Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad gör ni för gott av det som naturen ger...?

  • piusamadeusmozart 21 juli 2008

    Skrivet av farmoringer den 20 jul 2008

    Jag har röda vinbär i trädgården och jag gör alltid vinbärsgele av dom. Jordgubbarna blir mest till frukostfilen som dom är. Rabarberna är tyvärr nåt som jag sällan använder. Beroende på att gubben min inte tycker om det. Men ibland gör jag måltidsdryck av dom. Blåbär plockar jag och de blir till filen eller paj..



    Måltiddryck på rabarber. Hur gör man den?

  • ros 22 juli 2008

    :)Här kommer det fler recept
    Blåbärssylt
    (Y)(Y)(Y)

  • farmoringer 22 juli 2008

    Skrivet av piusamadeusmozart den 21 jul 2008

    Skrivet av farmoringer den 20 jul 2008

    Jag har röda vinbär i trädgården och jag gör alltid vinbärsgele av dom. Jordgubbarna blir mest till frukostfilen som dom är. Rabarberna är tyvärr nåt som jag sällan använder. Beroende på att gubben min inte tycker om det. Men ibland gör jag måltidsdryck av dom. Blåbär plockar jag och de blir till filen eller paj..



    Måltiddryck på rabarber. Hur gör man den?


    Jag gör precis som dete står på det här receptet förutom att jag har 2 liter vatten. Men var ju ingen idé att sätta in ett till för den skillnadens skull. Men här kommer det. Håll till godå..

    Rabarberdricka

  • ros 31 juli 2008

    :)Hej på er, nu är sommaräpplen mogna
    så nu ska jag göra äppelpaj, baka olika sorts äppelkaka och göra äppelmos.
    Vad gör ni för gott på äpple?
    Den godaste äppelsockerkakan
    Min goda smuläppelpaj
    Mjuk äppelkaka
    Äppelmos
    Vad har ni för äppeltiås?(Y)(Y)(Y)

  • Smulpajen 31 juli 2008

    Kantareller är min absoluta favorit (L) Steker dem i smör. Problemet tycker jag är att det är svårt att hitta bra ställen nu för tiden. Tips önskas! Ha ha!

  • zonale 31 juli 2008

    Den senaste veckan har jag, trots värmen, åstadkommit detta:
    Ingeborgs rårörda hallonsaft
    Cumberlandsylt
    Svartvinbärssylt med persikor
    Jordgubbs-hallonsylt
    Bodils chutney
    [recept]33033[recept]

  • zonale 31 juli 2008

    Förlåt, det sista blev visst fel.......
    Rosengelé

  • farmoringer 3 augusti 2008

    Idag har jag skördat mina första jordgubbar..Det räcker precis till filen i morgon bitti. Snacka om att bären är sena i år....

  • majamia 3 augusti 2008

    oj i år har jag skördat massor av naturen och mitt trädgådsland vilket jag älskar!!

    Det började med rabarberpaj och massa rabarberchutny som vi älskar! Sen blev det jordgubbs sylt, chutney och paj. Därefter har vi njutit av egnodlade potatisar, rädisor, gräslök MUMS!
    Nu har vi länge ätit våra egna rödbetor, morötter, plocksallad, vaxbönor och sockerärtor, tomater. Igår la jag in ättiksgurka och kokte saft på 4 kg vinbär från vår enda röda vinbärsbuske. Gjorde även 2 sorters rödvinbärschutney som blev jättegod och en svartvinbärschutney som var super god till ost!
    Har även kokt hallonsylt.
    Det känns som om jag hunnit med en massa och det älskar jag verkligen! I år har jag och min man 7 veckors ledigt vilket är toppen!
    Hoppas att jag hinner med mer från vår underbara natur!:D

  • Smulpajen 3 augusti 2008

    Måste verkligen säga att ni är fantasktiskt duktiga alla som skrivit i denna tråd. Vad mycket gott ni gör.
    majamia! Du har verkligen hunnit med massor. Och svartvinbärschutney låter underbart gott till ost :p Du lägger väl in receptet?

  • pehrzonflickan 4 augusti 2008

    Kantareller i all ära. Till mackr, stuvningar, fyllningar, lådor...ja, allt. Hallon, blåbär och lingon till sylt, paj och dylikt. Och rabarber....smält rabarber till glass!

  • gladavmat 4 augusti 2008

    Å så mycket gott:p Jag är inne på min 4:e o sista sem. vecka o ska ta hand om hallonen som precis börjar mogna-har många rader med jättegoda hallon, bla. norrlandshallon. Så kommer snart vinbären, ska plocka in de sista stjälkarna rabarber o baka rabarberkaka med kolatäcke som jag hittat här i matklubben(Y) Måste också plocka lingon o blåbär-har helt slut o varit tvungen KÖPA lingonsylt:( Har även smultron odling i trädgården o dem äter vi som efterrätt o i fil.
    Men som någon norrlänning skrev här tidigare det är sent...

  • gladavmat 4 augusti 2008

    Sen måste jag fråga om någon häruppe eller någonannanstans har samma problem med äppelträden. För 2 år sedan fick vi massor med fina äpplen i våra 4 träd, ifjol fick vi rönnbärsmal i 3 av dem, fick slänga alla äpplen:@ i år var vi bortresta när de blommade o vad vi såg före o innan vi åkte var att det inte fanns några insekter... vet någon om rönnbärsmalen härjar flera år eller om det är ett uselt äppelår? Tacksam för svar!

  • Smulpajen 4 augusti 2008

    Vi har rönn, men jag har aldrig gjort gelé på dem. Är det någon som har tips på hur man gör och när man ska plocka dem? Det enda jag vet är att bären ska vara frostbitna. Det går ju att ordna om man lägger in dem i frysen antar jag.

  • Smulpajen 4 augusti 2008

    Rönnbär menar jag förstås :D

  • lisaschmitz 4 augusti 2008

    Skrivet av anluk den 9 jul 2008

    Kantareller brukar jag försöka hitta (med olika resultat). Det är ju så gott med vanliga smörstekta kantisar på en rostad macka!!!
    Förra året var barnen ute i vår lilla "skog" vi har bakom huset och plockade massor av blåbär, gott till blåbärspaj!
    Lingon brukar jag få av min bror. Hemmagjord lingonsylt är ju mycket mycket godare än köpt.


    Det finns ingen "köpesylt" som slår hemmagjord sylt och framför allt inte lingonsylt.
    Som av allt annat så finns det självklart hyfsad köpt lingonsylt, men man får betala ordentligt för det. Ofta så innehåller köpt lingonsylt i princip allt annat än lingon! :@

  • imse 4 augusti 2008

    Vi har gjort svartvinbärsgelé och lite saft tidigare. Idag plockade jag rent på krusbärsbuskarna och då blev det en härlig krusbärschutney med rödbeta i. Nytt och kul !!

    http://mimmismat.wordpress.com/2008/08/04/taggad-av-krusbar/

  • eke85 4 augusti 2008

    Älskar att sätta egna salladsärtor och morötter på sommaren! Finns inget som slår egna grönsaker dom smakar som bäst!!
    Förut plockade jag alltid hallon med min mamma, men nu blir de bara lite blåbär med sambon:p Skulle gärna vilja hitta något riktigt kantarellställe som man fick hålla hemligt(L)

  • Limparion 4 augusti 2008

    Har ingen trädgård just nu, då jag bor i lägenhet, flyttar till hus om en månad, och då får jag fixa till lite så man kanske får några skördar nästnästa a år. Hörde att det finns en massa björnbär där! Då blir det paj och sylt!

    Men däremot är jag uppe hos mina föräldrar i hälsingland ibland, så jag gjorde rabarberkräm till min bror som hade fått körtelfeber och knappt kunde svälja något. Lättare än jag trodde att göra kräm, tog bara några minuter. Sen hjälpte jag mamma plocka vinbär och göra gelé. Det tog däremot tid, koka upp och rinna av och koka upp och hälla upp i byttor och kallna...

  • Annlis 5 augusti 2008

    Just nu är våran trädgård bara en ända stor röra, men hoppas att jag kan planera för ett trädgårdsland till nästa år. Men jag tar vara på det som går som fläder, vilket blir till en undebar saft. Har köpt västerås gurkor för att lägga in, idag. Älskar kantareller både att frysa in och att smörsteka. Blåbär har vi plockat lite grann barnen och jag, men tyvärr så har vi väldigt ont om dem i år.
    Men hallon och smultron har vi haft desto mer, är ute i skogen både nu och då för att plocka. Smultronen räckte både till glassen och till en tårta. Hallon blir till sylt, saft och till infrysning. Tomater finns det något godare en att plocka egna, direkt från busken. Om man får många så går det utmärkt att dela dem i klyftor coh frysa in för att ha i grytor mm.
    Det finns så mycket gott som naturen har att ge............(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.