Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kajplök och Ramslök

  • popik 11 mars 2009

    Vet någon var man får tag på frö till kajplök och ramslök? Vet att det växer vilt på bl.a gotland men för oss som inte bor där?:'(:'(

  • farmoringer 11 mars 2009

    http://www.kitchengarden.se/

    De här verkar ha ramslök. Men inte kajplök..

  • Pirkko 11 mars 2009

    Jag hittade den här från internet om du inte hittar frö till ramslök.

    Ramslök kan ersättas med:
    Gräslök eller den gröna blasten från färsk vitlök. En blandning av vitlök och salladslök är också ett bra alternativ.

  • MatAnders 11 mars 2009

    Då tror jag det är ramslök som växer vilt på vår tomt på runmarö i stockholms skärgård det är en väldigt kalkrik ö.(Y) Jag har hela tiden trott att är vild gräslök men smakar kanske lite svagt av vitlök.

  • Pirkko 11 mars 2009

    Den här hittade jag på Gröna Gastronomi:

    Kajplök och ramslök
    Under april/maj kan man hitta kajplök eller skogslök (samma sort) på Gotland och Öland och längs kusterna i Bohuslän och Uppland. Kajplöken liknar en klent vuxen purjolök och har svagt vitlökssmakande blad. Bladen blir ca 40 cm långa. Löken odlades tidigt hos gemene man som köksväxt och ansågs vara en av de finaste matlökarna på 1700-talet. På Gotland har kajplöken använts mycket länge till kajpsoppa och det finns massor av recept. På Öland användes den till smaksättning av kroppkakor och koktes till ”kål” med andra grönsaker. Den trängdes senare ut på marknaden av purjolöken.

    Ramslöken är ganska sällsynt men växer vild i Sverige, framför allt på Gotland och Öland men kan hittas ända upp till Uppland. Ramslöken odlades tidigt vid klostren. Ramslökens blad skördas när de är späda på våren. Bladen som kan bli upp till 1 meter höga, är breda och platta, påminner om liljekonvaljeblad. Stjälkarna är trekantiga. Även löken kan användas, den smakar milt och är god i soppa och grytor men kan också bakas med andra grönsaker/rotfrukter i ugn. Bladen doftar ganska stark av vitlök och de används som smaksättning i sallader, soppor och såser. För att bladen ska behålla sin fina färg bör de tillsättas mot slutet i varma rätter.

    Blad av både kajplök och ramslök skärs i cm-tjocka bitar och används som purjolök i sallader, fräst i grytor och kokt i soppor.

    Förvara alla gröna blad i kylskåpet i plastpåse som skydd mot uttorkning.

  • popik 11 mars 2009

    Tack för alla svar, kitchengarden verkar väldigt bra. De hade ramslök och även ängssyra som jag letat efter så länge och det verkar som kajplök kmmer inom kort.(Y)

  • jenwe 11 mars 2009

    Ett tips till är att kolla på Impecta. D har massor av ovanliga fröer till försäljning i sin internetbutik.:)

  • daddyrox 11 mars 2009

    Lord Nelson säljer Ramslök fröer, så på typ plantagen, blomsterlandet eller dyligt borde du kunna hitta fröer.
    Prisgrupp E, vet dock inte vad det innebär i kronor, artnr. 61474.

    http://www.nelson.se/shop/custom/prod.aspx?productid=307880

  • Kicki8 11 mars 2009

    Hej i förra årets medlemsbrev fanns kajplök med.Kolla långt nere på brevet.

    http://www.tomatklubben.se/
    PS. Kollade att det var lökar som levereras i augusti.

  • Grytlappen 12 mars 2009

    I Fyledalen i Skåne finns mängder av ramslök som vi plockar av varje år. Gott att använda i.s.f. vilken annan lök som helst ( dock inte inte så lyckad som stekt). Häromåret hittade jag en annan lökväxt som jag undrar över: ser ut som en mager purjolök men oval i snittet. Den är utmärkt att koka soppa av. Vet någon vad detta är? Kajp, eller? Tydligen inte giftig eftersom jag skriver detta...

  • Poul_g 10 april 2012

    Skrivet av Grytlappen den 12 mar 2009

    I Fyledalen i Skåne finns mängder av ramslök som vi plockar av varje år. Gott att använda i.s.f. vilken annan lök som helst ( dock inte inte så lyckad som stekt). Häromåret hittade jag en annan lökväxt som jag undrar över: ser ut som en mager purjolök men oval i snittet. Den är utmärkt att koka soppa av. Vet någon vad detta är? Kajp, eller? Tydligen inte giftig eftersom jag skriver detta...


    Hej nyfiken var I Fyledalen du hittar denna gömma? Hade uppskattat anvisningar eller GPS koordinater ^_^

    Tackar för tipset!

  • Zeldasmatte 10 april 2012

    På Kinnekulle finns det mycket ramslök i början på juni... Såg även att det såldes på Netto förra året, så det har säkert fått större efterfrågan.

  • zollmeg 12 april 2012

    Skrivet av popik den 11 mar 2009


    Vet någon var man får tag på frö till kajplök och ramslök? Vet att det växer vilt på bl.a gotland men för oss som inte bor där?:'(:'(

  • Mirasmormor 17 april 2012

    Hej! Har massor med ramslök precis vid tomtgränsen på landet (Norrtälje skärgård). Jag undrade de första åren över den starka lökdoften i trädgården varje sommar, men nu vet jag. Ramslök blir en fantastiskt god soppa tillsammans med späda nässlor. Men se till att skilja ramslöksbladen från liljekonvalj, hos mig växer ramslöken i ett skuggigt alkärr och liljekonvaljen inte långt därifrån. Man bör vara försiktig! Ska se om det går att ta frön i år, då hör jag av mig.

  • imjoh 19 april 2012

    Jag köpte frö till ramslök på Tradera i höst, ska vara svårt att få att gro, mina har inte kommit upp än.

  • mortenw 19 april 2012

    Skrivet av popik den 11 mar 2009


    Vet någon var man får tag på frö till kajplök och ramslök? Vet att det växer vilt på bl.a gotland men för oss som inte bor där?:'(:'(

  • mortenw 19 april 2012

    du kan bla hitta dessa på tradera


    Vet någon var man får tag på frö till kajplök och ramslök? Vet att det växer vilt på bl.a gotland men för oss som inte bor där?:'(:'(

  • festovila 19 april 2012

    Vet inte vart du bor, men ramslöken växer även vild utanför Lidköping, vid Kinnekulle. Verkar som att den sprider sej bra, så några lökar sen har du början till en odling:)
    Jag bor vid Vättern och har även span på en granne som ser ut att ha det i sin trädgård... Ska undersöka närmare om du vill så kan jag kanske skicka?
    Mvh Annett

  • [email protected] 19 april 2012

    Hej!
    har aldrig sett frön...men har en hel syrenberså full med ramslök!
    Är som finast nu...men kort säsong....vet inte hur man sparar...kanske frysa!
    PÄLLE

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.