Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Dyr mat i Sverige?

  • MatAnders 31 januari 2010

    Kommer nyss från Alicante i Spanien och blev förvånad när jag tittade på matpriserna i de större sumermarket jag besökte, jag trodde vi hade överlägset dyrast matpriser i europa men icke ser att vi ligger väl i nivå och ibland billigare än Spanien i alla fall. Kyckling o fläsk kött, ris är bara några exempel är vi billigare på.
    Har ni några liknande erfarenheter? Trodde jag skulle komma billigt undan med en grillad kyckling som lunch men den kostade drygr 8 euro !!

  • Gnurf 31 januari 2010

    Det var så himla längesedan jag reste nu :'( men det var ju intressant att höra :D Det kanske ligger nånting i det där med Euro och stigande priser :o

    Men till Sommaren ska jag och Mamma Mia till Tunisien (L)

  • Mistys 31 januari 2010

    Ja jag tycker faktiskt att vi har ganska jämna priser på mat sen kan man ju diskutera om dom är för höga eller i lagom nivå. Har varit i Syd Afrika och handlat mycket ( dotter bor där) Dom är billiga på lokalt producerad mat och produkter. Kött,kyckling, fisk,bröd och grönt är billigt om det är en sydafrikansk leverantör. Kycklingbröst kostar 18 kr/kilo. Men vill man köpa importerade produkter så är det superdyrt. Kellogs allbran 70 kr/paket. Taco artiklar från old el paso kostar från 40 kr och uppåt. Choklad av kända märken typ milka kostar ca 50 kr för en kaka medan en lokal chokladleverantör tar en tiondel osv.
    Lika är det med tvättmedel och andra hygienartiklar. Märken som finns över hela världen är superdyra men landets egna är billiga.
    Tycker att vi har motsatt effekt i Sverige. Importerat är billigare och närproducerat dyrare :o
    Borde ju vara tvärtom med fraktkostnader osv. Konstigt !!

  • Countrygirl 31 januari 2010

    Jag och maken käkade en dagens (chicken cashew) i Oslo med varsin starköl 420:-

  • MatAnders 31 januari 2010

    Skrivet av Countrygirl den 31 jan 2010

    Jag och maken käkade en dagens (chicken cashew) i Oslo med varsin starköl 420:-


    Och jag tog en paella trodde priset på 12 euro var för hela rätten (man beställde för 2) men det gick på 24 euro för en lunch = svindyrt och detsamma med tappas små rätter för typ 40-50 kr styck sen en öl till det så luncherna landade på runt 140-250 kr så våra dagens ska vi vara tacksamma för.

  • boz1965 31 januari 2010

    Köpenhamn ligger i den prisklassen också. Att gå ut och äta i den stan kräver en fet plånbok.

  • Gnurf 31 januari 2010

    Så Bozzez Plånbok satsar inte på Beach 2010...(H)

  • marilyn 31 januari 2010

    En pizza i Norge går på ca 140 nkr!!!!!!!

  • Okänd 31 januari 2010

    Vad kostar en hamburgare i Norge, typ Big Mac, någon som vet?

  • boz1965 31 januari 2010

    Skrivet av Gnurf den 31 jan 2010

    Så Bozzez Plånbok satsar inte på Beach 2010...(H)


    Min pluska får gärna vara en riktig tungviktare - och då menar jag inte av mynt. :p

  • The_mama97mia 31 januari 2010

    Fast Norge och Danmark - där stämmer inte Euro-teorin längre...
    Annars säger vi ju att alla Euro-länder är dyrare.

  • 123Linnea 31 januari 2010

    Skrivet av Misty09 den 31 jan 2010

    ...
    Tycker att vi har motsatt effekt i Sverige. Importerat är billigare och närproducerat dyrare :o
    Borde ju vara tvärtom med fraktkostnader osv. Konstigt !!

    Håller med!
    Borde inte alla svenska medborgare vara måna om att det går bra för svenska företag? Om handlarna sänkte priserna skulle vi ju handla de närproducerade varorna - samtidigt som vi skulle göra en jättebra insats för miljön!

  • chrisq 31 januari 2010

    (N) en big mac inorge går på 96kr fy hemska priser (med pommes då ) allt är så dyrt i norge vad gäller mat o spanien o grekland har också höjt sig rejält blir lång resor hädanefter där är det billigare thailand tex turkiet har också höjt sina priser men bulgarien ligger rätt bra till än så länge trist man vill ju unna sig lite extra när man reser(N)(N)

  • Mistys 31 januari 2010

    Nu är väl inte island ett land man är i så ofta kanske men när vi var där 2005 så kostade en hämtpizza 150 kr. Vi hade lägenhet där och lagade mat själva under semestern. Bestämde oss för kycklingbröst. Kom till en stor "billig" supermarket. Extrapris på kyckling tjoho (Y) 149 kr kilot (N)
    Allt var sååååå dyrt.

  • redd 31 januari 2010

    Skrivet av Misty09 den 31 jan 2010

    Nu är väl inte island ett land man är i så ofta kanske men när vi var där 2005 så kostade en hämtpizza 150 kr. Vi hade lägenhet där och lagade mat själva under semestern. Bestämde oss för kycklingbröst. Kom till en stor "billig" supermarket. Extrapris på kyckling tjoho (Y) 149 kr kilot (N)
    Allt var sååååå dyrt.


    Jo men så befann sig island i vad som närmast kan kallas för en "superbubbla" just då.
    Åker du tillbaka om 2år så kommer troligen läget vara ett helt annat, gissar att det kommer vara ett paradis ifall man tycker om fisk.

  • redd 31 januari 2010

    Skrivet av Gnurf den 31 jan 2010

    Det var så himla längesedan jag reste nu :'( men det var ju intressant att höra :D Det kanske ligger nånting i det där med Euro och stigande priser :o

    Men till Sommaren ska jag och Mamma Mia till Tunisien (L)


    Tja.. stigande priser vet jag inte, men jämnare priser över hela euroområdet, bonden ser ju enklare att han istället för att sälja tomaterna till den lokala handlaren för 2kr/kg kan få 5kr/kg om han slår sig ihop med en lastbilschaffis som kör dom till tyskland. Utan tullar och dylikt är det dessutom värt besväret.

    Sedan har ju regeringen sett till att kronan tappat ganska rejält dom sista 2åren för att göra sverige konkurrenskraftigt.

  • cattus 31 januari 2010

    Att även tänka på när man jämför priser. Vi har även väldigt höga arbetsgivaravgifter och någon(flera mellanhänder) skall hantera maten, det blir många kronor som skall gå till staten också. Vad matmomsen är i andra länder har jag ingen koll på, men den svenska på 6% är ju nte så hög.

  • Mistys 31 januari 2010

    Matmomsen är 12%
    Bokmomsen är 6%
    Allt du inte kan stoppa i munnen typ hygien artiklar mm 25 %

  • jimboz 31 januari 2010

    Det är tur att vi på MK håller ihop och delar med oss av våra goda himmelska rätter..Tack vare er så behöver jag aldrig gå ut och käka, man är ju rätt så bra på att följa recept och har tummen något sådär nära lovan.

    Med tanke på svineriet i vissa kök så är jag inte ett dugg ledsen för att stanna hemma och käka.
    Är man utomlands så är det ju naturligtvis en annan sak.
    Jag håller mig till u-länderna när jag reser annars hade jag gråtit varje gång jag tagit upp plånboken.

  • Mistys 14 mars 2010

    Vi diskuterade fika ute på jobbet i fredags! Alla tyckte att det är så mysigt att gå ut och fika efter ex en shoppingdag med familjen. Men frågan som kom upp var hur man kan ta 25 kr för en slät kopp kaffe. Vad kostar ett paket kaffe för konditorierna? I affären kostar det ca 25. Ok om man beställer en specialare, men en kopp svart kaffe.

    Många berättade att dom hellre gynnade Mc Donalds. Samma pris och då fick ju ungarna lunch också.

    Förstår ju att konditorier och cafeer också ska överleva men det måste finnas någon rim och reson i prissättningen eller......

    Att gå ut och fika är ju väldigt svenskt och det är ju i princip bara Sverige som har ett special ord för fenomenet "fika". Min måg hade aldrig stött på det på samma sätt tidigare ( han är inte från sverige) och tyckte att det var en typisk svensk kultur värd att bevara. Men kommer vi att ha råd ?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.