Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Inköpstips - aktuella

  • Lotten_J 14 mars 2008

    Skrivet av mama97mia den 3 mar 2008

    finns det ngn sorts riven ost som är bättre? Ngn särskild affär som har den bästa o billigaste??? jag har köpt Lidls riven mozzarella (som inte alls verkar som mozzarella) o den är rätt OK.
    Ost nu är såååååååååå dyrt då riven ost som är bra o billig är verkligen guld värd!


    Jag brukar spara alla små ostbitar som inte går att skära med hyveln, dessa river jag i matberedaren och fryser in. Billigare än så kan det inte bli

  • hansdotter 14 mars 2008

    Vad duktiga ni är! Jag måste nog skärpa mig.
    Har en förkärlek till Wästgöta kloster ost, lagrad prästost m.m. Å vill alltid ha en bit färsk parmesan i kylsen samt en bit halloumiost. Så otroligt gott att steka eller grilla halloumiost. Funkar på en sallad oxå. Å parmesan är gott till omelletter, pasta, sallader m.m.
    Ska det vara ost i maten så river jag antingen ner en bit av osten vi har hemma eller så köper jag gratellas 12 % gratängost. Men jag fryser inte in ost . Jag använder upp den innan datumet går ut- det är ju så gott.:p

  • Lovis 14 mars 2008

    Ibland är köttfärsen på exrapris och då köper man mer än vanlig.
    Istället för att frysa ner den som den är får jag ett ryck som jag ärvt från min mamma, storkok.
    Jag gör köttfärsås, köttbullar och pannbiff. Sen fryser jag ner och tar fram när jag behöver.
    Måste erskänna att dem storkoksrycken händer inte så ofta :D
    Ett annat tips är när man ska paketera färsen, gör den så platt som möjligt i påsen.
    När du tinar den i kylskåpet går det snabbare, men det gör ni kanske redan.

  • helea_ 23 juni 2008

    Skrivet av mama97mia den 3 mar 2008

    Ville ha en tråd där vi kan tipsa om nya, gamla, bekanta, fräscha, okända, råvaror av olika slag.
    Jag har till exempel blivit mkt förtjust i en färdig kryddblandning som jag köpt på Lidl. "Chicken wings barbecue" (the american way) En sort rub som jag kör på kycklingklubbor - tyvärr är det väl en sort som bara fanns temporärt i deras sortiment. Dom hade ngn amerikansk vecka...





    Den kryddan ska jag nog prova, amerikansk vecka på lidl den här veckan igen :D

  • The_mama97mia 23 juni 2008

    Hoppas du hittar den, jag var på Lidl idag o köpte några olika marinader som ingick i amerika sortimentet... O sen köpte jag en sorts ketchup som inte var ngn hit.... VIt flaska. Stod ketchup på, men den smakade .... kryddigt o lite curry kanske. Inte min grej.

  • Annlis 23 juni 2008

    Hade inte en aning att man kunde frysa morötter, så tack för tipset. Ska genast ta vara på de morötter jag har i svalen.
    Jag brukar köpa in tomater när de är billiga och skölja dem och skära dem i klyftor och lägga dem i frysförpackningar. Jättegott att ha till grytor, gratänger mm. Går även att mixa och frysa in.:p

  • Smulpajen 23 juni 2008

    Den här s k rivna osten man kan köpa färdigriven är ju inte alls ost. Efter den rapporten för några veckor sedan så köper jag inte detta. Det är bara äkta vara om det är preciserat Västerbottenost mm. Jag brukar riva skalkarna som blir över och stoppa i frysen.

    Rivna morötter funkar jättebra att frysa. De blir saftiga och lite söta.

  • Smulpajen 23 juni 2008

    Skrivet av Annlis den 23 jun 2008

    Hade inte en aning att man kunde frysa morötter, så tack för tipset. Ska genast ta vara på de morötter jag har i svalen.
    Jag brukar köpa in tomater när de är billiga och skölja dem och skära dem i klyftor och lägga dem i frysförpackningar. Jättegott att ha till grytor, gratänger mm. Går även att mixa och frysa in.:p


    Tack för tipset med tomaterna. Hade ingen aning om att det gick att frysa tomater!

  • zonale 23 juni 2008

    Att det går bra att frysa rårivna morötter vet jag och har testat det själv många gånger. Använt dem till bakning mest. Att det går att frysa tomater hade jag däremot ingen aning om. Tack, Annlis för det tipset(Y):)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.