Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Italienska piroger ...??

  • suechi 29 april 2008

    :o För många år sen jag åkte till Florens i Italien och åt där några friterade piroger som säljds på gatan .. överallt nästan i varje kvarter säljds dem där pirogerna som är gjorda på ost ( mozarella ) tärnade tomater, skinka, persilja, och lite till men det kommer jag inte ihåg .. och dem var super goaaaaa ... men jag kommer inte ihåg namnet på de .. är det någon av er som har varit i Italien som vet vad heter pirogerna på italienska .. och på svenska också om ni kan .. Jag skulle bli jätte tacksam .. därför att jag har letad efter recepten på pirogerna överallt .. jag hade recpten en gång men min hårddisk dog ... tillsammans med mitt recept.. och det godaste av all är själva degen ... den är underbar.. för att vara friterad. Mums :p

    Tack för ni vill hjälpa mig. (Y):p

  • jas65 30 april 2008

    Kan det vara Mozzarella in carrozza du söker efter?
    150g mozzarella
    8 skivor vitt dyngsgamalt formbröd
    salt och nymalen peppar
    1 msk färskmalen oregano ( eller 1/2 torkad)
    2 ägg
    2 msk mjölk
    salt och peppar
    2 msk vetemjöl
    olivolja till fritering

    Kant skär bröden och skär osten i 8 tunna skivor. Lägg 2 skivor ost på vardera fyra skivor bröd, men lämmna kanterna fria. Smaksätt med oregano, salt och peppar. Täck med resten av brödskivorna
    Doppa hastigt brödskivans kanter i kallt vatten och tryck ihop dem.

    Vispa sönder äggen med mjölk, salt, peppar och dofta över lite mjöl på båda sidorna. Lägg dem i ett djupt fat och häll över äggmjölken. Låt detta stå tills brödet har sugit upp vätskan, men vänd brödet en gång under tiden.

    Hetta upp rikligt med olivolja i en stekpanna. Lägg i bröden och fritera dem knapriga på båda sidorna. Låt dem rinna av på et hushålls papper och servera genast.
    Mvh
    Höfta mera

  • anluk 30 april 2008

    Låter ju underbart gott. Måste prova. Kan du inte lägga in receptet bland dina recept Anders så vi kan spara det????

  • jas65 30 april 2008

    Det är inlagt på min sida

  • segerwitch 30 april 2008

    :oKan det vara cartocciata?? det är friterade piroger med skinka,tomat,buffelmozzarella,oliver,
    persilja, basilicaoch ricotta+ parmesan??Jag skall se om jag kan hitta receptet från min
    f.d. svärmor,det var ett tag sen jag åt dom men det är jäääättte gott!(Y)

  • suechi 7 maj 2008

    :p Det kan vara de .. recepten på pirogerna finns på en ostbok som säljs eller såldes i Sverige för 4 år sen ..jag har letad överallt efter boken ...... eftersom jag hade den en gång, men lånade ut den och kom aldrig mer tillbaka till mig .. boken en ganska liten fyrkantig ca: 20 x 20 cm + - och den förklarar allt om osten i början och sen kommer recepterna och bland alla finns den här recept ... buaaaa .. vad jag saknar den .. men framför allt är det degen som jag vill komma åt för att den var den godaste degen som jag har smakat i hela mitt liv ... tusen tack för din hjälp .. och från alla andra också ...

    Ha en underbar dag ... bye..



    Skrivet av segerwitch den 30 apr 2008

    :oKan det vara cartocciata?? det är friterade piroger med skinka,tomat,buffelmozzarella,oliver,
    persilja, basilicaoch ricotta+ parmesan??Jag skall se om jag kan hitta receptet från min
    f.d. svärmor,det var ett tag sen jag åt dom men det är jäääättte gott!(Y)

  • segerwitch 7 maj 2008

    (H)Degen till cartocciata är väldigt god, när den friteras, nått salt-söt smak, titta på den
    och se om du käner igen den?:)

    Ha en bra dag!
    Eva

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.