Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kan någon hjälpa mig

  • Mikkos40 16 september 2008

    Jag söker två recept,som jag inte hittar någon stans.
    Har ätit dem ute någon stans och var himmla gott.
    Det ena är
    Biff Köpenhamn
    Det andra Wienerfärslimpa
    Mvh Mikkos40

  • Disen 16 september 2008

    Hittade detta på nätet.

    Wienerfärslimpa.
    500 g köttfärs, nöt/kalv
    1 st gul lök, strimlad
    smör att steka i
    2 dl mjölk
    2 dl ströbröd
    salt och peppar
    1 dl majskorn
    1 dl bönor i små bitar
    1 dl tärnad kokt morot
    2 msk soja, kinesisk
    Sås:
    2 dl grädde
    2 dl vatten
    kryddpeppar, mjöl, smör
    kokt potatis att pressa
    rårörda lingon

    Gör så här
    1. Stek gul lök i smör så att den får ordentligt med färg. Låt kallna och mal eller kör i mixer. Blanda färs, ströbröd, mjölk och lök med salt och peppar. Tillsätt därefter grönsakerna och forma det hela till en limpa på en smord plåt. Pensla med soja och låt vila i kylen någon halvtimma.

    2. Ställ ugnen på 180° och ställ in limpan. Tillsätt vatten efter 15 minuter, låt det hela halvsteka tills limpan är genomgräddad. Ta limpan ur ugnen efter ca 30 min.

    3. Sås: Fräs lite smör i en kastrull, tillsätt mjöl och slå i buljongen från limpan. Koka ihop med grädde och krydda med kryddpeppar.

    4. Skiva limpan och servera med gräddsåsen, pressad potatis och rårörda lingon.

  • Annras 17 september 2008

    Och jag hittade detta på nätet:

    Köpenhamnsbiff
    Portioner: 4
    Tid: 25 minuter

    Ingredienser:
    400 g nötfärs
    ½ gul lök
    1 kall kokt potatis eller
    ¾ dl havregryn
    ½ dl lättmjölk
    1 ägg
    1 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    1½ msk flytande margarin
    1 burk (400 g) krossade tomater
    1 vitlöksklyfta
    1 tsk oregano eller timjan
    1 krm chilipeppar
    1 tsk socker

    Gör biffar i stället för att trilla köttbullar så spar du massor av tid. Allra snabbast är dessa biffar som kallas Köpenhamnsbiffar och som dessutom kan brässeras i tomatsås. Riktigt rationell blir matlagningen om man dessutom blandar till färssmeten i en liten matberedare.

    Skala löken och dela i klyftor. Skala potatisen och skär i bitar. Lägg lök och potatis i skålen till matberedaren och kör till ett fint hack.

    Tillsätt mjölk, ägg, salt och peppar. Kör ytterligare några sekunder till en jämn smet. Blanda i köttfärsen men kör ytterst kort tid annars blir smeten kladdig, trådig och känns fet.

    Hetta upp det flytande margarinet i en stekpanna. Lägg i färsen. Forma till en rund, ganska tjock platta. Skär ett kors i mitten så det blir fyra delar. Sänk till låg värme och stek i ungefär 7 minuter.

    Vänd färsbitarna.

    Blanda tomatkrosset med pressad vitlök, oregano, chilipeppar och socker. Häll tomatkrosset runt färsen. Stek i ytterligare 10 minuter.

    Servera biffarna med kokt potatis, ris eller pasta samt kokta grönsaker som broccoli, gröna ärter eller generöst med råkost.

  • Tillberga 17 september 2008

    Köpenhamns biff för två

    200 g köttfärs
    1/2 tsk salt
    malen svartpeppar
    1/2 msk potatismjöl
    1 liten gul lök
    1 msk kapris

    Ansjovisgrädde

    1 dl kesella eller gräddfil
    2-4 hackade ansjovisfile'er
    hackad persilja

    Tillbehör:
    kokta nudlar,kokta gröna ärter

    gör så här:

    1. Koka upp vattnet till pastan.
    2. Arbeta under tiden färsen med salt och peppar.
    Blanda ner potatismjöl,finhackad lök och kapris.
    3. Bryn margarin i stekpanna.Platta ut färsen till
    2 stora tunna biffar.Bryn den 3-4 min på varje sida,
    4. Koka pastan enl,beskrivning på paketet.
    5. Smaksätt kesellan eller gräddfilen med
    hackade ansjovisfileer och hackad persilja.
    6. Lägg upp biffen och runt om pastan.
    toppa med ansjovisgrädde.
    Servera med kokta ärtor.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.