Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

''Kladdigt'' råris

  • blekegreven 15 mars 2012

    Under min uppväxt hade vi alltid råris hemma, som ett lite nyttigare alternativ. Det var gråsillvrigt i färgen och hade som 'skalet' kvar. När det var kokt likssom sprack det upp (lite som popcorn) och blev alldeles kladdigt men med lite tuggmotstånd kvar i från skal-resterna, och det sög upp sås på ett alldeles underbart sätt (L).

    Har ett tag nu varit så grymmt sugen på just sådant ris. Men det ''råris'' jag nu hittar i affärerna är helt fel {disapointed}. Det är brunt, och torrt och smakar som tråkigt 'skol-ris' *besviken*

    Någon här som vet vad det kan ha varit för ris och/eller vart man kan få tag på sådant idag?

    Snälla hjälp mig.

  • The_mama97mia 15 mars 2012

    Jag minns också råris som kladdigt (fast gott) - men har inte köpt det på ett tag. Du kanske får prova lite olika märken tills du hittar rätt?

  • The_mama97mia 15 mars 2012

    ett annat tips är att koka hela korngryn! Det blir lite samma textur!

  • husmusen88 15 mars 2012

    Det är inte risotto-ris du vill ha då? De är lite silvrigt och bra till sås :)
    Råris och brunris är olika, men säljs under samma namn, dvs råris. Tror oxå du får leta efter rätt märke! Det bruna riset är för övrigt äckligt, alldeles torrt och hemskt. :(

  • The_mama97mia 15 mars 2012

    Ris till risotto säljs väl som Avorioris, men det har jag aldrig kokat som råris.

  • marilja 15 mars 2012

    Skrivet av blekegreven den 15 mar 2012

    Under min uppväxt hade vi alltid råris hemma, som ett lite nyttigare alternativ. Det var gråsillvrigt i färgen och hade som 'skalet' kvar. När det var kokt likssom sprack det upp (lite som popcorn) och blev alldeles kladdigt men med lite tuggmotstånd kvar i från skal-resterna, och det sög upp sås på ett alldeles underbart sätt (L).

    Har ett tag nu varit så grymmt sugen på just sådant ris. Men det ''råris'' jag nu hittar i affärerna är helt fel {disapointed}. Det är brunt, och torrt och smakar som tråkigt 'skol-ris' *besviken*

    Någon här som vet vad det kan ha varit för ris och/eller vart man kan få tag på sådant idag?

    Snälla hjälp mig.

  • blekegreven 15 mars 2012

    Tack tipsen, och er vilja att hjälpa :)

    Härligt att det är fler än jag som mins detta goda ris (då är det åtminstonde sannolikt att detta faktiskt HAR funnits, det ger nytt hopp)

    Jag är en riktig grynmänniska, och korngryn/kornris hör till favoriterna (och du har rätt mamma97mia, det har helt klart en snarlik konsistens)
    Vi köpte detta ris som 'råris' i flera år, så jag är tyvärr rätt säker på att det inte var avorioris det var frågan om (även om det iofs är en av de få sorter jag inte provat, eftersom jag har väldigt svårt för risotto )

    Precis som ni föreslår så provar jag, och provar. och provar... men ännu ingen lycka {disapointed}
    Det närmaste jag hittills kommit är ett långkornigt råris som de säljer i lösvikt i den lokala eko-butiken. Det har rätt smak, men är inte alls så kladdigt som det jag är ute efter....

    Fler tips eller förslag?
    Någon mer som minns detta ris?

  • Mistys 15 mars 2012

    Har du testat Frebacos råris. Det blir lite kladdigare än vanligt råris. När du beskriver att det "sprack upp" låter det nästan som om det var matvete ni åt. Det ser ju ut lite som ett sprucket riskorn och är kladdigt.

  • blekegreven 15 mars 2012

    Jodå, det har jag provat, tyckte tyvärr inte det var annorlunda än de flesta andra sorter..
    Ja, matvete spricker också upp lite på samma sätt, fast det här riset sprack liksom mycket mer...

    Så väldigt konstigt. Jag har ju ätit det här hundratals gånger under min uppväxt... och nu finns det bara inte längre....

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.