Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bra våffeljärn

  • Lange 14 april 2008

    Efter vi påbörjat inventering och röjning av kaffestugan fann vi att våffeljärnen inte skulle gå att skura fram under allt inbränt fett.... Inte vill jag servera någon en våffla från dessa sönderbrända reliker med allsköns misstänkta pålagringar så inköp blir tvunget.
    Jag har aldrig lärt mig tycka om våfflor utan tycker även i vuxen ålder att det påminner mig om söt, bränd skummgummi och kan därför absolut inget om bra våffeljärn. Så nu anropar jag alla trevliga kunniga matklubben vänner för att få hjälp att hitta bra och prisvärda varianter av våffeljärn och var jag kan köpa dom.:'((Y)

  • Bianca 14 april 2008

    Jag investerade faktiskt i ett nytt, dubbeljärn med teflonbeläggning nu när det var våffeldag. Hade sen förut ett antikt Hugin tror jag som brände fast så in inorden på första våfflan. Mitt nya järn är av märket Exido och inhandlades på Jula för 349kr. Det blev bäst i test 2007. Hittade det i en test som matkuriren gjort(tror jag) och jag är bara sååå supernöjd med det. Vi har väl aldrig ätit så mycket våfflor som i år bara för att det är så lätt. Dinkelvåfflor med olika smaksättningar och alla bara älskar dem.

  • pedalen1965 14 april 2008

    Själv har jag ett våffeljärn som fick Bäst i test någonsatans, jag kommer inte ihåg var, som heter Wilfa modelnr.Was-623. Vi har använt det många gånger och det har aldrig bränt fast.
    Gör ofta våfflor enl recept:
    Rör först ut ett smulat halft paket färskjäst i 6 dl mjölk.
    Tillsätt 8 dl mjöl(blanda kanske dinkel eller något annat fullkornsmjöl)
    Tillsätt ytterligare 4 dl mjölk
    Låt stå minst en halv dag i rumstemperatur ( blanda redan på morgonen så har du färdigt till kvällen)
    Tllsätt 200 g smält smör, lite salt och socker om du vill när det är dax för gräddning.
    De blir frasiga och goda.
    Lycka till! :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.