Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Särskrivning är inte riktigt okej

  • Aonly 10 oktober 2011

    Hej Matklubben!

    Nu ska jag första och kanske enda gången tycka till om något som rör sajten i sig självt. Jag klickade mig in här som vanligt, och det första jag ser är en särskrivning av "Halloweenrecept". Det stör mig otroligt att se "Halloween recept". För det ska väl ändå vara ihopskrivet enligt svensk grammatik? På en sådan här stor offentlig sida ska det vara rätt och riktigt enligt mig, så jag skulle uppskatta om ni kommenterade detta, antingen med att överbevisa mig om att ni har rätt, eller att ändra. Jag vill inget hellre än att bli informerad om jag har fel angående det här, för jag är inte den som är perfekt angående grammatik i övrigt heller :)

    Ha en fin höstdag!

  • Sashuk 10 oktober 2011

    Jag tycker faktiskt att du har fel, eftersom misstag gör vi alla, och det kanske inte ens var meningen att skriva så, utan bara blev som det blev. Eller så får du väl ta och stå ut med att vissa skriver fel, för att då kan väl inte alla "svensk grammatik". och det är bara så :)

  • boz1965 10 oktober 2011

    Skrivet av Aonly den 10 okt 2011

    Hej Matklubben!

    Nu ska jag första och kanske enda gången tycka till om något som rör sajten i sig självt...


    Hade kanske varit bättre om du hade tyckt till på [email protected]. På så sätt hamnar det direkt hos MK-teamet, där det hör hemma. Lättare att få gehör för sina synpunkter då. :)

  • Liindis 10 oktober 2011

    Jag håller helt med!!!
    Tyck till direkt till källan!!;)

  • sanna_elina 10 oktober 2011

    Alla människor är olika och olika bra på olika saker som exempelvis grammatik. Jag kan själv vara lite av en grammatikpolis när det gäller vissa sorters skrivelser men inte på ett ställe där varje person skriver sina egna recept (eller andra liknande sidor med egna upplevelser) för att dela med sig av en god matupplevelse eller något annat som de tyckte var kul eller bra på något sätt. Alla skriver på sina egna premisser och om det inte passar dig så tycker jag synd om dig, det är rätt så småaktigt faktiskt.

  • Morgondimma 10 oktober 2011

    Genom att skriva "halloween recept" optimerar man resultaten på sökmotorerna. Det är fler som söker på t.ex. "recept +halloween" än det är som söker på "halloweenrecept". :-) Så jag tycker att det är helt okej att det står särskrivningar lite här och var... Alla är ju olika.

  • wildlife 11 oktober 2011

    Håller med dig Aonly... särskrivningar är fruktansvärt störande, kommer ihåg ett recept som hette "Älg färs bullar"... men då kunde jag inte hålla mig utan kommenterade det.... :)

  • Jilliii 11 oktober 2011

    Det finns betydligt värre saker att störa sig på.... Varför lägga energi på det?

  • wildlife 11 oktober 2011

    Skrivet av Jilliii den 11 okt 2011

    Det finns betydligt värre saker att störa sig på.... Varför lägga energi på det?


    Jodå, visst finns det värre saker :)
    Men när det är så noga att skriva recepten rätt, halv måste ex.vis skrivas med ½ och inte med 1/2, så tycker iaf jag att man kan rätta när man ser sär skrivningar som jag tycker är jätte fult... ;)

  • ScarlettRose 11 oktober 2011

    Skrivet av wildlife den 11 okt 2011

    Skrivet av Jilliii den 11 okt 2011

    Det finns betydligt värre saker att störa sig på.... Varför lägga energi på det?


    Jodå, visst finns det värre saker :)
    Men när det är så noga att skriva recepten rätt, halv måste ex.vis skrivas med ½ och inte med 1/2, så tycker iaf jag att man kan rätta när man ser sär skrivningar som jag tycker är jätte fult... ;)


    Helt rätt! Många saker är värre än särskrivning, men jag tycker ändå att det är värre än att skriva 1/2 istället för ½.

  • husmusen88 11 oktober 2011

    Håller helt med, ogillar särskrivningar! Jag menar, hur svårt kan det vara att skriva korrekt svenska?

  • svengelsk 11 oktober 2011

    Det kan faktiskt vara ganska svårt för många inte minst sådana som jag. Jag tycker det är lite lustigt att folk hakar upp sig så mycket på särskrivningar, men ofta använder engelska uttryck i onödan.

  • Mistys 11 oktober 2011

    Sen kan jag tycka att det ska vara konsekvent. Är man hård mot medlemmar hur saker ska stavas/skrivas ska väl sidans ansvariga också ha samma krav på sig vad det gäller rättstavning/ särskrivning eller vad det nu gäller eller.........?? Man kan inte "kasta sten när man sitter i glashus" som det heter.

  • boz1965 11 oktober 2011

    Skrivet av Misty09 den 11 okt 2011

    Sen kan jag tycka att det ska vara konsekvent. Är man hård mot medlemmar hur saker ska stavas/skrivas ska väl sidans ansvariga också ha samma krav på sig vad det gäller rättstavning/ särskrivning eller vad det nu gäller eller.........?? Man kan inte "kasta sten när man sitter i glashus" som det heter.


    Det kan man tycka, men det är inte samma människor som skriver på förstasidan och som godkänner.

  • Jilliii 11 oktober 2011

    Felstavningar kan ju hända alla, men den känns ju snäppet värre än särskrivning. Det som nog är värst är de som använder för kortningar. Någon kan vara okej av vana men när ä, e, lr, btw, brb och liknande ständigt kommer slutar jag oftast läsa vad det nu är jag läser.... Det är nästan i samma klass som att använda engelska uttryck helt i onödan. Endel använder dem bara för att på något vis.

  • Mistys 11 oktober 2011

    Skrivet av boz1965 den 11 okt 2011

    Skrivet av Misty09 den 11 okt 2011

    Sen kan jag tycka att det ska vara konsekvent. Är man hård mot medlemmar hur saker ska stavas/skrivas ska väl sidans ansvariga också ha samma krav på sig vad det gäller rättstavning/ särskrivning eller vad det nu gäller eller.........?? Man kan inte "kasta sten när man sitter i glashus" som det heter.


    Det kan man tycka, men det är inte samma människor som skriver på förstasidan och som godkänner.


    Nej jag förstår det . Det är väl inte heller godkännarna som hittat på och strukturerat fram reglerna för att skriva recept antar jag. Det var därför jag skrev "sidans ansvariga ska ha samma krav på sig" och dit räknar jag inte godkännarna.

  • svengelsk 11 oktober 2011

    Jag tror att stavning och grammatik är som andra fel. Något man skall försöka undvika att göra själv men ha överseende med hos andra.

  • boz1965 11 oktober 2011

    Skrivet av svengelsk den 11 okt 2011

    Jag tror att stavning och grammatik är som andra fel. Något man skall försöka undvika att göra själv men ha överseende med hos andra.


    +1 (Y)

  • irrevirre 12 oktober 2011

    Särskrivningar kan, som vi vet, ge en helt annan betydelse ( "Skivad kalv lever med kul potatis") Ger visseligen ett gott skratt men bör rättas i recept som man väl vill ha ganska seriösa.

    Tyckte först också att Halloween Recept var konstigt men förstår nu att det nog finns en tanke bakom när det gäller sökträffaro_O

  • Kakan1986 12 oktober 2011

    Skrivet av boz1965 den 11 okt 2011

    Skrivet av svengelsk den 11 okt 2011

    Jag tror att stavning och grammatik är som andra fel. Något man skall försöka undvika att göra själv men ha överseende med hos andra.


    +1 (Y)


    +2 (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.