Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Buttermilk

  • xDanne 9 januari 2010

    Tjena, vet någon var man kan köpa buttermilk / "smörmjölk" på svenska kanske de heter, iaf någon som vet var man kan inhandla denna speciella mjölk i norra sthlm? Ska göra Kentucky marinad.

    Tack:D

  • sussisus 9 januari 2010

    Vad är norra Stockholm?

    Kollade på Buttermilk på nätet, en del påstår att man kan ersätta det med vanlig mjölk.
    Det ska i alla fall vara något som liknar filmjölk men utan syrligheten.
    Finns tydligen en amerikansk nätaffär som säljer amerikanska ingredienser:
    http://www.grays.se/
    Har hittat att lite återförsäljare, som säljer Grays grejer:
    Bromma: Coop Forum, City Gross
    Sollentuna: Vi Vinn Stormarknad
    Stockholm: ICA Globen, Daglivs, ICA Supermarket Västermalmsgallerian, Prisextra (Fridhemsplan), Vi Sabis Fältöversten, The English Shop (Söderhallarna)
    Täby: ICA Stop

    Susanne

  • sussisus 9 januari 2010

    Eller så kan du kanske ta Gammeldagsmjölk och blanda med naturell yoghurt - det verkar ju vara den konsistensen på det hela.

  • xDanne 9 januari 2010

    tack för svaren

  • familjenlundin 9 januari 2010

    Buttermilk är väl kärnmjölk på svenska? Men enligt länken nedan så går det bra att ersätta buttermilk med filmjölk, även om det inte riktigt är samma sak... :o

    ( Känns lite som Werner & Werner..."Det går precis lika bra med celleri" ) :p

    http://www.recepthjalpen.se/filmjolk.html

  • Uli 9 januari 2010

    Har finns inte filmjolk sa jag anvander buttermilk som ersattning for filmjolk i svenska recept. gar hur bra som helst och ger ngen smakskillnad.

  • jimboz 9 januari 2010

    När jag jobbade inne i stan så hade dom en Amerikansk butik på Odengatan eller angränsande gata Birgerjarlsgatan..Där hade dom bara Americana..Dom har allt...
    Då talar jag om Sthlm...

  • idea_ 9 januari 2010

    Buttermilk är kärnmjölk, en biprodukt från smörtillverkningen, en underskattad produkt som tyvärr slutat säljas, såväl här som i finland, men om du har nära till finland har de något nästan lika bra, surmjölk (pimää, eller var det piimä).

  • Wildcard 9 januari 2010

    Vill man kärnmjölk här nere i Skåne får man ta en tur över bron. Kernemælk heter det på danska.

  • xDanne 10 januari 2010

    har gjort lite research :p och man ska kunna blanda vanlig mjölk med citronjuice eller vinäger
    (4msk/liter mjölk) eller så använder man filmjölk säger wikipedia.

  • frucaos 10 januari 2010

    Jag tillverkar egen genom att ta vanlig mjölk, en skvätt vinäger och så in i mikron en liten stund. Det klumpar sig och luktar lite syrligt när det är klart. Fått tipset av en amerikanske väninna.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.