Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Stjärnfall?????

  • Anderstam 3 februari 2013

    Angående betygsstjärnor på MK.
    Har ikväll märkt att det går att sätta godtycklig stjärna,
    utan att ha provat ett recept, eller kommentera stjärnvalet.
    Det tycker jag är lite sorgligt.
    För systemet med betygsättning av provade recept är ju bra.
    I kväll la in ett recept på köttfärspannkaka, och snabbare än tiden att göra den.
    Så var den betygsatt med 1 stjärna.
    Det kändes lite surt att bli nedvärderad utan att människan provat.
    Är ni fler som drabbats av samma? {question}

  • Amika 3 februari 2013

    Men hur skulle man kunna få till det så att man måste ha provat receptet innan?
    Och måste man kunna kommentera för att ge betyg, så skulle vääääldigt många inte sätta några betyg. För de flesta sätter betyg utan att skriva något.
    Klart man har fått låga betyg på några recept. Men inget kan ju passa alla. Och kanske har den personen som satt betyget smakat något som liknade ditt?
    Det är klart det aldrig är roligt att få ett lågt betyg på ett recept man själv tycker mycket om. Men jag tror att vill någon prova att göra ett recept, så räds de inte av att det har en stjärna.

    Mvh

    Jonna

  • Anderstam 3 februari 2013

    Skrivet av Amika den 3 feb 2013

    Men hur skulle man kunna få till det så att man måste ha provat receptet innan?
    Och måste man kunna kommentera för att ge betyg, så skulle vääääldigt många inte sätta några betyg. För de flesta sätter betyg utan att skriva något.
    Klart man har fått låga betyg på några recept. Men inget kan ju passa alla. Och kanske har den personen som satt betyget smakat något som liknade ditt?
    Det är klart det aldrig är roligt att få ett lågt betyg på ett recept man själv tycker mycket om. Men jag tror att vill någon prova att göra ett recept, så räds de inte av att det har en stjärna.

    Mvh

    Jonna


    När jag var liten fick jag lära mig av mamma,
    att man ska smaka innan man säger att man inte tycker om.
    Det anser jag vara en god regel.
    Om man vill kommentera eller ej är väl en fråga om ryggrad.

  • HHag 4 februari 2013

    Men snälla nån. Så farligt är det väl inte.

    Klart att det alltid finns någon som kommer sätta bottenbetyg, det gör det alltid. Men är receptet bra kommer säkert de positiva betygen att dominera tillslut.

  • rosatalo 4 februari 2013

    Skrivet av Amika den 3 feb 2013

    Men hur skulle man kunna få till det så att man måste ha provat receptet innan?
    Och måste man kunna kommentera för att ge betyg, så skulle vääääldigt många inte sätta några betyg. För de flesta sätter betyg utan att skriva något.
    Klart man har fått låga betyg på några recept. Men inget kan ju passa alla. Och kanske har den personen som satt betyget smakat något som liknade ditt?
    Det är klart det aldrig är roligt att få ett lågt betyg på ett recept man själv tycker mycket om. Men jag tror att vill någon prova att göra ett recept, så räds de inte av att det har en stjärna.

    Mvh

    Jonna



    Jag håller med Anderstam om att man inte ska betygsätta någons recept man inte lagat efter, men förstår att det är omöjligt att kontrollera om man gjort det eller ej. Om man lagat något liknande är ju ointressant, betyget gäller det specifika receptet. När man letar efter recept läser man ju inte alla eftersom det finns så många utan jag går nog ganska ofta efter hur många stjärnor som delats ut. Det är ju dumt eftersom långt ifrån alla som gillar recepten betygsätter.

  • HHag 4 februari 2013

    Ja, det är klart att man kan tycka det, men det finns som sagt inget sätt att reglera det. För övrigt tycker jag att "stjärn-systemet" fungerar bra, oftast är de recept med många stjärnor och kommentarer riktigt bra.

    Men hur menar du med: "Det är ju dumt eftersom långt ifrån alla som gillar recepten betygsätter" ?
    På vilket sätt tycker du inte att det är representativt? :)

  • Amika 4 februari 2013

    Det är klart att i den bästa av världar så testar en person ens recept innan de betygsätter det och jag tror faktiskt att de flesta gör det. Men det här är tyvärr inte den bästa av världar.
    Och min mor Anders, lärde mig också att smaka innan jag sa något om maten. Jag säger inte att jag betygsätter utan att ha lagat receptet, jag sa bara att vissa gör det. Men det är sånt man får leva med.
    Och som jag sa, visst är det väl trist att få ett bottenbetyg på något man själv tycker är gott. Men vad gör det om 100 år...?
    Men får väl ta det sura med det söta här med, precis som med allt annat här i livet....

  • Amika 4 februari 2013

    Skrivet av tangatore den 4 feb 2013

    Men snälla nån. Så farligt är det väl inte.

    Klart att det alltid finns någon som kommer sätta bottenbetyg, det gör det alltid. Men är receptet bra kommer säkert de positiva betygen att dominera tillslut.


    (Y)

  • LenaBE1 4 februari 2013

    Så här gör jag;
    När jag letar ett nytt recept så läser jag alltid innehållsförteckningen i recepten och bildar mig en egen uppfattning om hur jag tror det kommer att smaka, jag bryr mig inte så mycket om stjärnorna.
    Att jag inte går efter stjärnorna är för att "vi alla tycker så olika om allt". Om receptet har många stjärnor så säger det visserligen att många gillar receptet, men för den skull är det inte säkert att jag kommer att tycka om det och tvärsom, jag kan komma att höja ett recept till skyarna även om många andra inte tycker om det. Så det där med stjärnor ska man nog bara ta med en nypa salt och inte på så jättestort alltvar. {curl-lip}

  • lillawe 4 februari 2013

    Jag håller med LenaBe1, Jag läser igenom recepten och bedömmer själv om jag ska prova det eller inte. För stjärnmärkningen känns lite oviktig, nar man vet att en del är "betygsatta" i förhand.
    Men har svårt at gå in efter det att jag testat och bedömma, fast det är trevligt när man ser många stjärnor i sitt eget....{bashful}

  • Cassiopeya 4 februari 2013

    Uppskattar kommentarerna mycket också! Skulle vara trevligt om fler kommenterade. Får så många bra tips och idéer i kommentarerna (Y)

  • Tingeling13 4 februari 2013

    Jag tittar aldrig på stjärnbetyget utan går helt efter bild, receptet och eventuella kommentarer.

  • irrevirre 5 februari 2013

    Jag tittar inte på stjärnantalet alls, smaken är så olika. Har endast en person gett betyg är det det som syns och det kan ju vara så att den medlemmen och jag har helt olika tycken! Jag har t.o.m. märkt att de recept som fått höga betyg ofta inte passar mig så bra... {curl-lip}

  • dolores 5 februari 2013

    Låter gott,måste testa, men SJÄLVKLART väntar jag med stjärnor innan jag kan ha en åsikt !
    Tyvärr får vi nu skörda dessa " vet bäst och kan allt " generationen. Tänk vad sunt förnuft och om det inte är helt omöjligt, en smula ödmjukhet skulle kunna göra.

  • rosatalo 5 februari 2013

    Skrivet av tangatore den 4 feb 2013

    Ja, det är klart att man kan tycka det, men det finns som sagt inget sätt att reglera det. För övrigt tycker jag att "stjärn-systemet" fungerar bra, oftast är de recept med många stjärnor och kommentarer riktigt bra.

    Men hur menar du med: "Det är ju dumt eftersom långt ifrån alla som gillar recepten betygsätter" ?
    På vilket sätt tycker du inte att det är representativt? :)


    Jag menar att det är dumt av mig att titta på hur många stjärnor recepten har eftersom många som gillat receptet inte satt betyg på det och det kan vara hur bra som helst.

  • rosatalo 5 februari 2013

    Skrivet av Amika den 4 feb 2013

    Det är klart att i den bästa av världar så testar en person ens recept innan de betygsätter det och jag tror faktiskt att de flesta gör det. Men det här är tyvärr inte den bästa av världar.
    Och min mor Anders, lärde mig också att smaka innan jag sa något om maten. Jag säger inte att jag betygsätter utan att ha lagat receptet, jag sa bara att vissa gör det. Men det är sånt man får leva med.
    Och som jag sa, visst är det väl trist att få ett bottenbetyg på något man själv tycker är gott. Men vad gör det om 100 år...?
    Men får väl ta det sura med det söta här med, precis som med allt annat här i livet....


    Det spelar absolut " ingen roll om 100 år ". Men jag tycker att det är konstigt att sätta ett betyg på ett recept man inte lagat efter. Jag uppfattar meningen med betygsättning så att man lagar efter ett recept som verkar intressant i ens ögon och sedan ger ev ett betyg, lågt om man inte tycker det motsvarade förväntningen osv. Jag tycker sill är äckligt men sitter inte och delar ut en stjärna åt alla som har recept på sill bara för att ha en åsikt i största allmänhet.

  • Amika 5 februari 2013

    Skrivet av rosatalo den 5 feb 2013

    Skrivet av Amika den 4 feb 2013

    Det är klart att i den bästa av världar så testar en person ens recept innan de betygsätter det och jag tror faktiskt att de flesta gör det. Men det här är tyvärr inte den bästa av världar.
    Och min mor Anders, lärde mig också att smaka innan jag sa något om maten. Jag säger inte att jag betygsätter utan att ha lagat receptet, jag sa bara att vissa gör det. Men det är sånt man får leva med.
    Och som jag sa, visst är det väl trist att få ett bottenbetyg på något man själv tycker är gott. Men vad gör det om 100 år...?
    Men får väl ta det sura med det söta här med, precis som med allt annat här i livet....


    Det spelar absolut " ingen roll om 100 år ". Men jag tycker att det är konstigt att sätta ett betyg på ett recept man inte lagat efter. Jag uppfattar meningen med betygsättning så att man lagar efter ett recept som verkar intressant i ens ögon och sedan ger ev ett betyg, lågt om man inte tycker det motsvarade förväntningen osv. Jag tycker sill är äckligt men sitter inte och delar ut en stjärna åt alla som har recept på sill bara för att ha en åsikt i största allmänhet.


    Nej men självklart inte. Och som sagt var, det gör inte jag heller. Men nu finns det de som gör det och jag säger inte att det är rätt, jag säger bara att det är svårt att komma åt problemet.
    Jag sitter inte och försvarar de som gör det, om ni tror det så sätt på er rätt glasögon och läs det jag skrivit igen.
    Och som jag sa, så tror jag att de allra flesta ändå faktiskt testar innan de betygsätter.

  • DoctorWho 5 februari 2013

    Skrivet av dolores den 5 feb 2013

    Låter gott,måste testa, men SJÄLVKLART väntar jag med stjärnor innan jag kan ha en åsikt !
    Tyvärr får vi nu skörda dessa " vet bäst och kan allt " generationen. Tänk vad sunt förnuft och om det inte är helt omöjligt, en smula ödmjukhet skulle kunna göra.


    (Y)

  • rosatalo 5 februari 2013

    Amika

    Jag tror varken att du betygsätter utan att ha testat eller att du försvarar att man gör det.

    {handshake}

  • HHag 5 februari 2013

    Skrivet av dolores den 5 feb 2013

    Låter gott,måste testa, men SJÄLVKLART väntar jag med stjärnor innan jag kan ha en åsikt !
    Tyvärr får vi nu skörda dessa " vet bäst och kan allt " generationen. Tänk vad sunt förnuft och om det inte är helt omöjligt, en smula ödmjukhet skulle kunna göra.


    En smula ödmjukhet var det ja. God självinsikt!
    För övrigt tycker jag att det är ganska intressant hur engagerade vi människor blir över så triviala ämnen... =)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.