Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad gör ni för gott av det som naturen ger...?

  • ros 9 juli 2008

    :)Hej på er!
    Vad gör ni för gott av det som naturen ger?

    :)Plockar ni blåbär, lingon, hallon, svamp mm

    :)Gör ni goda pajer mm?
    Min goda blåbärspaj

    :)Safta och sylta ni?

    I går gjorde jag vinbärsgelé
    Röd vinbärsgelé

    Jag ser fram emot att få plocka kantareller.
    Smörsteka kantareller mm:)

    Tipsa gärna om ni har några recept(Y)(Y)(Y)

  • Wombat04 9 juli 2008

    Vilken rolig tråd, ros! Inte för att jag har några bra tips, jag kommer aldrig någonstans där jag kan plocka ... har bara en balkong. Men hoppas det blir många svar som man kan ta del av, för trots allt händer det ju att man gör lite pajer och annat!

  • Snusagumman 9 juli 2008

    :D
    Jag plockar trattkantareller som jag torkar i en sytråd i mitt köksfönster

  • anluk 9 juli 2008

    Kantareller brukar jag försöka hitta (med olika resultat). Det är ju så gott med vanliga smörstekta kantisar på en rostad macka!!!
    Förra året var barnen ute i vår lilla "skog" vi har bakom huset och plockade massor av blåbär, gott till blåbärspaj!
    Lingon brukar jag få av min bror. Hemmagjord lingonsylt är ju mycket mycket godare än köpt.

  • GrodanOchLillebror 9 juli 2008

    Jag plockar blåbär, hallon och jorgubbar, som jag sedan fryser in. Då har jag hela vintern. (Y)
    Jag tar fram när det behövs. Kokar sylt, kräm eller när jag bakar.:D

  • zonale 9 juli 2008

    Jag bor på landet och för mig är bär och svamp en del av livet. En liten grönsaksodling har jag också. Torkar de svampar som lämpar sig för det och då framförallt trattkantareller. Hemgjord lingonsylt är både enkelt att göra och mycket godare och framförallt naturligare än den köpta. Blåbär använder jag till bakverk av olika slag, kräm och glass. Brukar göra gelé av svarta vinbär och krusbär. Den enda sylten jag gör nu för tiden är av hallon och lingon. Provade för första gången i år att göra syrensaft och den blev mycket god. Har även gjort saft av svartvinbärsblad och rabarber. Väntar nu på att rosorna ska slå ut så jag kan göra rossaft för första gången. Längre fram ska jag göra squashsallad och lägga in gurka. Så visst håller jag med om att det är härligt att ha tillgång till allt detta:)(Y)

  • ikah 9 juli 2008

    Jag försöker plocka allt jag hinner:)
    Mest blir det hallon, vinbär, blåbär, lingon, äppel, plommon, svamp men liten del av jordgubbar (tycker mest om dem färska), päron, hjortron (är sällsynta här nu för tiden)och fläder.
    Av de blir det ofta safter och sylter men en annan kaka brukar det också bli.:p
    Odlar även massor med olika grönsaker som jag lägger in eller fryser ner.
    Tyvärr så blir det nog inte att gå så mycket i skog och mark i höst eftersom magen växer men ska försöka plocka så mycket jag orkar.

    Allt blir så mycket godare när man gör det själv samt att det är jättefina presenter att ge bort tex en flaska saft eller en burk sylt.(Y)

  • festmaten 9 juli 2008

    Nu var du snabb Ros.....snodde min idè... hade just tänkt starta en sådan här tråd.. men det bjuder jag så gärna på:p
    Skall se om jag har något smaskigt recept, jag tycker även det skulle vara intressant att få reda på om ni använder lite udda saker från naturen, typ "ogräs" mm. nässlor hade vi ju på en tråd tidigare. Men det finns ju flera olika sorters blommor som är ätliga.

  • festmaten 9 juli 2008

    Här har jag hittat ett gott recept "från naturen"
    Nyponmos

  • monac 9 juli 2008

    ej att förglömma våra nässlor:D

  • ros 9 juli 2008

    :)Snart är lingonen mogna
    Lingonsylt
    (Y)(Y)(Y)

  • matnjutaren 9 juli 2008

    Apropå rosor... Prova gärna att göra rosengele´ :)
    Sen får vi inte glömma "Skogens Guld" HJORTRON :)
    Kommer in med mer tips sen, för jag gör alltid en massa av det skogen & BALKONGEN (L)min kan ge, bla Tomater, Peperoni, Dill, Persilja osv..

  • monac 10 juli 2008

    dillpesto till fisk(Y)

  • ros 10 juli 2008

    Skrivet av monac den 10 jul 2008

    dillpesto till fisk(Y)

    :)Hej
    Hur gör man dillpesto?(Y)(Y)(Y)

  • hansdotter 10 juli 2008

    Jag har alldeles i förra veckan gjort flädersaft.
    HAr en liten örtagård å tomatplantor. Basilika m.m. fryser jag in och har i soppor m.m. Mynta fryser jag oxå in. Odlar morötter m.m.'
    Plockar blåbär på tomten:D
    Plcockar/samlar gärna även naturmaterial till att göra dekorationer m.m. allt eftersom årstiderna växlar.

  • Roggan 10 juli 2008

    Jag älskar att plocka bär. Det blir mest vildhallon, åkerbär, havtorn, blåbär, lingon och hjortron. Hallonen går till sylt och saft, Åkerbär blir till sylt (rårörd blir godare än kokt), likör och ibland parfait. Havtorn kokar jag värdens godaste kräm på. Blåbär, lingon och hjortron gillar jag inte men ger bort till nära och kära. Jordgubbslandet kallar jag just nu för "Nationalparken" eftersom det står orört (fullt med ogräs!!! Måste ta tag i det...). Jag hinner oftast inte äta upp alla bär, så mycket av det går till fina "gebortpresenter". Brukar vara uppskattat, speciellt åkerbär!
    Äpplen brukar jag göra mos av (jättegott att krydda moset med vaniljstång, stjärnanis och kanel). Det brukar bli en hel del äppelkakor också. Tycker det är godare än paj. Rabarber blir det mest kräm av. Brukar bli extra gott att kasta i en kanelstång när man kokar den. Vinbär kokas till saft och gelé. Flyttar snart till Skåne. Hoppas på att det finns lika mycket bär där som i skogarna i Norrbotten.

  • ros 12 juli 2008

    :)Vad är godare än eget äppelmos....
    Äppelmos

    Vad har ni fler för tips???

    (Y)(Y)(Y)

  • piusamadeusmozart 16 juli 2008

    Just nu hàller vi pà att àta oss leda pà zucchini och blommor i alla dess former.

    Idag plockade jag de fòrsta àggplantorna. Dessa ligger nu pà diskbànken skivade och varvade med salt. Ikvàll skall jag steka dem i torr stekpanna tills de blit alldeles platta, svarta och torra. Sen varvar jag dem med persilja och vitlòk och drànker dem i olivolja i en ask med lock. Gott tilltugg som varar ett tag om man fòrvarar dem ikylskàpet.

    I vàras gjorde jag flàdersaft. En enda gàng hann jag med att plocka svamp. Fick en hel korg med diverse soppar och kantareller. Hàr vàxer de ofta i tvà omgàngar om àret. De finaste sopparana skar jag i skivor, panerade och stekte. En del gick till potatis och svamp i ugnen och en annan torkade jag. Torkade làgger jag i frysen sà inga flygfàn ska bòrja leva. Kantarellerna fròs jag ner efter fòrvàllning.

    Det finns massor med niglar, de med hus pà ryggen, i min kòkstràdgàrd. Dom plockar inte jag men det gòr dàremot min man och hans kompisar nàr de skall gòra en av sina speciella herrmiddagar. De lagar alltid gammaldags traditionella matràtter. Komage t.ex. eller àl, kokt hòna eller.... kom just att tànka pà att jag har en massa grisben i frysen, revben och sànt... dessa kokar de och sitter och skaver pà.... grisfòtter àr àven nàgot annat pà deras ònskemeny. Naturligtvis kanin och vildsvin ocksà.

    Kom visst lite làngt bort i fràn àmnet.

  • farmoringer 20 juli 2008

    Jag har röda vinbär i trädgården och jag gör alltid vinbärsgele av dom. Jordgubbarna blir mest till frukostfilen som dom är. Rabarberna är tyvärr nåt som jag sällan använder. Beroende på att gubben min inte tycker om det. Men ibland gör jag måltidsdryck av dom. Blåbär plockar jag och de blir till filen eller paj..

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.