Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kopiering av andras recept!

  • Svesse60 19 september 2012

    Börjar bli less!! Nu har det hänt igen! Ett av mina egenkomponerade recept har kopierats (måttangivelserna olika) och godkänts av Matklubben. Har anmält detta recept med det har ej tagits bort. Hur är kollen nuförtiden? Har Matklubben börjat "slappna av" och inte bry sig längre, eller?
    /Eva

  • anluk 19 september 2012

    Vi godkännare kontrollerar alla recept men är bara människor och det kan slinka igenom dubletter. Skicka länk till [email protected] så kan hon fixa detta.

  • Svesse60 19 september 2012

    Tack för tipset anluk! Visst kan det slinka igenom dubletter, det förstår jag. Men jag gjorde en anmälan för nån vecka sedan och skrev även på deras FB-sida utan att det hände nåt.

  • _Kockfan_ 20 september 2012

    inget unikt problem här på Matklubben.
    både på gott och ont.

  • zonale 21 september 2012

    Jag blir mer förundrad över att man har mage att kopiera någons recept rakt av mer eller mindre. Har också råkat ut för samma sak där personen i fråga tom kopierat min egen text.

  • Bettan1969 21 september 2012

    Jag har inte drabbats av att någton har kopierat mina recept, men att jag ej fått flera recept godkänt pga att de redan fanns. Så var inte fallet, det var flera ingredienser som var olika i alla recepten, men ändå fick jag nobben. Jag blir ledsen när sådant sker, då det är kul att lägga upp recept och dessutom innan de blev godkända har många tittat på receptet samt även sprat det.
    Varför kan man ej få sina recept godkända???? Jag har flera gånger sett recept som är så gott som lika, men öndå finns de kvar!!!!
    Det är tråkigt att det ska vara så. Jag förstår att likadana recept nobbas, men när de inte är lika, ska de få vara kvar tycker jag. Vad tycker ni andra???

  • boz1965 21 september 2012

    Skrivet av Bettan1969 den 21 sep 2012

    ...Jag har flera gånger sett recept som är så gott som lika, men öndå finns de kvar...


    Anledningen till det är att de nya reglerna trädde i kraft 1/6 2008. Man ville, från ledningens sida, inte införa retroaktiva regler och börja makulera recept som redan etablerats på MK. Därför finns det en hel del dubbletter från tiden innan det datumet.

  • siggepigge 22 september 2012

    Men egentligen är det ett så stort problem att kopiera andras recept med kanske lite andra måttangivelser. Vad gör det? Skapar jag en storm nu? >:)

  • zonale 22 september 2012

    Jag förstår inte vitsen med att kopiera ett recept som redan finns och endast ändra lite på ingredienserna för att få det godkänt. Visst känns det snopet att få sin text kopierat till 100 %, det kan jag inte förneka! Sen kan man ju tycka...vad gör det om 100 år:))

  • siggepigge 22 september 2012

    Skrivet av zonale den 22 sep 2012

    Jag förstår inte vitsen med att kopiera ett recept som redan finns och endast ändra lite på ingredienserna för att få det godkänt. Visst känns det snopet att få sin text kopierat till 100 %, det kan jag inte förneka! Sen kan man ju tycka...vad gör det om 100 år:))


    Kan hålla med, men som du skriver, vad gör det?

  • 7201 22 september 2012

    Skrivet av Bettan1969 den 21 sep 2012

    Jag har inte drabbats av att någton har kopierat mina recept, men att jag ej fått flera recept godkänt pga att de redan fanns. Så var inte fallet, det var flera ingredienser som var olika i alla recepten, men ändå fick jag nobben. Jag blir ledsen när sådant sker, då det är kul att lägga upp recept och dessutom innan de blev godkända har många tittat på receptet samt även sprat det.
    Varför kan man ej få sina recept godkända???? Jag har flera gånger sett recept som är så gott som lika, men öndå finns de kvar!!!!
    Det är tråkigt att det ska vara så. Jag förstår att likadana recept nobbas, men när de inte är lika, ska de få vara kvar tycker jag. Vad tycker ni andra???
    Jag håller med dig.......Jag vill kanske lägga upp mitt recept på en t.ex Sillsallad men jag tycker min Sillsallad är så god för att den innehåller rödlök istället för gul lök + att jag kanske river i lite vitlök men i övrigt är ingredienserna lika som ett annat recept...ja då vill jag att mitt recept kommer med. (Y)
    Nu är detta BARA ETT EXEMPEL.

  • Bettan1969 22 september 2012

    Håller med dig 7201 fullt ut, om det är mitt recept, då ska den få komma med, så fort det skiljer sig från andra recept. Är det någon ingrediens som skiljer rätterna åt, då är det inga dubletter!!!!
    Håller ni inte med????
    Annars är det kul att lägga upp recept samt leta och läsa andras recept:)

  • walterego 22 september 2012

    Nä, nu jävlar brinner det!
    Ska "Svesse60" behöva ta patent på sina recept i framtiden? Bara för att försäkra sig?
    SKÄMS!
    Här är ett exempel;
    Ett recept som vi blev förärade av "akk" 2008-07-06
    http://www.matklubben.se/recept/marinerad_kycklingfile_38789.html
    Kommer i repris 2012
    http://www.matklubben.se/recept/marinerad_kycklingfile_i_ugnen_108612.html
    SKAMLIGT! Påstår t.o.m. att bilden är "egentagen". Hm, 4 år senare?
    Du har min röst "svesse60" Lita på det!

  • lillajag51 22 september 2012

    Skrivet av Svesse60 den 19 sep 2012

    Börjar bli less!! Nu har det hänt igen! Ett av mina egenkomponerade recept har kopierats (måttangivelserna olika) och godkänts av Matklubben. Har anmält detta recept med det har ej tagits bort. Hur är kollen nuförtiden? Har Matklubben börjat "slappna av" och inte bry sig längre, eller?
    /Eva
    ja allting är konstigt nuför tiden man blir less

    yvonne

  • anluk 23 september 2012

    Recept nr 2 där på marinerad kycklingfilé i ugn är inte godkänt och finns inte i vår receptkö längre så jag antar att det är sänt för makulering.

  • rosatalo 23 september 2012

    Skrivet av Bettan1969 den 21 sep 2012

    Jag har inte drabbats av att någton har kopierat mina recept, men att jag ej fått flera recept godkänt pga att de redan fanns. Så var inte fallet, det var flera ingredienser som var olika i alla recepten, men ändå fick jag nobben. Jag blir ledsen när sådant sker, då det är kul att lägga upp recept och dessutom innan de blev godkända har många tittat på receptet samt även sprat det.
    Varför kan man ej få sina recept godkända???? Jag har flera gånger sett recept som är så gott som lika, men öndå finns de kvar!!!!
    Det är tråkigt att det ska vara så. Jag förstår att likadana recept nobbas, men när de inte är lika, ska de få vara kvar tycker jag. Vad tycker ni andra???


    Jag förstår inte riktigt upprördheten heller. Vad är meningen med klubben? Att dela med sig av recept eller att bli " receptkändis " ? Om man inte vill dela med sig av sina recept kan man väl låta bli att lägga ut dem. Det är omöjligt att kolla igenom alla recept innan man lägger ut ett eget man försöker naturligtvis så gott det går. Med så många olika medlemmar är det ju självklart att det måste finnas liknande eller tom lika bland recepten. Däremot ska man naturligtvis inte kopiera bild och text, det är ju löjligt. Men jag blir lite avskräckt och undrar om man vågar lägga ut något och riskera att bli anklagad för kopiering. Som sagt det hämmar spridningen av recept om det begärs att man ska lusläsa alla recept som kan tänkas vara lika det man lagat och velat dela med sig av. Kanske man ska strunta i att ha poängsystemet så det inte behöver bli någon tävling om att vara " bäst ".

  • Bettan1969 23 september 2012

    Vad tjänar egentligen poängen till???
    Vem tävlar man med ? Helt meningslöst anser jag. Man kan väl lägga upp recept utan poäng. Sen finns det vissa personer som lägger upp en massa recept som se bara skriver av foldrar mm så fort de dyker upp och sen hänvisar till källan, set är väl ingen match! Att dessa blir godkända ??? Låt alla lägga upp sina recept, annars blir det orättvist. Man ska absolut inte kopiera andra recept i klubben, men egna recept bör få vara kvar även om de är snarlika varandra, tycker jag i alla fall. Jag har som sagt haft flera recept med bild, som jag fixat själv och blev nobbad av granskarna. Det är dålig stil. Set var flera ingredienser som skilde recepten åt!!!
    Vad tycker ni andra???

  • rosatalo 23 september 2012

    Skrivet av Bettan1969 den 23 sep 2012

    Vad tjänar egentligen poängen till???
    Vem tävlar man med ? Helt meningslöst anser jag. Man kan väl lägga upp recept utan poäng. Sen finns det vissa personer som lägger upp en massa recept som se bara skriver av foldrar mm så fort de dyker upp och sen hänvisar till källan, set är väl ingen match! Att dessa blir godkända ??? Låt alla lägga upp sina recept, annars blir det orättvist. Man ska absolut inte kopiera andra recept i klubben, men egna recept bör få vara kvar även om de är snarlika varandra, tycker jag i alla fall. Jag har som sagt haft flera recept med bild, som jag fixat själv och blev nobbad av granskarna. Det är dålig stil. Set var flera ingredienser som skilde recepten åt!!!
    Vad tycker ni andra???



    Håller helt med om att poängen är totalt meningslös. Men att lägga in recept som finns i foldrar od tycker jag är bra för ingen kan ju läsa allt som kommer ut så det är ju bra om någon lagat och testat receptet och delat med sig. Blir ju lite fattigt om recepten bara ska bestå av egna kompositioner.

  • siggepigge 23 september 2012

    Skrivet av rosatalo den 23 sep 2012

    Skrivet av Bettan1969 den 21 sep 2012

    Jag har inte drabbats av att någton har kopierat mina recept, men att jag ej fått flera recept godkänt pga att de redan fanns. Så var inte fallet, det var flera ingredienser som var olika i alla recepten, men ändå fick jag nobben. Jag blir ledsen när sådant sker, då det är kul att lägga upp recept och dessutom innan de blev godkända har många tittat på receptet samt även sprat det.
    Varför kan man ej få sina recept godkända???? Jag har flera gånger sett recept som är så gott som lika, men öndå finns de kvar!!!!
    Det är tråkigt att det ska vara så. Jag förstår att likadana recept nobbas, men när de inte är lika, ska de få vara kvar tycker jag. Vad tycker ni andra???


    Jag förstår inte riktigt upprördheten heller. Vad är meningen med klubben? Att dela med sig av recept eller att bli " receptkändis " ? Om man inte vill dela med sig av sina recept kan man väl låta bli att lägga ut dem. Det är omöjligt att kolla igenom alla recept innan man lägger ut ett eget man försöker naturligtvis så gott det går. Med så många olika medlemmar är det ju självklart att det måste finnas liknande eller tom lika bland recepten. Däremot ska man naturligtvis inte kopiera bild och text, det är ju löjligt. Men jag blir lite avskräckt och undrar om man vågar lägga ut något och riskera att bli anklagad för kopiering. Som sagt det hämmar spridningen av recept om det begärs att man ska lusläsa alla recept som kan tänkas vara lika det man lagat och velat dela med sig av. Kanske man ska strunta i att ha poängsystemet så det inte behöver bli någon tävling om att vara " bäst ".


    Mycket bra. Håller verkligen med!

  • boz1965 23 september 2012

    Skrivet av siggepigge den 22 sep 2012

    Men egentligen är det ett så stort problem att kopiera andras recept med kanske lite andra måttangivelser. Vad gör det? Skapar jag en storm nu? >:)


    Vi godkänner inte den typen av recept. Har man bara "justerat mängderna lite" eller lagt till/tagit bort en ingrediens, så räknas det i alla fall som dubblett. Vi menar att man i så fall hellre kan lägga in en kommentar i originalreceptet om att "så här brukar jag göra och det blir också jättegott".

    Precis som anluk skriver ovan så är vi bara människor med allt vad det innebär, och det händer ibland att nåt råkar slinka igenom.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.