Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lär dig syna matbluffen....

  • farmoringer 12 oktober 2008

    Men jag tänker då på förpackningsmateriel. Hur är det med den saken? Ren mat men kanske "smutsig" förpackning..

  • Smulpajen 12 oktober 2008

    Skrivet av Kaneta den 12 okt 2008

    Skulle behöva gå ner ca 10 kg så varför inte :)

    Skämt å sidor så det man kan göra att titta innehållsförteckningar, köpa mat som är så lite bearbetat som möjligt. Laga det mesta från grunden. Själv skulle jag gärna baka mer bröd men jag bara inte hinner.

    Det är ju det, TIDEN... även läsa alla innehållsförteckningar tar ju sin tid när man står där i affären och är hungrig, och bara vill hem så fort som möjligt. Ekvationen går inte ihop. Dygnet har bara 24 tim. Men jag vill gärna ha koll...:'( Vill inte äta bensin:@

  • miss-wixen 12 oktober 2008

    (Y) Bra tråd!!!Jag har portat all E621-mat, förutom buljongtärningar :( Jag undrar hur ni andra gör er brunsås utan buljongtärning? Hur lagar ni er mat och soppor utan buljongtärningar? Jag skulle så gärna vilja slänga bort tärningarna å fonderna. Har ingen större lust att koka egen buljong!!!
    jag vet att man kan köpa buljongtärningar från hälsokostaffären som varken innehåller salt eller E"vitaminer". Har någon testat? (Y)

  • monac 12 oktober 2008

    Herbamare,ekologisk örtbuljong 200 g. burkar finns på hälsokosten!..massor av smak!
    (ca.75-78:- men det betalar jag gladeligen)
    fantastik god smak. Ingen natrium glutamat eller härdade manipulerade fetter!
    Låg salthalt...(Y)(L):)
    Mycket bra!!!!!

  • Kaneta 12 oktober 2008

    Jag har testat buljong från hälsokosten, den var god. (Y) Kanske inte ger en så stark smak. Man kan även dricka den när man fastar. Tyvärr är jag dålig på att köpa hem dom, så oftast är jag utan. Men jag tycker det funkar ändå med matlagningen och såser. I och för sig gör jag inte brunsås och liknade så ofta. Blir mest gräddsåser om jag gör sås. (Y)

  • monac 12 oktober 2008

    Skrivet av Kaneta den 12 okt 2008

    Tackar för tipset om sidan.
    Adressen var dock felskriven skall vara http://www.utbildningscenter.se (Y)

    Jag läste dom två första nyhetsbreven från 2005 om glutamat och margariner. Även om jag redan hade hört mycket om detta häpnar man ändå. Tänk att vår kära Livsmedelsverk tillåter att man tranporterar fett i samma tankar som man kan ha transporterat bensin eller en rad andra kemikalier i!!!! Det är ju inte klokt!

    ...och detta kan man inte läsa sig till på innehållspaketen...

    "Kul" tävling i nyhetsbrevet nr 2008.
    Vilken produkt på marknaden har flest E-nummer/tillsatser?

    Vinnaren/förloraren i tävlingen med 23 E-nummer är:
    Rydbergs lätta skagenröra från FoodMark Sweden AB
    Smakligmåltid!


    Tack Kaneta för att du korrigerade adressen!
    Bra att de hänger ut producenterna (i detta fall Rydbergs)...
    öhö...smaklig måltid,precis!

  • PinkLadie 12 oktober 2008

    Skrivet av miss-wixen den 12 okt 2008

    (Y) Bra tråd!!!Jag har portat all E621-mat, förutom buljongtärningar :( Jag undrar hur ni andra gör er brunsås utan buljongtärning? Hur lagar ni er mat och soppor utan buljongtärningar? Jag skulle så gärna vilja slänga bort tärningarna å fonderna. Har ingen större lust att koka egen buljong!!!
    jag vet att man kan köpa buljongtärningar från hälsokostaffären som varken innehåller salt eller E"vitaminer". Har någon testat? (Y)


    Har provat flytande Fond från coop som är utan smakförstärkare (står tillockmed på flaskans framsida...)
    (Innehåller dock salt, kalvfond: 10%)
    1½ msk ska ersätta en buljongtärning enligt anvisning på flaskan. Men jag är nog "glutamatskadad" för jag tycker inte att det smakar så mycket (N) utan ökar dosen upp till dubbelt...

  • monac 13 oktober 2008

    det värsta är att vi är glutamat skadade....det tar tid att ställa tillbaka smaklökarna.
    Har rensat här hemma men det händer att något litet slinker igenom fortfarande...borde vara märkt med neongrön döskalle på hyllkanten i butiken...men vi kanske kommer dit!:o:)

  • NewDown 13 oktober 2008

    Vilken uderbar tråd(L)(L)
    Detta ämne ligger mig varmt om hjärtat, jag anser att maten ska vara så ren och naturlig som möjligt. Jag är besatt av innehållsfört. och läser på allt.

    Mina barn är på ett föräldrakooperativ, där kan vi föräldrar vara med och påverka en hel del.
    Gissa vem det är som hela tiden vänder upp o ner på köket där titt som tätt och lägger sig i vad som serveras till barnen.:) Jo jag(L).

    Jag jobbar i ett skolkök och det är skrämmande vad mycket halvfabrikat/helfabrikat som det används. Var är matlagningen ????

    Vi har ett äldreboende här i byn som har vunnit pris för sin fina mat till de äldre. De gör allt själva, de panera fisken, rullar kroppkakor, formar burgere, finns inga pulversåser eller pulvermos.
    Kan man laga flera 100 portioner på det viset där så kan man väl göra det i en skola också eller??

  • monac 13 oktober 2008

    Skrivet av NewDown den 13 okt 2008

    Vilken uderbar tråd(L)(L)
    Detta ämne ligger mig varmt om hjärtat, jag anser att maten ska vara så ren och naturlig som möjligt. Jag är besatt av innehållsfört. och läser på allt.

    Mina barn är på ett föräldrakooperativ, där kan vi föräldrar vara med och påverka en hel del.
    Gissa vem det är som hela tiden vänder upp o ner på köket där titt som tätt och lägger sig i vad som serveras till barnen.:) Jo jag(L).

    Jag jobbar i ett skolkök och det är skrämmande vad mycket halvfabrikat/helfabrikat som det används. Var är matlagningen ????

    Vi har ett äldreboende här i byn som har vunnit pris för sin fina mat till de äldre. De gör allt själva, de panera fisken, rullar kroppkakor, formar burgere, finns inga pulversåser eller pulvermos.
    Kan man laga flera 100 portioner på det viset där så kan man väl göra det i en skola också eller??


    Åh,vilket härligt äldreboende!!!! sånt där gör mig x-tra glad att höra.(L)
    Angående förskole/skolmat....men det kan man....underbar bok i ämnet har Carola Magnusson skrivit!
    Hon lyckades dessutom hålla budget...och den är snålt tilltagen för att tänka ekomat...men den tjejen är en eldsjäl och har mycket kloka/smarta saker man kan hämta inspiration ur och av.

  • monac 13 oktober 2008

    om man lagar en vegeterisk rätt samt har en sopp.dag 1.gång/vecka.(med bröd,ost hoummus/ost) så håler man kostnaden nere och kan satsa på krav &ekologiskt odlat.
    (åsyftar -på dagis-kök.))
    Bra att du hjälper dem i köket att göra medvetna val...ännu viktigare när det gäller till våra barn!!!!(L)(Y)

  • jenkar 13 oktober 2008

    Hej allihopa!!. Jag håller med er alla om att alla dessa tillsatser i maten är HEMSKT!!!!, å att skolmaten å maten våra äldre får bör vara bättre..d et är ju skandal!! men snälla..., snart kan man ju inte köpa någonting.., själv äter jag aldrig färdigrätter å dylikt.. är väldigt noga med att det skall vara hemlagad mat varje dag å jag bakar mitt egna bröd o.s.v..MEN!!!..., det finns ju vissa fanatiker här inne å ajg förstår inte hur i hela friden ni hinner laga så fantastiskt nyttig å bra mat varje dag som ni verkar göra (enligt det ni skriver här..), ta till exempel idag så gör jag köttfärssoppa med rotfrukter till middag å hembakt bröd till detta.. en enligt mig bra middag.. men OJDÅ!!! har visst använt 1 buljongtärning i soppan.. vad ska jag göra istället tycker ni fanatiker?? snälla berätta?, ska jag ställa mig å göra egen buljong kanske??, kanske jag ska sluta mitt arbete å bli hemmafru istället så jag hinner göra precis ALLTING ifrån grunden eller hur tänker ni???, jag menar.. visst var det bättre förr men då va ju kvinnorna hemma också å hade tid att laga all mat ifrån grunden.. det är en j-a skillnad det??!!, Hur ska jag hinna med., å Jo ... ska jag kanske sluta att köpa pålägg i affären oxå å bli bonde å skaffa mig grisar som jag kan slakta för att få riktigt skinka eller har ni något bra förslag på detta????????? TELL ME PLEASE!!!!!!!!

  • miss-wixen 13 oktober 2008

    Har lite kollat runt på nätet om buljonger. tydligen gör KNORR buljonger utan E621. Det är Buillon Beuff och Buillon vegetable. Vet ej om det stämmer. Jag har tyvärr inga tillförlitliga källor att hänvisa till:o

  • jenkar 13 oktober 2008

    Skrivet av NewDown den 13 okt 2008

    Vilken uderbar tråd(L)(L)
    Detta ämne ligger mig varmt om hjärtat, jag anser att maten ska vara så ren och naturlig som möjligt. Jag är besatt av innehållsfört. och läser på allt.

    Mina barn är på ett föräldrakooperativ, där kan vi föräldrar vara med och påverka en hel del.
    Gissa vem det är som hela tiden vänder upp o ner på köket där titt som tätt och lägger sig i vad som serveras till barnen.:) Jo jag(L).

    Jag jobbar i ett skolkök och det är skrämmande vad mycket halvfabrikat/helfabrikat som det används. Var är matlagningen ????

    Vi har ett äldreboende här i byn som har vunnit pris för sin fina mat till de äldre. De gör allt själva, de panera fisken, rullar kroppkakor, formar burgere, finns inga pulversåser eller pulvermos.
    Kan man laga flera 100 portioner på det viset där så kan man väl göra det i en skola också eller??


    Låter som ett helt underbart äldreboende verkligen!!!, men säg mig hur hinner personalen med att göra all denna mat från grunden..??, börjar dom mitt i natten å slutar sent på kvällen eller vad????, finns ju en anledning till att våra skolkök å äldreboendekök tyvärr har mkt halvfabrikat.., det är ju inte det att personalen inte kan laga mat.. men tiden räcker inte till!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • Smulpajen 13 oktober 2008

    Skrivet av jenkar den 13 okt 2008

    Hej allihopa!!. Jag håller med er alla om att alla dessa tillsatser i maten är HEMSKT!!!!, å att skolmaten å maten våra äldre får bör vara bättre..d et är ju skandal!! men snälla..., snart kan man ju inte köpa någonting.., själv äter jag aldrig färdigrätter å dylikt.. är väldigt noga med att det skall vara hemlagad mat varje dag å jag bakar mitt egna bröd o.s.v..MEN!!!..., det finns ju vissa fanatiker här inne å ajg förstår inte hur i hela friden ni hinner laga så fantastiskt nyttig å bra mat varje dag som ni verkar göra (enligt det ni skriver här..), ta till exempel idag så gör jag köttfärssoppa med rotfrukter till middag å hembakt bröd till detta.. en enligt mig bra middag.. men OJDÅ!!! har visst använt 1 buljongtärning i soppan.. vad ska jag göra istället tycker ni fanatiker?? snälla berätta?, ska jag ställa mig å göra egen buljong kanske??, kanske jag ska sluta mitt arbete å bli hemmafru istället så jag hinner göra precis ALLTING ifrån grunden eller hur tänker ni???, jag menar.. visst var det bättre förr men då va ju kvinnorna hemma också å hade tid att laga all mat ifrån grunden.. det är en j-a skillnad det??!!, Hur ska jag hinna med., å Jo ... ska jag kanske sluta att köpa pålägg i affären oxå å bli bonde å skaffa mig grisar som jag kan slakta för att få riktigt skinka eller har ni något bra förslag på detta????????? TELL ME PLEASE!!!!!!!!

    Har också haft samma funderingar som du. HUR SKA MAN HINNA vara duktig fullt ut??:'( Jag försöker verkligen vara en medveten konsument till en viss gräns. Som ett exempel att sluta använda buljongtärning eller fond går ju bara inte. Bonde kan man ju heller inte bli och slakta och göra korv, skinka och leverpastej själv. Osten ska vi inte tala om. Den kan jag inte leva utan. Är ostoman. Kan ju inte skaffa ett ysteri för det. Nej, man får nog sovra i djungeln. Man ska göra det man kan för en renare mat, men om man blir fanatiker mår man nog mest dåligt själv.

  • monac 13 oktober 2008

    Skrivet av jenkar den 13 okt 2008

    Hej allihopa!!. Jag håller med er alla om att alla dessa tillsatser i maten är HEMSKT!!!!, å att skolmaten å maten våra äldre får bör vara bättre..d et är ju skandal!! men snälla..., snart kan man ju inte köpa någonting.., själv äter jag aldrig färdigrätter å dylikt.. är väldigt noga med att det skall vara hemlagad mat varje dag å jag bakar mitt egna bröd o.s.v..MEN!!!..., det finns ju vissa fanatiker här inne å ajg förstår inte hur i hela friden ni hinner laga så fantastiskt nyttig å bra mat varje dag som ni verkar göra (enligt det ni skriver här..), ta till exempel idag så gör jag köttfärssoppa med rotfrukter till middag å hembakt bröd till detta.. en enligt mig bra middag.. men OJDÅ!!! har visst använt 1 buljongtärning i soppan.. vad ska jag göra istället tycker ni fanatiker?? snälla berätta?, ska jag ställa mig å göra egen buljong kanske??, kanske jag ska sluta mitt arbete å bli hemmafru istället så jag hinner göra precis ALLTING ifrån grunden eller hur tänker ni???, jag menar.. visst var det bättre förr men då va ju kvinnorna hemma också å hade tid att laga all mat ifrån grunden.. det är en j-a skillnad det??!!, Hur ska jag hinna med., å Jo ... ska jag kanske sluta att köpa pålägg i affären oxå å bli bonde å skaffa mig grisar som jag kan slakta för att få riktigt skinka eller har ni något bra förslag på detta????????? TELL ME PLEASE!!!!!!!!


    tycker att din soppa med rotfrukter och det hembakade brödet lät som en jätte härlig måltid!!!!!

    Var stolt över dig själv!!!!

  • ros 13 oktober 2008

    "Rom byggdes inte på en dag"
    :oMan behöver inte slänga ut all mat i köket.
    Men ju mer jag läser vad viss mat innehåller, ju mer fundersam blir jag. Vad är det för konstigt i viss mat.
    Visst tar det mer tid när man vill laga så "ren" mat som möjligt.
    Jag försöker laga mer mat vid något tillfälle för att frysa in och ta fram när jag inte har så mycket tid för matlagning.
    :)Det tar ett tag att "vänja" sig och familjen, att såsen inte smakar lika utan alla tillsatser och smakförstärkare.
    Men det är inte svårare att göra en god sås utan glutamat och E621 m fl tillsatser.
    :)Jag har lärt mig mycket under resans gång(Y)(Y)(Y)

  • monac 13 oktober 2008

    samma här!:)

  • piaaip 13 oktober 2008

    Skrivet av miss-wixen den 12 okt 2008

    (Y) Bra tråd!!!Jag har portat all E621-mat, förutom buljongtärningar :( Jag undrar hur ni andra gör er brunsås utan buljongtärning? Hur lagar ni er mat och soppor utan buljongtärningar? Jag skulle så gärna vilja slänga bort tärningarna å fonderna. Har ingen större lust att koka egen buljong!!!
    jag vet att man kan köpa buljongtärningar från hälsokostaffären som varken innehåller salt eller E"vitaminer". Har någon testat? (Y)

    Hejsan; På Coop finns buljong å fonder utan glutamat å dom är goda. Buljongtärningarna är dessutom från bio food-bragrejer alltså//Pia

  • miss-wixen 13 oktober 2008

    Jag har tittat i kryddhyllan i butiken. Touch of taste har inte E621 i sig, men däremot E1445. Köpte nu flytande kycklingfond ala touch of taste(=

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.