Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Chipotle paste

  • zudette 25 februari 2009

    :@ Jag har idag fått veta på min ICA-butik att Santa Marias Chipotle paste försvunnit ur ICAs sortiment från Santa Maria. Nu vet jag inte var jag ska kunna hitta den och det har blivit en av våra absoluta favoriter..... :( Om vi inte hittar den på nån annan butik här kan nån berätta om det finns någon liknande produkt i nåt annat märke?????

  • sucram1972 25 februari 2009

    Hej!
    Gör din egen chipotle paste då! Chipotle är ett namn för rökt jalapeno peppar. Jag har ett eget recept på en korv som jag och en kamrat tillverkar, vi gör våran egen chilipasta. Det är inte så svårt. Köp en ABU rök!!!
    Rök din egen chili i den, jag lovar det blir mycket bättre, ja om du orkar det vill säga.
    Vi röker i alla fall våran chili (vi använder habanero och spansk peppar) i ca 35-50 minuter. Sen maler vi den i en köttkvarn, sen kan du tillsätta det du vill ha. Har för mej att santa marias chipotle är ganska söt om jag inte minns helt fel, kan tänka mej att det är en del mango chutney, socker, ättika skall till också.

    www.pfefferhaus.de

    Kanske har dom chipotle paste,

    annars kolla hos välsorterade invandrarbutiker, dom brukar ha en del bra, prisa gud att dom finns!

  • frucaos 25 februari 2009

    Åh, så irriterande! Nu när jag nyss upptäckt den förträffliga chipotle pastan ... det är ju så otroligt typiskt! Jag får väl ge mig på att försöka röka själv, men det kan väl fort bli dyrt misstänker jag, om man inte använder röken väldigt mycket och ofta.

  • farmoringer 25 februari 2009

    Skrivet av zudette den 25 feb 2009

    :@ Jag har idag fått veta på min ICA-butik att Santa Marias Chipotle paste försvunnit ur ICAs sortiment från Santa Maria. Nu vet jag inte var jag ska kunna hitta den och det har blivit en av våra absoluta favoriter..... :( Om vi inte hittar den på nån annan butik här kan nån berätta om det finns någon liknande produkt i nåt annat märke?????


    Det är inte så som det är i min ICa, att allt fler santa maria kryddor försvinner för de har börjat med ICA- kryddor istället? I så fall bör det ju finnas i andra affärer..

  • gimmiahug 25 mars 2009

    Jag beställer numera chipotle på nätet och gör min egen paste, så prova det! Santa Marias paste har ännu inte försvunnit från min ICA-affär men det är i vilket fall billigare och alla gånger bättre att göra egen (lätt som en plätt)!

    Ta bara en handfull chipotle chilis, koka dem mjuka i mycket lite vatten (så att det precis täcker chilisarna ungefär) - det går fort! Mixa sedan till slät konsistens - jag använder pasten som den är men man kan naturligtvis krydda till den smakar som Santa Marias! Häll pasten i en nydiskad, varm glasburk och täck med en skyla olivolja så håller den länge!

  • jimboz 25 mars 2009

    Bra läge att stå på balkongen eller åtminstone utomhus....Det blir något ohyggligt starkt för ögonen...Häromdagen hällde jag olja i woken och strödde thai chilli i pulverform rakt i woki dokin..Satan i gatan vilken kyss jag fick i facet av chillin. Jag hostade som en förtvivlad pensionär det sved ordentlig i kranium gluggarna som 12 ördömnda män. Alltså om man skall röka sin egen Chilli som SUCRAM tipsar om.
    Ett tips till den som vill lära sig allt om grillning och olika chillipeppar sorter är den eminente Jonas Borssén Son till den kända skådespelaren Jarl Borssén..Det finns säkert en och annan hagga här på MK som minns honom. Född 1937 och saknad av många.
    lite Info om Sonen den helige grillkocken.
    http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=28295&a=435990

  • sucram1972 29 mars 2009

    Skrivet av jimboz den 25 mar 2009

    Häromdagen hällde jag olja i woken och strödde thai chilli i pulverform rakt i woki dokin..Satan i gatan vilken kyss jag fick i facet av chillin. Jag hostade som en förtvivlad pensionär det sved ordentlig i kranium gluggarna som 12 ördömnda män. Alltså om man skall röka sin egen Chilli som SUCRAM tipsar om.

    Röka chilin ja, de var de jag skrev. Men nu vet du att du inte ska hälla chilipulver i olja. Men var försiktig, de kan vara farligt, jag höll nästan på att kväva en av mina arbetskamrater en gång, jag skulle skoja och drog en dryss cayenne på en varm platta, de blir samma effekt. Jag har jobbat i kök i ett par år kan jag väl säga.

    De jag menar är att på såna sportbutiker, vildmarksbutiker ja där dom säljer grejer till sportfiskare. Där kan man köpa såna små hobbyrökar som man kan röka fisk och andra grejer i. De är en liten plåtlåda med galler, i botten lägger du alspån till exempel. Sätter dit gallret, lägger chilin på gallret och fjuttar på en liten burk med rödsprit under. Efter ett tag så blir spånen varm och chilin blir rökt. Ja och de måste ske utomhus jag skulle inte göra det i en lägenhet.

    Omständigt. Ja förvisso, men när du har gjort din egen produkt som du kan göra vad du vill med, smaksätta som du vill, vad gör väl en liten extra procedur då?

    Vitlök ,Paprika, Fisk, Kantareller, Entrecote, Räkor är andra saker som du också kan tillreda i en rök.
    Aioli med rökt vitlök, skitgott.

  • Lotten_J 29 mars 2009

    En undran.....till vad anv man denna paste? :o

    Skrivet av zudette den 25 feb 2009

    :@ Jag har idag fått veta på min ICA-butik att Santa Marias Chipotle paste försvunnit ur ICAs sortiment från Santa Maria. Nu vet jag inte var jag ska kunna hitta den och det har blivit en av våra absoluta favoriter..... :( Om vi inte hittar den på nån annan butik här kan nån berätta om det finns någon liknande produkt i nåt annat märke?????

  • monac 29 mars 2009

    köpte en annan chili paste i en Thai-butik...inte rökt dock men en fantastisk smaksättare
    vill tipsa om den. Mae Ploy -Chilli paste in oil.:)

    Den är med i det mesta :wok,soppor ,Lins curryn.Risrätter,pasta. smaksättare i kalla & varma såser. m.m. m.m.

  • zudette 29 mars 2009

    Jag brukar använda den till lite av varje - köttfärssåsen, dressingar och tacofärsen (kryddar den själv med hjälp av ett recept på taco-krydda jag hittat här på MK) ger det där "lilla extra"! jag sätter den i min pizzasås, piffar till guacemolen.... Om jag steker strimlad kyckling så sätter jag i chipotle paste och "steker torrt", då får kyckligen smak nästan som grillad! Så hos oss har det blivit en nästan oumbärlig allaround-krydda - Vi har den till ALLT! (Y)
    (nästan)

    Måste blir perfekt att använda till sommarens marinader och andra grilltillbehör

  • monac 29 mars 2009

    soppa med Chipotle:
    Rostad rotfrukts soppa med basilikaolja

  • Snoops 3 april 2009

    Hejsan.

    Jag har med stort intresse läst denna tråd och har själv letat efter ovanliga och spännande kryddor. Idag hittade jag en rolig sida på intenet där de importerar "Extrem-Mat" från hela världen.
    http://www.extremefood.se/default.asp?lid=5&show=1

    I deras nätbutik säljes allt från heta såser, olika chilli sorter (torkade och inlagda), insektgodis, heta chips, kopi luwak (världens finaste kaffe) mm.
    Där hittar du säkert vad du letar efter och mer därtill.

    Jag har inte beställt något från dem ännu, men så fort ekonomin tillåter är det något av det första jag ska göra. :p

  • Schnitt 4 oktober 2009

    Även jag rekomenderar Extreme Food.
    De har en butik i Göteborg, om någon av er bor här, annars är onlinebutiken bra!
    De har fantastiska produkter!!

  • zudette 4 oktober 2009

    Vi har hittat Extreme Food på nätet och det är intressant! Här i Luleå har dessutom en latinamerikansk restaurang öppnat o de har lite intressanta såser till salu (som jag tror oxå finns på extreme food) - bla chipotle! HURRA!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.