Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Jorgubbstårta!

  • Nusse 31 maj 2012

    I förra veckans Mitt Kök fanns ett recept på en tårta med chokladdoppade jordgubbar på. Finns det någon som har receptet på den? Den ser sååå god ut, men jag missade att köpa det numret och jag hittar inget recpt på nätet..(kan bero på att jag är hemskt dålig på att leta)
    Håller lilla tummen för att det är någon som har bättre ordning på sig än jag.:)

  • Bettan1969 31 maj 2012

    Jordgubbstårta med chokladfyllning

    Tårtbottnar:

    4 ägg
    3 dl socker
    1½ dl vatten
    1½ dl vetemjöl
    1½ dl potatismjöl
    2 tsk vaniljsocker
    2 tsk bakpulver
    ströbröd att strö formen med

    Fyllning:

    3 dl vispgrädde
    250 g mörk choklad
    10 g smör

    Toppa med:

    5 dl grädde
    250 g jordgubbar
    100 g mörk choklad

    1. Sätt ugnen på 175 grader.
    2. Smörj och bröa två bakformar, 18-20 cm i diameter
    3. Dela äggen i gulor och vitr. Vispa äggulor och socker pösigt. Tillsätt vattnet och vispa ytterligare någon minut.
    Blanda vetemjöl, potatismjöl, vaniljsocker och bakpulver, rör ner det i smeten.
    4. Vispa äggvitorna till ett hårt skum och vänd försiktigt ner dem i smeten.
    Blanda runt.
    5. Fördela smeten i de båda formarna och grädda i 30-35 minuter; känn efter med en sticka att de är klara. Ta ut och låt kallna helt.
    6. Hacka chokladen till fyllningen. Värm grädden, men låt den inte koka. Ta kastrullen från värmen och rör ner chokladen i den varma grädden. Rör tills all choklad har smält. Rör ner smöret. Ställ kallt minst en timme. Vispa sedan till en tjock kräm med elvisp.
    7. Smält chokladen och doppa jordgubbarna i den. Låt stelna på bakplåtspapper.
    8. Dela bottnarna i två delar. Bred fyllning på 3 delar och lägg dem på varandra.
    9. Vispa grädden. Bred ett jämnt lager på den översta delen samt runt kanterna.
    10. Lägg jordgubbarna mitt på tårtan.
    11. Ställ kallt fram till servering.

    Varsågod och lycka till! Hoppas den smakar bra!

    Trevlig sommar <3 :){bashful}

  • inkan29 31 maj 2012

    den ska jag också prova! verkar mums!{dance}

  • mabina 8 juni 2012

    Låter som en jättegod tårta :)
    Men jag undrar hur mycket smör det ska vara i chokladfyllningen?

  • Bettan1969 9 juni 2012

    Mabina!
    Jag har kollat i receptet men det finns ingen uppgift om hur mycket smör det ska vara, de måste ha missat det :(
    Man kan kanske höra av sig till Mitt Kök och höra hur mycket det ska vara. Jag ska försöka komma i kontakt med dem så återkommer jag :)
    // Bettan

  • Bettan1969 9 juni 2012

    Mabina!
    Jag har kollat i receptet men det finns ingen uppgift om hur mycket smör det ska vara, de måste ha missat det :(
    Man kan kanske höra av sig till Mitt Kök och höra hur mycket det ska vara. Jag ska försöka komma i kontakt med dem så återkommer jag :)
    // Bettan

  • mabina 9 juni 2012

    Skrivet av Bettan1969 den 9 jun 2012

    Mabina!
    Jag har kollat i receptet men det finns ingen uppgift om hur mycket smör det ska vara, de måste ha missat det :(
    Man kan kanske höra av sig till Mitt Kök och höra hur mycket det ska vara. Jag ska försöka komma i kontakt med dem så återkommer jag :)
    // Bettan


    Tack Bettan1969, jättegulligt av dig att kolla upp det :)
    / Mabina

  • Bettan1969 11 juni 2012

    Hej igen Mabina!

    Nu har Mitt Kök svarat ang Jordgubbstårtan.

    Det ska vara 10 g smör i fyllningen, låter lite men så skrev de i alla fall

    Ha det så bra och lycka till om du ska baka tårtan.
    Du kan väl skriva och berätta sen om den smakade gott :)

    Med vänlig hälsning,

    Bettan1969

  • Bettan1969 11 juni 2012

    Till Nusse!

    Hej!

    Mitt Kök har tydligen missat att skriva att i fyllningen ska även 10 g smör ingå .

    Jag har lagt till det på receptet så att det blir rätt.

    Med vänlig hälsning,

    Bettan1969

  • mabina 11 juni 2012

    Hej igen Bettan1969,
    tack för ditt svar.
    Jag kommer att baka tårtan till barnens avslutning i slutet av veckan, så jag hör av mig igen ang. smaken :).
    Men jag kan inte tro annat än att den nog är jättegod , kakmonster som man är ;)

    Vänliga hälsningar Mabina

  • Nusse 11 juni 2012

    Skrivet av Bettan1969 den 11 jun 2012

    Till Nusse!

    Hej!

    Mitt Kök har tydligen missat att skriva att i fyllningen ska även 10 g smör ingå .

    Jag har lagt till det på receptet så att det blir rätt.

    Med vänlig hälsning,

    Bettan1969


    Men tack!:) Vad rart av dig att anstränga dig så mycket! Du må tro att jag är tacksam!{lashes} Sköt om dig, Bettan!

  • mabina 15 juni 2012

    Hej Bettan 1969 och alla andra.
    Nu har jag testat att baka och smaka av jordgubbstårtan.
    Den var visserligen god men jag skulle till att börja med hellre kalla tårtan för en chokladmoussetårta med jordgubbar, för det är vad chokladfyllningen blir när man vispar upp den (mycket god smak på chokladmoussen dessutom).
    Sen tycker jag nog att den var något för torr och alldeles för mäktig för min smak, så nästa gång kommer jag lätta upp den genom att ta endast ett lager chokladmousse-fyllning och tillsätta annan fyllning emellan restrerande tårtbottnar tex rårörda jordgubbar och vanliljcreme också.
    På det hela var det dock ett bra recept med goda grundsmaker och lätt att lyckas med.

    Kram Mabina

  • Bettan1969 16 juni 2012

    Hej Mabina!

    Kul att du provade tårtan och att du tipsade om hur man kan förbättra den:)
    Jag ska nog baka den någon gång också.

    Ha det så bra !

    Kram
    Bettan

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.