Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Stjärnfall?????

  • Sigvi 5 februari 2013

    Jag kan tycka ett det vore bra att, förutom stjärnbetyget, ha typ nån slags barometer (eller vad man ska kalla det) som visar hur många som faktiskt har provat att laga själva receptet. Typ "10 personer har testat detta recept".
    Självklart kan ju fortfarande folk "ljuga" och bocka för att dom provat receptet, men jag tror nog den risken inte är lika stor. Risken är nog större att många kanske "äter med blicken" när dom läser receptet och sedan ger det ett betyg som inte är helt rättvist. Men har man då ett komplement som t ex "provat-på-barometern", så kanske man kan avgöra om lättare om betyget känns rättvist. Har ett recept, låt säga, 10 st stjärnbetyg men bara 5 provat-på-röster, så då vet man att 5 personer har röstat på receptet utan att prova det...
    Jag vet inte, det kanske inte skulle funka, men det vore ju en idé iaf! :-)

  • Mistys 5 februari 2013

    Har också noterat helt för dagen nyinlagda, recept betygsatta med femstjärnor.....hur nu det gick till? Kan man sätta betyg på sitt eget recept?

  • LenaBE1 5 februari 2013

    Skrivet av Mistys den 5 feb 2013

    Har också noterat helt för dagen nyinlagda, recept betygsatta med femstjärnor.....hur nu det gick till? Kan man sätta betyg på sitt eget recept?


    Detsamma har jag undrat. Det kan väl inte vara meningen att man ska betygsätta sitt eget recept, självklart gillar man receptet annars lade man väl inte ut det här. Även om det kanske händer att någon gör det ändå, vad vet jag. ;)

    Har jag provat ett recept så lämnar jag både stjärna och en kommentar efteråt och jag skriver i kommentaren vad jag tycker om receptet, det tar inte så lång tid att göra detta och jag önskade att fler gjorde så. :)

  • Anderstam 5 februari 2013

    Skrivet av Mistys den 5 feb 2013

    Har också noterat helt för dagen nyinlagda, recept betygsatta med femstjärnor.....hur nu det gick till? Kan man sätta betyg på sitt eget recept?


    Jag hoppas verkligen att man inte kan betygsätta sig själv!
    Men det skulle inte förväna mig om några får en vän att
    gå in och ge toppbetyg direkt.
    det skulle förklara din undran.

  • The_mama97mia 6 februari 2013

    Man kan inte betygsätta eget recept, vad jag vet.

    Det skulle aldrig falla mig in att betygsätta ngt jag inte provat, däremot kan jag kommentera - detta liknar mitt recept på ... el dyl.

  • bjoli198 6 februari 2013

    jag har inga stjärnor på något av mina recept... smakade tydligen inte ens så gott att någon ville betygsätta

  • Cassiopeya 6 februari 2013

    Bara för att recept är nytt här på mk behöver det ju inte betyda att det är "nytt". Många lägger in recept från andra sajter eller kokböcker, en del utan att ändra det minsta i receptet. När jag stöter på ett sånt recept, nyinlagt, som jag provat tidigare eftersom jag hittat det någon annanstans, har det hänt att jag gett både kommentar och betyg {bashful}

    Är däremot receptet nytt på alla sätt kan man ju verkligen undra hur folk kan ge betyg? {question}

  • islgu 6 februari 2013

    Höhö

  • rosatalo 7 februari 2013

    Skrivet av bjoli198 den 6 feb 2013

    jag har inga stjärnor på något av mina recept... smakade tydligen inte ens så gott att någon ville betygsätta


    Beror nog mer på att alla bara inte ids. En del recept i klubben är ju sparade i hundratal utan att det finns flera hundra kommentarer eller betygsättningar.

  • Veranne 30 november 2013

    Jag brukar visserligen nästan aldrig poängsätta recept själv, men vill lägga till en sak.

    Är man en van matlagare och kokboksläsare (som många av medlemmarna här) kan man ofta bedöma hur ett recept ska bli, både till smak och konsistens, bara genom att läsa beskrivningen.
    Man vet att man gillar eller inte gillar just den kombinationen, och man vet att si eller så mycket av de ingredienserna tillagade ihop på sättet X med största säkerhet kommer att ge resultatet Y.
    Då tycker jag faktiskt det är OK om man betygsätter utan att ha provlagat.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.