Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gee och indiska råvaror

  • MariaF72 1 december 2010

    Hej
    Vet någon var man kan få tag på gee och andra indiska råvaror på nätet?
    Jag vet att det finns indiska matvaruaffärer i Stockholm men jag undrar om det även finns något ställa där man kan handla online och få levererat
    Tack på förhand
    Mvh

  • boz1965 1 december 2010

    Recept på ghee:

    1. Smält smör
    Ta ett helt paket smör, d.v.s. rent, äkta smör och inte margarin, helst osaltat, men det fungerar även med det vanliga lättsaltade. Smält det långsamt i en kastrull på låg värme.

    2. Sjud
    När smöret smält helt och hållet, låt det sjuda på plattan i ca en timme. Håll så låg värme som möjligt så att det inte bränns på botten. Titta till det då och då, men undvik att röra om, meningen är att bottensatsen ska separeras från oljan.

    3. Svalna
    Efter en timme kan det se ut ungefär så här. En vit, mjölkig massa har separerats från smörfettet, och ett skum har lagt sig på ytan. Rör inte detta, utan låt det svalna ca en kvart.

    4. Skumma
    När det svalnat lite har den vita mjölkiga massan sjunkit till botten, och ett lager skum lagts sig på ytan. Skumma av ytan så den blir helt blank.

    5. Filtrera
    Nu är det dags att filtrera bort bottensatsen. Häll genom filterpapper eller filtertyg. Här använde vi en sil och ett kaffefilter, vilket fungerade ganska bra. Blir filtret så igenslammat att det tar stopp helt kan man behöva byta det någon gång, och om det tar så lång till att smöret börjar tjockna kan man värma på det lite emellanåt. När man är färdig ska oljan vara helt klar och har en vacker gyllengul färg.

    6. Förvara
    Häll upp i en glasburk och förvara i kylskåpet, där den säkert håller minst ett halvår. Den stelar i kylen och blir då lite ljusare i färgen, men får tillbaka sin vackert guldgula färg vid användning.

  • MariaF72 1 december 2010

    Tack för receptet men det var inte det jag var ute efter utan var man kan köpa färdig gee
    Jag vet att det finns i specialbutiker i England tex men vill veta om det går att köpa på internet färdigt.

  • NicolinaZ 1 december 2010

    Hej,
    hurdan konsistens har gheen när den har varit i kylskåpet? Är den bredbar? Kan den användas istället för margarin på brödet, när man vill slippa hårdprocessat matfett men tycker smör är hårt och jobbigt?

  • Marksten 1 december 2010

    Har gjort det några gånger men det blir hårt i kylen. Vad jag undrar över om det är nyttigare en vanligt smör?

  • boz1965 1 december 2010

    Skrivet av Marksten den 1 dec 2010

    Har gjort det några gånger men det blir hårt i kylen. Vad jag undrar över om det är nyttigare en vanligt smör?


    http://johannaskost.blogspot.com/2007/05/ghi.html

  • Mistys 1 december 2010

    http://shop.vedalila.se/se/

    Här finns många indiska råvaror bla ghee!

  • Mistys 1 december 2010

    Lånar tråden för en annan indisk sak. Någon som vet vad det är för "fröblandning" man får ibland på indiska restauranger och flyg om man beställt asiatisk mat. Vet att det innehåller anisfrön mm men även något som smakar sött och påminner om strössel. Man ska tugga detta efter maten för att underlätta matsmältningen och få fräsch andedräkt. Någon som vet vad det heter??

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.