Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad gör ni för gott av det som naturen ger...?

  • piusamadeusmozart 5 augusti 2008

    Blàbàr har jag inte plockat sjàlv men fick en massa av en kompis. Har inte haft tid att àka upp pà hòga hòjder dàr de vàxer hàr. Jobbar jàmt. Men i gàr blev det blàbàrskakor alla Elsa, min styvfarmor frèn Umeà, som nu har gàtt i arv till min dotter som gillar att baka.

    Nu àr det àppletider snart. Vi tànkte prova att gòra cider. àr det nàgon som gjort cider eller àpplemust? Eller kanske calvados, hàr fàr man nàmligen destilera och har àven destilationsapparat. Calvadosrecept ònskas.Nàr jag bodde i Normandi sàg jag att de la àpplena i plastpàsar pà àkern och làt dem gàsa. Men sen dà?

    Snart, om drygt en mànad ska vindruvorna plockas. Verkar vara ett fint vindruveàr. Det àr bara att hoppas att det inte kommer en massa hagelskurar som fòrstòr skòrden. Vi gòr 8-10 damujanger (hur stavas det) vin, mest ròtt men ocksà vitt. Vinàger gòr vi sjàva ocksà. Kanske vinpressarna kan vara anvàndbara till cider tillverkning ocksà? Fàr bòrja studera àmnet.

    Senare àndà àr det oliverna som ska skòrdas.

  • piusamadeusmozart 5 augusti 2008

    Blàbàr har jag inte plockat sjàlv men fick en massa av en kompis. Har inte haft tid att àka upp pà hòga hòjder dàr de vàxer hàr. Jobbar jàmt. Men i gàr blev det blàbàrskakor alla Elsa, min styvfarmor frèn Umeà, som nu har gàtt i arv till min dotter som gillar att baka.

    Nu àr det àppletider snart. Vi tànkte prova att gòra cider. àr det nàgon som gjort cider eller àpplemust? Eller kanske calvados, hàr fàr man nàmligen destilera och har àven destilationsapparat. Calvadosrecept ònskas.Nàr jag bodde i Normandi sàg jag att de la àpplena i plastpàsar pà àkern och làt dem gàsa. Men sen dà?

    Snart, om drygt en mànad ska vindruvorna plockas. Verkar vara ett fint vindruveàr. Det àr bara att hoppas att det inte kommer en massa hagelskurar som fòrstòr skòrden. Vi gòr 8-10 damujanger (hur stavas det) vin, mest ròtt men ocksà vitt. Vinàger gòr vi sjàva ocksà. Kanske vinpressarna kan vara anvàndbara till cider tillverkning ocksà? Fàr bòrja studera àmnet.

    Senare àndà àr det oliverna som ska skòrdas.

  • piusamadeusmozart 5 augusti 2008

    Glòmde fràga vad jag skall gòra med mina bjòrnbàr. Har en buske utan taggar och jàttemànga stora bàr. Sylt tycker jag inte om. Men saft skulle vara bra. Men den àr inte sà god heller. Men man kanske kan blanda med nàgot annat. Men vad? Har nàgon nàgot fòrslag?

  • ros 5 augusti 2008

    :)Man kan göra en god paj
    Hallon- och björnbärspaj
    (Y)(Y)(Y)

  • stepp567 26 augusti 2008

    Till Pjusamadeusmozart!! Recept på vad du kan använda dina björnbär till, hittar du på

    hittarecept,se
    MVH/Åse

  • Amandia 5 september 2009

    I min familj så är det standard att plocka bär och svamp varje år. Ta vara på det vi får och göra något gott av det. I går medans jag sov efter en natts jobb så for min man och våran femåriga dotter ut i skogen och plockade höst kantareller. Det vart en och en halv liter rensade kantareller. Mums. Det mesta förvällde vi inför vintern och lite var vi ju tvungna att äta på en gång förstås ;)

    Annat vi gör är pajer av olika slag. Blåbärspaj, rabarberpaj, äppelpaj etc.
    Sen gör vi saft, sylt. både rårörda och vanliga. Och gelé. Mest på svarta vinbär.

    Sen brukar jag göra eget te också, det blir såååå gott.
    Te brukar jag göra på blåbär, smultron, vinbär, jordgubbar osv. Samt på träd på våren. När björken fått sina första små små löv så plockar man dom och torkar det. Ska vara nyttigt mot nåt men minns inte vad. Te kan man göra på det mesta faktiskt och det uppskattas att fås som present. När min mamma fyllde 50 år fick hon en burk med hemmagjord hjortronsylt och en burk med hemmagjord te.

    Nåt jag aldrig gjort är nässelsoppa, så nästa år ska jag ut och plocka och göra det för första gången. Jag tycker att det är så kul att vi har så mycket gott att ta vara på utomhus. Måste bara lära mig allt man kan göra ;)

  • idea_ 5 september 2009

    Någon som provat att göra juice av sina bär? Min morbror brukade göra blåbärsjuice, något som inspirerade min mor när hon ett år stod med tjugo liter svarta vinbär :D

    Om man har en hushållsassistent med passer kvarn kör man bara bären/bärmassan genom passerkvarnen tills de i princip slutar ge i från sig vätska. Den tjocka vätskan blandas med en liten mängd socker för färgbevaring. Sedan packar man juicen i förpackningar som rymmer 2-3 dl och fryser in. När helst man är sugen på smaken av färska bär tar man fram en burk, låter den tina och blandar med vatten (1 del juice 3-4 delar vatten) och smakar eventuellt av med lite socker. (Om man är otålig som jag tar man den ur frysen, trycker ut den i en kanna, häller på vatten och tar fram mixerstaven :D).

    En bekant till min moster brukar använda den outspädda juicen i morgonfilen.

    Själv är jag överlycklig, har fått plocka röda vinbär hos en släktings bekanta, så i morgon blir det till att göra rödvinbärs juice. Min personliga favorit, syrlig och god mmm. Har redan ordnat ett par byttor svartvinbärs juice till syrran.

    Hoppas detta ger idéer till er andra :D

  • Okänd 6 september 2009

    Skrivet av Snusagumman den 9 jul 2008

    :D
    Jag plockar trattkantareller som jag torkar i en sytråd i mitt köksfönster


    Vilken bra ide, samtidigt det är dekorativt......

  • Mistys 6 september 2009

    Jag har gott om Kärleksört i mina rabatter! Visste ni att dom heter så för att dom inte vissnar i vas inomhus utan bildar rötter så man kan plantera nya plantor, evig kärlek som aldrig dör. Fint va....!
    Men man kan äta bladen. Späda blad på våren är jättegoda i sallad och senare kan man koka bladen , steka dom i smör. Det passar jättebra till fisk. Mycket c-vitaminrika och innehåller för kroppen jätteviktiga aminosyror. Inte dumt men lite okänt vetande kanske :)

  • Okänd 6 september 2009

    Jag har under många år kryddat egen snaps med olika örter som finns i naturen.
    Man gör en essens som får stå och dra länge, en del flera år.
    Klara favoriter är renfana, pors, älggräs, roten från stensöta, och den bästa av alla, en riktig besk från malörten.
    Gör bara inte samma misstag som han Ernst gjorde i TV, han kryddade sin snaps ned det giftiga odonet! Begriper inte att detta kunde hända.
    Något som också blir mycket bra, men det kräver extra lång lagring, är ljungblommor. De skall plockas så tidigt som möjligt efter att de slagit ut, ett bra tecken är när det finns många humlor i ljungen, då är koncentrationen av nektar i blommorna som störst.

  • ros 7 september 2009

    :)Hej alla glada matklubbare!

    Jag kan hälsa ifrån svampskogen
    I dag plockade jag drygt 2 liter kantareller
    Visst är det underbart att gå och strosa i skogen(Y)

  • Marre73 26 maj 2010

    Plockar alla bär jag kommer över och blandar hej vilt i sylter och safter, finns något godare än stekta eller stuvade kantareller? Skogen och trädgården har mycket att ge...Jag försöker ta vara på allt, men för tillfället börjar det tryta på bär i frysen tyvärr.

  • Heisjo 27 maj 2010

    Älskar allt som naturen erbjuder. Just nu är det mina kära rabarber som blir bde paj, drinkar, saft etc. Roligt även för barnen att hjälpa till med!
    Sedan odlar vi potatis, hallon, jordgubbar, dill, kryddor, herico verts och smultron. Allt kommer användas flitigt under sommaren. Inget smakar så gott som det som kommer från egen skörd(L)

  • svengelsk 27 maj 2010

    I år har jag gjort en extra ansträngning med nässelplockningen och lagat soppa, sufflé och paj. Just nu finns bara sallad och sparris i landet, men det är ju inte så dumt det heller.
    Jag sätter charlottenlöken tätt och skördar varannan som vårlök, det kan jag göra till helgen.
    En sak till som vi ätit i veckan är bondbönsskott. När bönorna är ungefär fem cm, kan man nypa av toppskotten och koka ungefär som spenat. Det hjälper till att hålla de svarta bladlössen på avstånd.

  • svengelsk 27 maj 2010

    Skrivet av Misty09 den 6 sep 2009

    Jag har gott om Kärleksört i mina rabatter! Visste ni att dom heter så för att dom inte vissnar i vas inomhus utan bildar rötter så man kan plantera nya plantor, evig kärlek som aldrig dör. Fint va....!
    Men man kan äta bladen. Späda blad på våren är jättegoda i sallad och senare kan man koka bladen , steka dom i smör. Det passar jättebra till fisk. Mycket c-vitaminrika och innehåller för kroppen jätteviktiga aminosyror. Inte dumt men lite okänt vetande kanske :)

    Det här måste jag prova.

  • The_mama97mia 27 maj 2010

    Nu är syrenerna så fina, vad gör ni med syrener? Ngn skrev om syrensaft? Syrensocker har jag hört talas om... Tips, någon?

  • ros 27 maj 2010

    {snicker}Nu njuter vi av rabarberpajer mm
    Vi har satt potatis, lök, morötter, dill,persilja mm
    Rabarberpaj
    Rabarberpaj med extra allt
    Rabarberpaj med mandelsmul
    Rabarbersaft

  • sikaal 27 maj 2010

    Skrivet av mama97mia den 27 maj 2010

    Nu är syrenerna så fina, vad gör ni med syrener? Ngn skrev om syrensaft? Syrensocker har jag hört talas om... Tips, någon?


    Jag har bara gjort syrénsaft. Lite annorlunda!
    Det finns minst 2 recept här på MK.

  • The_mama97mia 27 maj 2010

    Tack sikaal, ska kolla!

    Jag blev inspirerad av tråden o gick genast ut o plockade några liter nässlor
    få se vad det kan bli av det...

  • Sork 27 maj 2010

    Jag plockar gärna svamp av alla de sorter.

    Jag gör ofta en kantarelltoast. Stek svamp i smör med vitlök, salt och rikligt med svartpeppar.

    Skiva halloumiost, stek även den gyllene. Rosta under tiden ett gott bröd.

    Bräck en god rökt skinka snabbt. Lägg den på brödet. På med ost, toppa med kantareller och hackad persilja

    Härligt!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.