a mile in my shoes... Testa att godkänna själv får du se . O tänk efter - jag ser att många av er tycker att det är fränt med 100 olika recept på lasagne ?

    Ja, det är inte vad jag vill ha här. Jag vill ha de bästa recepten, inte de mesta.
    vänligen
    Mia

  • elsklingen 13 september 2010

    Skrivet av mama97mia den 14 sep 2010

    Jag läser o blir lite ledsen. dels för att medlemmar här inte läser reglerna för siten ordentligt, dels för att man inte bryr sig om´att sätta sig in i hur man ska lägga in recept.
    Det kommer sedan klagomål för att man får recept refuserade.

    Dom av er som är mest upprörda, skriv till Lilloo o anmäl er som frivilliga godkännare.
    Walk a mile in my shoes... Testa att godkänna själv får du se . O tänk efter - jag ser att många av er tycker att det är fränt med 100 olika recept på lasagne ?

    Ja, det är inte vad jag vill ha här. Jag vill ha de bästa recepten, inte de mesta.
    vänligen
    Mia



    hade inget med skriv-reglerna o göra !
    varje rätt med helt olika mängder i ALLA ingredienser jag skrev, det Ger olika smak !
    eller fattar ni inte att det är dels därför folk blir upprörda ?
    jag vill ha ALTERNATIV, därför JAG söker inspiraton på matsajterna


    o vem är DU eller NI o säga att bara de allra första inskickade recepten i en kategori , nr 1 eller 2 st är DE BÄSTA ?! {shock}

    ALLA har olika smak........... {waiting}


    edit - stavfel

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.