Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bröd till smörgåstårta

  • fruhagelin 30 januari 2011

    Var får man tag på bröd till smörgåstårta? hur gör ni?

  • The_mama97mia 30 januari 2011

    Smörgåstårtebröd

    bakar själv eller köper formbröd o skär till

  • boz1965 30 januari 2011

    Landgångsbröd är ju det enklaste men även helt vanligt "rostebröd" funkar fint.

  • Amika 30 januari 2011

    Jag använder alltid skogaholms orginalrost som jag trimmar bort kanterna på. Sen penslar jag alltid brödet med lite mjölk innan jag lägger på fyllningen och jag gör alltid allt utom att dekorera tårtan dagen innan. Sen tar jag fram den och dekorerar den samma dag som den ska serveras.

    Blir jättegott och en mycket saftig smörgåstårta. :)

    Lycka till!


    http://www.skogaholm.se/sortiment/10-harliga_rostbrod/38-originalrost.aspx

  • kaella 30 januari 2011

    Jag tycker att polarkakor är bra till smörgåstårta, och mycket enklare och godare än franska.

  • soccermum 30 januari 2011

    Här kan man köpa smörgåstårtebottnar på konsum och ica ifall man inte hinner, orkar eller kan baka egna..
    Det går även att beställa från bagerier i rund eller rektangulär form :P

    Annars säger jag som många före mig här på tråden: formfranska eller landgångsbröd blir jättegott..

    Till skillnad från t ex kaella med flera så tycker jag inte att polarkakor eller hönökakor och liknande ger lika goda smörgåstårtor då de enl min åsikt inte suger åt sig av fyllningen lika bra och därför inte blir lika saftiga..

    Istället för att som Amika pensla bröden med mjölk så fyller jag en blomvattenspruta med mjölk och sprayar varje lager men effekten är nog densamma = saftigare tårta :) Likaså gör jag alltid tårtan med fyllning ena dagen och garnerar andra dagen.

  • Marre73 30 januari 2011

    Skrivet av kaella den 30 jan 2011

    Jag tycker att polarkakor är bra till smörgåstårta, och mycket enklare och godare än franska.


    Håller med fullständigt.Polarkaka eller Hönökaka använder jag mig alltid av,blir hur saftigt som helst!

  • elleave 30 januari 2011

    Skrivet av soccermum den 30 jan 2011
    Till skillnad från t ex kaella med flera så tycker jag inte att polarkakor eller hönökakor och liknande ger lika goda smörgåstårtor då de enl min åsikt inte suger åt sig av fyllningen lika bra och därför inte blir lika saftiga..
    .


    Skönt att höra att det är fler än jag som ogillar hömö-tårtor!

    Det här brödet gör vi jämt och tror aldrig vi har misslyckats :)

  • redd 30 januari 2011

    Pensla eller spraya brödet?
    Det förklarar alla degiga smörgåstårtor man fått under årens lopp.
    Själv lägger jag upp bröden och låter dom torka till (jepp man får vända på dom) innan man skär av kanterna. Fyllningen mjukar upp den torra ytan men tar sig inte djupare in i brödet och förvandlar det till en gegga utan man kan fortfarande tydligt se lagren när man skär upp.

    Nu säger jag inte att mitt sätt är bäst men alla uppskattar inte samma saker.

  • Cassiopeya 31 januari 2011

    Skrivet av redd den 31 jan 2011

    Pensla eller spraya brödet?
    Det förklarar alla degiga smörgåstårtor man fått under årens lopp.
    Själv lägger jag upp bröden och låter dom torka till (jepp man får vända på dom) innan man skär av kanterna. Fyllningen mjukar upp den torra ytan men tar sig inte djupare in i brödet och förvandlar det till en gegga utan man kan fortfarande tydligt se lagren när man skär upp.

    Nu säger jag inte att mitt sätt är bäst men alla uppskattar inte samma saker.


    Jag har aldrig penslat eller sprayat heller, vill också se de olika lagren och känna de olika smakerna var för sig. Fast å andra sidan torkar jag inte brödet heller? Är det bra?

    Lägger ihop tårtan dagen innan med en krämig fyllning och låter bottnarna suga åt sig så mycket de hinner innan det är dags att äta den. Garnerar strax innan det är dags att hugga in ;) Både jag och de som ätit tycker de är goda (L)

  • bakakaka 31 januari 2011

    Jag använder alltid formfranska och skulle inte få för mig att blöta det med mjölk eller annan vätska. Polarkaka till smörgåstårta kan jag inte ens äta, tycker det är alldeles för sött. Men det är jag det, alla är vi olika, huvudsaken är ju att man själv gillar det man gör. {beauty}

  • Erajscha 31 januari 2011

    Citygross säljer smörgåstårtebottnar i olika former och storlekar.

  • Bumbis 31 januari 2011

    Hönökaka har jag använt några gånger när jag gjort varm smörgåstårta och det var gott. Polarkaka tycker jag tar över i smaken då dom har någon brödkrydda i. Jag läste ett recept för ett tag sedan där man skulle blöta brödet med 3 dl....buljong. Det måste ha blivit en riktig gegga.Oftast köper jag färdigt smörgåstårtsbröd hos bageriet och har jag inte beställt innan så går det lika bra med formbröd utan kanter.

  • frokenviol 31 januari 2011

    Köper helst mitt bröd på ett bageri då jag tycker de är godast. Har aldrig blött brödet när jag lagt ihop tårtan, brukar ha två olika saftiga röror och sedan garnera med pålägg som går igen i "rörorna". Försöker att inte blanda för mycket smaker.

  • DoctorWho 31 januari 2011

    Formfranska är perfekt som botten. Jag har använt det i ca 15 år och sprayar det LITE med vatten innan jag lägger på fyllningen. Har aldrig haft problem med att de olika lagren geggar ihop sig. Men har själv ätit sådana när jag varit bortbjuden. Har även ätit motsatsen, den var torr och föll isär när man skulle äta. Plus jag har även smakat de som påminner om en dessert, mittenlagret var konserverad frukt (ej delad i mindre bitar och inget annat än frukten + spadet den legat i). De andra två lagren smakade svagt salt, kunde inte känna något annat pga den söta frukten.

  • Marre73 31 januari 2011

    Polarbrödet tycker jag är allra bäst,har undersidan uppåt så allt blir det så att fyllningen suger i sig allt.Franskor o landgångsbröd av alla de slag tycker jag är hemska,men som sagt det är en smaksak vad man gillar o är van vid.(Y)

  • Rumpkullan 1 februari 2011

    Sen vi köpte bakmaskin så gör vi brödet själva till smörgåstårta.
    Samma smak och luftighet som rostbröd men utan alla E-nummer och skit.

  • arneliese 4 februari 2011

    Det fins ett recept på smörgåstårtbotten, rund .
    har bakad den 2 gånger vill rekommendera den !!!!!
    lätt att göra, bara en jäsning. Lycka till Luzy
    UPPLADDAD AF EDELWEIS

  • chrisq 4 februari 2011

    (Y)om du har tid kan du baka det själv men finns mycket gott färdigt bakat bröd gäller bara att låta det ligga ute lite o torka till en dag gammalt är bäst o snälla blöt aldrig brödet är fyllningen som gör det sysslar med detta i vardagen så vet hur svampiga tårtor smakar skulle aldrig sälja en sån tårta

  • idea_ 4 februari 2011

    Gör alltid egna bottnar, kör på ett recept på grova te-kakor mamma fick av min barndomsgranne när jag var i tonåren. Bakar ut långpannestora bottnar, hur många beror på hur många som ska äta. :) Aldrig någon som gått hungrig från bordet efter den tårtan...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.