Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur kan Matklubben förbättras?

  • evelinamarina 30 december 2012

    Älskar, precis som de flesta andra, Matklubben. Men självfallet finns det alltid saker som kan förbättras! :)

    Jag tycker, som många redan har sagt, att sökfunktionen kan förbättras. Och sorteringen på recepten, det är helt ologiskt att det äldsta kommer först. Till exempel söker jag på "kyckling" ganska ofta, men måste leta mig långt bakåt för att hitta något som jag inte redan sett tusen gånger. Det är möjligt att det redan nu finns en funktion där man kan ändra på ordningen, och det är ju alltid bra, men nyast recept borde alltid komma först.

    Och när man tittar i en kokbok, klickar in på ett recept på sidan 6 kanske och sedan klickar "bakåt", då vill jag ju hamna på sidan 6 och inte sida 1.. Så ja, även det en grej som flera redan har skrivit.

    Sen tycker jag att det vore jättebra om man kunde spara samma recept i flera kategorier. Vissa recept kan man ju använda till olika saker, exempelvis finns det ju en del recept där man kan använda antingen kyckling- eller fläskfilé. I min kokbok har jag olika kategorier för fläsk- och kycklingkött, då vore det bra om jag kunde lägga in receptet under båda kategorierna :)

    I övrigt är jag väldigt nöjd med Matklubben, det är den enda receptsidan jag använder regelbundet. Det sämsta tycker jag är popup-reklamerna. Har ingenting emot reklam, förstår att det måste finnas, men just popup-reklamerna är fruktansvärt irriterande och har många gånger fått mig att svära över sidan.. Visserligen kommer jag ju som sagt tillbaka ändå, men det är inte bra med ett sådant irritationsmoment.

  • Erajscha 31 december 2012

    Jag skulle vilja kunna se svar på mina inlägg i forumet och så håller jag med tidigare kommentarer om sökfunktionerna.

  • LenaBE1 31 december 2012

    Sökverktyget kunde deffenetivt förbättras, bl.a. vill jag kunna söka på ingredienser i recepten.

    Poängen skulle det vara kul om den gick att omvandla till en rabattcheck,
    på ex.vis utvalda nätbutiker där jag tex. kan handla något till bakning respektive matlagning.
    Alternativt att poängen kunde omvandlas till "pengar" och användas till att hjälpa någon hjälporganisation.

  • maxxess 31 december 2012

    Ord och inga visor :-)

    Gott nytt alla!

    Korta inlägget:

    Det som är receptet för en bra community är (enl mig):
    * trogna användare - här är matklubben i särklass (oklart varför?!)
    * ett bra forum - här är matklubbens användare i särklass, forumet i sig är tekniskt bara kass. Byt till ett riktigt forum och koda på receptdelen istället. Det är vansinne att uppfinna ett fyrkantigt hjul när det finns runda designer helt gratis.
    * bidra - med bilder och recept. Rätt så svårt, oöverstigligt för nytillkomna. Reglerna är tighta, till vilken nytta?
    * kommentera - Om man lagt in ett recept är det alltid lika roligt med kommentar/bilder. Upplever att kommentarsration är högre hos konkurrenter. Kommentarer/egna bilder är mest värdefullt när man väljer ett recept. Detta borde uppmanas.

    Långa inlägget:

    Jag tycker det är alldeles för omständligt att få recept godkända! Webbens tuffaste regler på inmatning utan automatisk kontroll och sedan en sökfunktion som sällan hittar korrekt saker - vad är meningen med alla dessa regler? Man hittar ju ändå inte det man letar efter och ställer samtidigt extremt stora krav på den som välvilligt vill dela med sig av recept/bilder som ju är hela er affärsidé.

    Jag använder nu ett receptprogram som kan exportera i "Matklubbsvänligt" format (och rättstavade med lexikon från Open Office) så att mitt recept inte blir underkänt om det står (totalt felaktigt och obegripligt för alla) "salt" istf (det korrekta och begripliga) "Salt" i ingredienslistan, eller "1 tsk Salt" istf det korrekta "1 tsk salt". 1.5 skall omvandlas till 1½ osv. Man undrar ju lite hur dessa regler kommit till, för det underlättar inte sökning och vad jag kan se har det inget med vad som är datorvänligt att göra! Just att nyttja ½, en massa ogreppbara kategorier osv. Vad är motivet bakom detta?

    Ang. bildgodkännande: Idag finns det moderatorer för att godkänna recept. Om mitt receptprogram jag använder kan hantera de flesta faktorer som krävs för ett recept, varför inte bygga in dessa regler i sajten? Kan min dator så kan den som driver matklubben!

    Frivilliga eldsjälar kan ägna sig åt annat, som att exempelvis kontrollera recept som "anmäls" där mänsklig granskning behövs (och då menar jag inte på ordbajsnivå). Det är ju ibland inte bara "salt" och "Salt" som är fel, man kan ju slinta på mängder, tider osv.

    I fallet med uppladdade bilder (receptbilder, som jag gillar!) så kunde man a) kräva att receptägaren godkänner inom max 7 dagar en nytillkommen bild. Om receptägaren inte svarar *eller* nekar så går det till moderator som bedömmer om bilder är relevant eller ej. Matklubben är ingen publicerad kokbok, moderator/sajt bestämmer.


    Om någon laddar upp stötande bilder kan man ju bli arg, men annars.. vad är det med "bilder som inte alls passar in till mitt recept"? Jag vill gärna se hur det blev när andra lagade, jag uppskattar varje relevant bild. Ett recept har man inte copyright på och om det inte ser lika gott ut när andra lagat det så är risken stor att det blir så även hos mig (men jag vet hur det kan bli när det blir bra..).

    Slutligen den stora skälvan för dubbletter: Har fått recept refuserade pga dubblett, när jag tvingat granskaren att läsa om så var det ju bara namnet som var detsamma. Hur farligt är det med dubbletter? Om det bara fanns EN variant av alla rätter så skulle det ju inte finnas så många kokböcker (med matklubben.se:s regler vill säga)

    Om jag skall laga lasagne och hittar ett recept där man gör det på 400 g färs och ett på 750 g och jag har 800 g så känns det senare tryggare. Hittar jag 10 olika recept så kan jag bläddra och välja, de är sannolikt olika allihopa på något sätt. Vem vill välja från bara en källa (Steve Jobs finns ju inte längre med oss, men annars). Så fram för "dubbletter"!

  • LenaBE1 1 januari 2013

    Glömde nämna att det är löjligt stränga regler när man ska lägga till ett recept, vad spelar det för roll om man skriver salt respektive Salt, det är ju ändå samma sak och alla förstår att just salt ska tillsättas i rätten oavsett stavning.
    Förenkla dessa regler tack, många av dom är totalt onödiga som jag ser det. :s

  • The_mama97mia 1 januari 2013

    Önskar även en "EDIT"-funktion i kommentarer till recept, så retligt när man skrivit en kommentar o råkat slinka på tangenterna...

  • boz1965 1 januari 2013

    Skrivet av LenaBE1 den 1 jan 2013

    Glömde nämna att det är löjligt stränga regler när man ska lägga till ett recept, vad spelar det för roll om man skriver salt respektive Salt, det är ju ändå samma sak och alla förstår att just salt ska tillsättas i rätten oavsett stavning.
    Förenkla dessa regler tack, många av dom är totalt onödiga som jag ser det. :s


    Tycker du att det är för mycket begärt att man använder korrekt svenska när man skriver ett recept?

  • boz1965 1 januari 2013

    Skrivet av The_mama97mia den 1 jan 2013

    Önskar även en "EDIT"-funktion i kommentarer till recept


    (Y)

  • Mothers 1 januari 2013

    Precis ny som medlem, men efter att ha surfat runt en hel del, sökt recept och läst lite i detta forum bl.a har jag tre kommentarer.
    1. Håller med om att en bättre sökfunktion skulle vara bra. Svårt att snäva in så man får upp det man letar efter som sökresultat.
    2. Skulle önska en icke publik del bland recepten där jag enkelt kan lägga in mina egna justeringar och ändringar, utan att behöva skicka in receptet för godkännande.
    3. Önskar även en icke publik matsedel om jag bara vill planera för egen del och då även kunna koppla ihop med mina egna varianter/ modifieringar som inte är godkända recept.

  • LenaBE1 1 januari 2013

    Skrivet av Mithrandir den 1 jan 2013

    Skrivet av LenaBE1 den 1 jan 2013

    Glömde nämna att det är löjligt stränga regler när man ska lägga till ett recept, vad spelar det för roll om man skriver salt respektive Salt, det är ju ändå samma sak och alla förstår att just salt ska tillsättas i rätten oavsett stavning.
    Förenkla dessa regler tack, många av dom är totalt onödiga som jag ser det. :s


    Tycker du att det är för mycket begärt att man använder korrekt svenska när man skriver ett recept?


    Nej det tycker jag inte, men vad jag menar är att jag inte tycker det spelar någon roll om man skriver salt med stort eller litet S i ett recept, alla förstår ju ändå vad som menas.

  • The_mama97mia 1 januari 2013

    Kom på en sak till som vi "önskat" förut.
    Att Lekar inte visas i allmänt forum. Eget för sig vore bra.

  • farmoringer 1 januari 2013

    Skrivet av The_mama97mia den 1 jan 2013

    Kom på en sak till som vi "önskat" förut.
    Att Lekar inte visas i allmänt forum. Eget för sig vore bra.


    Men Mia, att det visas i allmänt forum beror ju på att "vi" inte idas att leta upp i vilken kategori det ska vara i utan bara skriver vart som helst.
    Finns olika kategorier för det mesta och om alla följde dem skulle det gå snabbare att hitta det man sökte..

    Så tror jag i alla fall...

  • svengelsk 1 januari 2013

    Skrivet av Mothers den 1 jan 2013


    2. Skulle önska en icke publik del bland recepten där jag enkelt kan lägga in mina egna justeringar och ändringar, utan att behöva skicka in receptet för godkännande.

    Det går bra att göra redan nu. Jag har just lagt till 200g i min kopia av receptet för Bounty bollar. Det står " en påse kokos" och jag kommer säkert at ha glömt att det är 200g i en svensk kokospåse när jag gör dem nästa gång.

  • boz1965 1 januari 2013

    Skrivet av maxxess den 31 dec 2012

    ...Slutligen den stora skälvan för dubbletter: Har fått recept refuserade pga dubblett...

    ...Vem vill välja från bara en källa (Steve Jobs finns ju inte längre med oss, men annars). Så fram för "dubbletter"!


    Vi börjar närma oss 100.000 recept nu varav en stor procent av dessa är dubbletter. Tycker du verkligen inte att det är dags att sovra lite bland dessa? Hur många är intresserade av att få upp tio identiska recept när de söker på "lasagne"? Jag är det inte...

    Som det är nu så får vi inte radera recept som är skrivna före 1/6 2008 oavsett anledning. Hade beslutet legat hos mig hade databasen varit rensad från samtliga dubbletter från att MK startade fram till dags dato.

  • rallysmulan 1 januari 2013

    Sök funktionen behöver förbättras.
    Poängen kan skrotas.
    Vill också ha typ 50 mest sökta recept eller mest poppis, eller nyaste.
    Önskar ni kunde förbättra er app också, så man kan lägga up recept via den. Sen förstår jag inte varför det där står att det finns flera tusen av en recept kategori men man kan inte se alla. Blir lite tråkigt efteret tag att surfa recept via appen. Tillslut har man sett alla recept.
    Skulle gärna se att alla recept måste ha bilder. Det är tråkigt att läsa recept utan bild. Bilderna lockar mig att prova recepten:-)

  • kerkja 2 januari 2013

    Hej
    Jag tycker mycket om matklubben. Använder den oftast när jag letar
    Efter recept. En sak som jag börjar sakna: jag skulle gärna ha matklubbens innehåll
    Som en app. Använde mobil och läspats mer o mer.

  • boz1965 2 januari 2013

    Skrivet av kerkja den 2 jan 2013

    Hej
    Jag tycker mycket om matklubben. Använder den oftast när jag letar
    Efter recept. En sak som jag börjar sakna: jag skulle gärna ha matklubbens innehåll
    Som en app. Använde mobil och läspats mer o mer.


    Det finns appar till både iFåne och Android. :)

  • Erajscha 2 januari 2013

    Skrivet av Mithrandir den 2 jan 2013

    Skrivet av kerkja den 2 jan 2013

    Hej
    Jag tycker mycket om matklubben. Använder den oftast när jag letar
    Efter recept. En sak som jag börjar sakna: jag skulle gärna ha matklubbens innehåll
    Som en app. Använde mobil och läspats mer o mer.


    Det finns appar till både iFåne och Android. :)


    vad heter iphone-appen då? jag söker i appstore efter matklubben men hittar inget...

  • boz1965 2 januari 2013

    Skrivet av Erajscha den 2 jan 2013

    vad heter iphone-appen då? jag söker i appstore efter matklubben men hittar inget...


    Den frågan får jag dessvärre bolla vidare till nån som kan det bättre eftersom jag aktivt bojkottar Apples prylar.

    Daniel Y exempelvis...

  • elleave 2 januari 2013

    Jag har blivit irriterad flera gånger de senaste dagarna på att jag inte kommer till originalreceptet via kokboken! Det är jättebra med min egenkokbok där jag kan redigera och kommentera MEN när jag vill dela med mig av originalreceptet (via Fb tex) måste jag gå till receptförfattarens sida och leta reda på receptet där...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.