Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Äkta Vara

  • gravity 17 oktober 2009

    (Y)En ny märkning infördes den 15 oktober.
    Åkta Vara!
    Märkningen ges endast till matvaror utan konstgjorda tillsatser.
    Först ut är City Gross som fått 166 varor godkända som första etapp.(Y)

  • gimmiahug 17 oktober 2009

    Wow! Har aldrig hört om detta men är SÅ glatt överraskad! Som Borat would say... waaaouuwwwiwaaawaaa...............!

  • boz1965 17 oktober 2009

    Finns det någon kontroll på detta, att varorna verkligen bara innehåller det som står i innehållsförteckningen och att man inte smugit med nåt oknytt i livsmedlet, det har hänt förr och kommer att hända igen? Kan man hålla en godtagbar koll på detta så är det ju briljant - om inte så är det nog, tyvärr, bara ett slag i luften. Man måste nog anlita oberoende laboratorier att testa livsmedlen innan godkännande och därefter stickprov någon eller några gånger per år om det ska vara nån substans bakom märkningen.

    Jag hoppas verkligen att detta blir en lyckad satsning.

  • KnasterBoll 17 oktober 2009

    Riktigt klockren satsning. Har för det mesta försökt få tag i så mycket som möjligt utan tillsatser samt försökt att köpa färskt. Torghandeln här i Karlskrona är riktigt klockren på sommaren, men resten av året letar jag gärna efter något med så lite tillsatser som möjligt. Håller med föregående talare och hoppas att detta blir en lyckad satsning och att folk verkligen köper det så det kommer mer och mer varor med samma märkning.

  • kattgnag 17 oktober 2009

    Skrivet av boz1965 den 17 okt 2009

    Finns det någon kontroll på detta, att varorna verkligen bara innehåller det som står i innehållsförteckningen och att man inte smugit med nåt oknytt i livsmedlet, det har hänt förr och kommer att hända igen? Kan man hålla en godtagbar koll på detta så är det ju briljant - om inte så är det nog, tyvärr, bara ett slag i luften. Man måste nog anlita oberoende laboratorier att testa livsmedlen innan godkännande och därefter stickprov någon eller några gånger per år om det ska vara nån substans bakom märkningen.

    Jag hoppas verkligen att detta blir en lyckad satsning.


    Håller med till fullo.
    Jag blir jätteglad när jag hör talas om sådant här och jag blir minst lika misstänksam i samma sekund!
    Hur som helst är fördelen att man LYFTER ett livsviktigt ämne.
    Hipp hipp!
    ? kanske?
    kattgnag avvaktar....

  • bakakaka 17 oktober 2009

    (Y)(Y)(Y)

  • Mistys 18 oktober 2009

    Jag säger ochså som boz1965. Hoppas dom betalar vad det kostar att ha koll på varorna. Tyvärr är det ju inte gratis att hålla koll att man verkligen märker varor utan tillsatser. Bara det inte blir som med nyckelhålsmärkningen som i mina ögon är en stor flopp(N)
    Visst, dessa varor är mindre feta men vad innehåller dom istället för att hålla smaken uppe. Massa socker,artificiella smakämnen,färgämnen mm.
    Man kommer bara märka varor utan konstgjorda tillsatser, kanske innebär det att tillverkaren slänger i massa socker istället för att hålla smaken uppe. Jag är den första att "göra en pudel" och hoppas att jag har fel om det visar sig att detta är seriöst och att man har fortlöpande koll på tillverkaren (Y)

  • Ibsen62 18 oktober 2009

    Låter ju fantastiskt MEN tror aldrig att man enbart ska lite på symboler. Det finns alltid en affärsidé bakom och där pengar finns att tjäna där finns det ibland fula fiskar som tummar på vad som utlovas. Man måste nog hålla sig till eget ansvar i slutändan och läsa och kontrollera det finstilta i innehållsförteckningen.
    Så synd att man blivit så misstänksam mot allt, så kul det hade varit om man helhjärtat kunde ta till sig nyheter utan betänkligheter.

  • boz1965 18 oktober 2009

    Skrivet av Ibsen62 den 18 okt 2009

    Låter ju fantastiskt MEN tror aldrig att man enbart ska lite på symboler. Det finns alltid en affärsidé bakom och där pengar finns att tjäna där finns det ibland fula fiskar som tummar på vad som utlovas. Man måste nog hålla sig till eget ansvar i slutändan och läsa och kontrollera det finstilta i innehållsförteckningen.
    Så synd att man blivit så misstänksam mot allt, så kul det hade varit om man helhjärtat kunde ta till sig nyheter utan betänkligheter.


    Jo precis. Hade det inte funnits så många "AB Ruffel & Båg" så hade man nog varit lite mindre skeptisk. Som det är nu känns det som om alla tillverkare är skyldiga tills motsatsen är bevisad. Och det är ju på sätt och vis synd att de som verkligen försöker att göra bra saker får bära hundhuvudet tillsammans med fuskarna. Men det är så det är, man vågar inte riktigt lita på nån.

  • Okänd 18 oktober 2009

    Det skall bli intressant att följa den här satsningen!
    Här hittar man deras hemsida:

    http://www.aktavara.org/Default.aspx

    De som engagerat sig i frågan verkar veta vad de pratar om, Mats-Eric Nilsson, han med den hemlige kocken, hittar man på sidan.
    Men vilka leverantörer kommer att ställa upp kan man nog undra över, liksom var priserna på den "Äkta Varan" kommer att landa.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.