Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lär dig syna matbluffen....

  • carola275 16 oktober 2008

    Skrivet av Smulpajen den 13 okt 2008

    Skrivet av jenkar den 13 okt 2008

    Hej allihopa!!. Jag håller med er alla om att alla dessa tillsatser i maten är HEMSKT!!!!, å att skolmaten å maten våra äldre får bör vara bättre..d et är ju skandal!! men snälla..., snart kan man ju inte köpa någonting.., själv äter jag aldrig färdigrätter å dylikt.. är väldigt noga med att det skall vara hemlagad mat varje dag å jag bakar mitt egna bröd o.s.v..MEN!!!..., det finns ju vissa fanatiker här inne å ajg förstår inte hur i hela friden ni hinner laga så fantastiskt nyttig å bra mat varje dag som ni verkar göra (enligt det ni skriver här..), ta till exempel idag så gör jag köttfärssoppa med rotfrukter till middag å hembakt bröd till detta.. en enligt mig bra middag.. men OJDÅ!!! har visst använt 1 buljongtärning i soppan.. vad ska jag göra istället tycker ni fanatiker?? snälla berätta?, ska jag ställa mig å göra egen buljong kanske??, kanske jag ska sluta mitt arbete å bli hemmafru istället så jag hinner göra precis ALLTING ifrån grunden eller hur tänker ni???, jag menar.. visst var det bättre förr men då va ju kvinnorna hemma också å hade tid att laga all mat ifrån grunden.. det är en j-a skillnad det??!!, Hur ska jag hinna med., å Jo ... ska jag kanske sluta att köpa pålägg i affären oxå å bli bonde å skaffa mig grisar som jag kan slakta för att få riktigt skinka eller har ni något bra förslag på detta????????? TELL ME PLEASE!!!!!!!!

    Har också haft samma funderingar som du. HUR SKA MAN HINNA vara duktig fullt ut??:'( Jag försöker verkligen vara en medveten konsument till en viss gräns. Som ett exempel att sluta använda buljongtärning eller fond går ju bara inte. Bonde kan man ju heller inte bli och slakta och göra korv, skinka och leverpastej själv. Osten ska vi inte tala om. Den kan jag inte leva utan. Är ostoman. Kan ju inte skaffa ett ysteri för det. Nej, man får nog sovra i djungeln. Man ska göra det man kan för en renare mat, men om man blir fanatiker mår man nog mest dåligt själv.


    Var tacksam för de fanatiker som finns. De är inte här för att ge oss andra dåligt samvete (förhoppningsvis). Men vi kan ju dra nytta av "fanatikerna" och få lite tips och ideér som faktiskt kanske inte alls är så svåra att implementera i vår vardag. Att veta vilka märken och produkter som är bra innan man går till affären gör det hela mycket lättare. Tror att det var smulpajen som nämnde problemet med all tid det tar att läsa på förpackningar. Nä, mer tips så jag slipper det när jag är på affären och är trött, less och hungrig! Ska definitivt kolla efter buljongerna som tipsats om här i forumet.

  • Smulpajen 16 oktober 2008

    Skrivet av carola275 den 16 okt 2008

    Skrivet av Smulpajen den 13 okt 2008

    Skrivet av jenkar den 13 okt 2008

    Hej allihopa!!. Jag håller med er alla om att alla dessa tillsatser i maten är HEMSKT!!!!, å att skolmaten å maten våra äldre får bör vara bättre..d et är ju skandal!! men snälla..., snart kan man ju inte köpa någonting.., själv äter jag aldrig färdigrätter å dylikt.. är väldigt noga med att det skall vara hemlagad mat varje dag å jag bakar mitt egna bröd o.s.v..MEN!!!..., det finns ju vissa fanatiker här inne å ajg förstår inte hur i hela friden ni hinner laga så fantastiskt nyttig å bra mat varje dag som ni verkar göra (enligt det ni skriver här..), ta till exempel idag så gör jag köttfärssoppa med rotfrukter till middag å hembakt bröd till detta.. en enligt mig bra middag.. men OJDÅ!!! har visst använt 1 buljongtärning i soppan.. vad ska jag göra istället tycker ni fanatiker?? snälla berätta?, ska jag ställa mig å göra egen buljong kanske??, kanske jag ska sluta mitt arbete å bli hemmafru istället så jag hinner göra precis ALLTING ifrån grunden eller hur tänker ni???, jag menar.. visst var det bättre förr men då va ju kvinnorna hemma också å hade tid att laga all mat ifrån grunden.. det är en j-a skillnad det??!!, Hur ska jag hinna med., å Jo ... ska jag kanske sluta att köpa pålägg i affären oxå å bli bonde å skaffa mig grisar som jag kan slakta för att få riktigt skinka eller har ni något bra förslag på detta????????? TELL ME PLEASE!!!!!!!!

    Har också haft samma funderingar som du. HUR SKA MAN HINNA vara duktig fullt ut??:'( Jag försöker verkligen vara en medveten konsument till en viss gräns. Som ett exempel att sluta använda buljongtärning eller fond går ju bara inte. Bonde kan man ju heller inte bli och slakta och göra korv, skinka och leverpastej själv. Osten ska vi inte tala om. Den kan jag inte leva utan. Är ostoman. Kan ju inte skaffa ett ysteri för det. Nej, man får nog sovra i djungeln. Man ska göra det man kan för en renare mat, men om man blir fanatiker mår man nog mest dåligt själv.


    Var tacksam för de fanatiker som finns. De är inte här för att ge oss andra dåligt samvete (förhoppningsvis). Men vi kan ju dra nytta av "fanatikerna" och få lite tips och ideér som faktiskt kanske inte alls är så svåra att implementera i vår vardag. Att veta vilka märken och produkter som är bra innan man går till affären gör det hela mycket lättare. Tror att det var smulpajen som nämnde problemet med all tid det tar att läsa på förpackningar. Nä, mer tips så jag slipper det när jag är på affären och är trött, less och hungrig! Ska definitivt kolla efter buljongerna som tipsats om här i forumet.

    Jag är jätteglad och tacksam att det finns fanatiker när dom är på rätt plats. Dom gör ett jättejobb för oss andra när det gäller att syna innehållsdeklarationerna. En stor eloge till alla här som upplyser oss om all skit vi sätter i oss. Men tyvärr har jag svårt att ta in alla E-nummer och organisera vad jag kan och inte kan handla. Jag går mycket på känsla på det som känns rätt/fel. Vissa saker hamnar i hjärnans sopsortering, bra, mindre bra, oätligt. Jag lär mig någon ny produkt varje vecka som hamnar under oätligt. Denna vecka var det Icas grönsaksbuljong...

  • LaJefa 16 oktober 2008

    Helt klart tycker jag att man ska använda naturproukter i den mån det går. Tycker ändå att det är lite löjligt med att dessa "tillsatser" kan man inte äta. Kolla det första meddelandet som lades in i denna tråden. Alla tillsatser är mer eller mindre gjorda från djurriket. Hur kan man äta en kotlett med fett på om man inte kan äta något som innehåller E 422. Samt E 400, 401, 402, 403...gjort från brunalger...vad jag har lärt mig ska det vara mycket nyttigt att äta alger.

    Tycker bara att det ibland är lite väl mycket dubbelmoral.

    Jag tycker att man ska äta allt...ju "mer skit" kroppen tar in desto mer resident blir den, vilket jag tror medför mindre allergier. Lite skit i hörnen tror jag är bra för alla, tror inte att man ska vara för steril, samt att man inte ska bry sig så mycket...ät och var glad utav dom produkter ni tycker om och bry er inte så mycket om vilket innehåll det har.

  • carinatl 7 november 2008

    (L)Har inte varit här på ett tag men fick syn på denna fina tråd.(L)
    Jag utesluter också så mycket tillsatser som möjligt. Vi mår så bra, min tonårsdotter har blivit av med 99% av finnarna (får en finne ibland). (L):) Vi äter mycket men håller vikten ändå(Y).
    Bulljongen i hälsokosten ska jag helt klart köpa hem. Vi har klarat oss utan buljong nu i 6 mån, men när jag har bjudit på middag vid ett kalas har jag fuskat.
    Man kan själv frysa in buljong. Ibland gör jag stek i gryta eller ugn, och då brukar det bli mer sky än vad som behövs för att göra sås, då hällar jag det i istärningsfack och så är det lätt att ta upp när man sedan får för lite.
    Ni som inte har tid börja med att ersätta tex margarin. Köp bregott, det har lågt kilopris i jämförelse med smörgåsmargarinerna och man räknar om priset utan tillsatt VATTEN.(Y)

  • monac 7 november 2008

    för mig är det viktigt att hänga med i forskningen och göra så gott jag kan på hemma plan.
    Står heller inte och "översätter" alla E :nr. men jag granskar mer än vad jag gjorde innan jag läste boken om den "Hemlige Kocken"(mats-erik Nilsson)t.e.x.
    M EN DET GÅR ATT "STÄDA UR" en hel del överflödigt natriumglutamat och annat genom små enkla förändringar...om man sedan väljer att göra det eller inte har jag inga moraliska betänkligheter inför!
    Jag gillar att göra medvetna val.:)

  • carinatl 7 november 2008

    Jag läste "Handbok för den kräsne konsumenten" och stötte på kaustiksoda:@. Jag trodde inte det fick användas i livsmedel, det ska man väl använda för att rensa avlopp?:'(
    När jag undersökte lite närmare så är det e524 natriumhydroxid som är utspädd kaustiksoda, kan användas till svarta oliver som plockas gröna och läggs i kaustiksoda:( Tur att jag aldrig gillat oliver.
    Något som jag mer hittade och tyckte att det låter äckligt är karbamid, svavelsyra, saltsyra, ricinolja mm.
    Vad har du ätit idag? Jag har ätit lite kaustiksoda med karbamid och svavelsyra.:'(
    Det är fruktansvärt. Och vi bara tror på vår myndighet livsmedelsverket och vårt EU-inträde som över en natt gjorde så att många tillsatser blev godkända.
    Jag sorterar bort så mycket kemikalier som möjligt.(Y)

  • ros 11 november 2008

    :oI expressen idag står det om matbluffen, läs gärna om ni är intresserade vad olika matvaror innehåller.
    :oDet är så man blir mörkrädd:o
    De värsta fuskprodukterna
    Saft
    Halten av frukt och bär kan vara precis hur låg som helst i saft. Bobs blandsaft svart vinbär innehåller till exempel bara två procent svarta vinbär. Och Fun Light, som inte ens får klassas som just saft, består enbart av tillsatser och vatten.

    Glass
    Äkta glass består av grädde eller mjölk, socker och ägg. Men varianterna i frysdiskarna består också till 50 procent av luft, och en kombination av bland annat vegetabiliskt fett, fettsyror och aromämnen.

    Fiskpinnar
    De flesta varianterna har bara 50 procent fisk i sina pinnar. En av de bästa är Findus, med 61 procent. Resten, alltså drygt hälften av innehållet, är den tjocka paneringen, fylld av anonyma arom- och stärkelsetillsatser.

    Kyckling
    Över en miljon svenska kycklingar är varje år så illa medfarna under sin uppfödning att de inte kan bli mat, eller ens smuliga delar i nuggets. Landets enda kravmärkta kyckling kommer från Bosarp i Skåne.

    Kyckling
    Över en miljon svenska kycklingar är varje år så illa medfarna under sin uppfödning att de inte kan bli mat, eller ens smuliga delar i nuggets. Landets enda kravmärkta kyckling kommer från Bosarp i Skåne.

    Bröd
    I stort sett alla av de hundratals brödprodukterna i affären är i grund och botten samma fuskproducerade bröd, fullt av konstiga tillsatser. Ett bra bröd ska vara tungt, och helst innehålla bara fyra ingredienser: surdeg, vatten, rågmjöl och salt.

    Odlad – rosa lax
    En kombination som inte går ihop. Odlad lax är av naturen grå, men klassas som hopplös att sälja. Därför färgas den. Välj i stället kravgodkänd lax utan färgämnen.

    Skinka
    Skinka består av sönderhackat muskelkött från grisben, som har blandats i en stor tumlare tillsammans med bland annat aromämnen, vatten och konserveringsmedel. Vill charkföretaget få den att se mer äkta ut lägger man

    ibland en fettrand runt formen. Att köpa över disk är ingen garanti för att skinkan håller måttet. Dock är sannolikheten större för rökt än kokt.

    Kaviar
    Består av torskrom och potatisflingor färgade med tomatpuré. Lägst romhalt – och flest tillsatser – hittar man i Kalles randiga tub.

    Falukorv
    I princip all falukorv på marknaden innehåller minst en tredjedel vatten – och stabiliseringsmedel som tidigare var förbjudna – för att den inte ska ramla isär.

    Kaffebröd
    Pågens crémefyllda muffins har, vid sidan om de klassiska ingredienserna, även ett flertal aromämnen och brun karamellfärg för att få fram den rätta chokladfärgen.

  • KramisGumman 11 november 2008

    :(
    Usch då....
    vet att visa E tillsatser eller mer färgämne inte är alltför bra för bokstavsbarnen, vet för har själv en dotter med AD/HD hon blir mer aktiv om hon äter färgat godis/läsk, så blir mer choklad för hennes del nu......detta gäller min dotter ....andra kan ha annan erfarenhet.

  • carinatl 11 november 2008

    Du har helt rätt "ros" jag bojkottar så mycket färdigmat det går och försöker göra det mesta själv.
    Samhället är på väg åt fel håll med alla dessa tillsatser, vi måste visa vad vi tycker genom att köpa så lite tillsatser vi kan.

    Jag har också läst att om man är överkänslig mot glutamat/smakförstärkare :@ kan det ge samma symptom som ADHD. Finns ofta i sånt som barn äter.:(

    Och detta är en godkänd tillsats.

  • Change 11 november 2008

    Skrivet av ros den 11 nov 2008

    :oI expressen idag står det om matbluffen, läs gärna om ni är intresserade vad olika matvaror innehåller.
    :oDet är så man blir mörkrädd:o
    De värsta fuskprodukterna
    Saft
    Halten av frukt och bär kan vara precis hur låg som helst i saft. Bobs blandsaft svart vinbär innehåller till exempel bara två procent svarta vinbär. Och Fun Light, som inte ens får klassas som just saft, består enbart av tillsatser och vatten.

    Glass
    Äkta glass består av grädde eller mjölk, socker och ägg. Men varianterna i frysdiskarna består också till 50 procent av luft, och en kombination av bland annat vegetabiliskt fett, fettsyror och aromämnen.

    Fiskpinnar
    De flesta varianterna har bara 50 procent fisk i sina pinnar. En av de bästa är Findus, med 61 procent. Resten, alltså drygt hälften av innehållet, är den tjocka paneringen, fylld av anonyma arom- och stärkelsetillsatser.

    Kyckling
    Över en miljon svenska kycklingar är varje år så illa medfarna under sin uppfödning att de inte kan bli mat, eller ens smuliga delar i nuggets. Landets enda kravmärkta kyckling kommer från Bosarp i Skåne.

    Kyckling
    Över en miljon svenska kycklingar är varje år så illa medfarna under sin uppfödning att de inte kan bli mat, eller ens smuliga delar i nuggets. Landets enda kravmärkta kyckling kommer från Bosarp i Skåne.

    Bröd
    I stort sett alla av de hundratals brödprodukterna i affären är i grund och botten samma fuskproducerade bröd, fullt av konstiga tillsatser. Ett bra bröd ska vara tungt, och helst innehålla bara fyra ingredienser: surdeg, vatten, rågmjöl och salt.

    Odlad – rosa lax
    En kombination som inte går ihop. Odlad lax är av naturen grå, men klassas som hopplös att sälja. Därför färgas den. Välj i stället kravgodkänd lax utan färgämnen.

    Skinka
    Skinka består av sönderhackat muskelkött från grisben, som har blandats i en stor tumlare tillsammans med bland annat aromämnen, vatten och konserveringsmedel. Vill charkföretaget få den att se mer äkta ut lägger man

    ibland en fettrand runt formen. Att köpa över disk är ingen garanti för att skinkan håller måttet. Dock är sannolikheten större för rökt än kokt.

    Kaviar
    Består av torskrom och potatisflingor färgade med tomatpuré. Lägst romhalt – och flest tillsatser – hittar man i Kalles randiga tub.

    Falukorv
    I princip all falukorv på marknaden innehåller minst en tredjedel vatten – och stabiliseringsmedel som tidigare var förbjudna – för att den inte ska ramla isär.

    Kaffebröd
    Pågens crémefyllda muffins har, vid sidan om de klassiska ingredienserna, även ett flertal aromämnen och brun karamellfärg för att få fram den rätta chokladfärgen.


    Sen skäller vissa på Bertan för att han startade serien Matakuten. Vi borde vara tacksamma som f-n att han gjorde det så ungarna kan få riktig mat. Ingen vill väl sätta i sig sån här skit om man vet om det?

  • monac 12 november 2008

    var det Bert Karlssons program idé?
    Såg bara sista avsnittet. Mycket bra.
    En del fabrikanter har skärpt till sig efter det att debatten vaknat och fler börjar ställa krav,vilket är toppen.

  • Geronimo 12 november 2008

    Man kan inte leva på hembakat ekologiskt bröd allena,
    - men det är i alla fall ett skäl att få i sig produkter utan en massa E hit och dit.

    Hur kan en baugette hålla flera månader utan att det är fullgräddat och vacumförpackat?

    Att baka Eget surdegsbröd, är både enkelt OCH nyttigt!

    Kolla ingredienserna på brödförpackningarna nästa gång Ni tänker köpa bröd.

    Och ställ frågan,

    -Ska Jag ge detta till mina barn? :o

  • Smulpajen 12 november 2008

    Amylacetat, amylbutyrat, amylvalerat,anetol, anisylformiat, bencylacetat, bensylisobutyrat, smörsyrdiacetyl, cinnamyl isobutyrat, konjaksessensolja, diacetyl, dipropylketon, etylacetat, etylamylketon,etylbutyrat, etylcinnamat, etylheptanoat, etylheptylat, etyllaktat, etylmetylfenylglycidat, etylnitrat, etylproprionat,etylvalerat, heliotropin, hydroxyfenyl-2-butanon (10-procentig lösning i alkohol), alfa-ionon, isobutylatranilat, isobutylbutyrat. citronessensolja,maltol, 4-metylacetofenon, metylantranilat. metylbenoat. metylcinnamat, metylheptinkarbonat, metylnaftylketon, metylsalicylat, mintessensolja, neroliessensolja, nerolin, nerylisobutyrat, violrotssmör, fenetylalkohol, rosenvattenrometer, gamma-undekalakton, vanillin och lösningsmedel.

    Detta är vad du dricker om du köper en jordgubbsmilkshake hos Burger King. Låter himla gott, eller hur!!:p

  • Atiin 12 november 2008

    Det är vidrigt vad mycket onödigt det stoppar i vår mat. Då vi handlar är E-nummer och onödiga tillsatser förbjudna, allt ska vara så cleant som det bara går, och E621 det exicterar verkligen inte i vår vardag, USCH! Folk burkar gnälla på oss för att vi gör så här, läser på allt och inte stoppar i oss vad som helst, vi har fått många syrliga kommenterar från vår omgivning men vi gör ju bara så himla rätt. Fler borde lära sig av detta och verkligen bry sig om vad de stoppar i sig och ger sin familj, det är värt det. Vissa ämnen är ju förbjudna i vissa delar av världen men här i Sverige är allt tillåtet att peta i maten känns det som...

  • Smulpajen 12 november 2008

    Skrivet av Atiin den 12 nov 2008

    Det är vidrigt vad mycket onödigt det stoppar i vår mat. Då vi handlar är E-nummer och onödiga tillsatser förbjudna, allt ska vara så cleant som det bara går, och E621 det exicterar verkligen inte i vår vardag, USCH! Folk burkar gnälla på oss för att vi gör så här, läser på allt och inte stoppar i oss vad som helst, vi har fått många syrliga kommenterar från vår omgivning men vi gör ju bara så himla rätt. Fler borde lära sig av detta och verkligen bry sig om vad de stoppar i sig och ger sin familj, det är värt det. Vissa ämnen är ju förbjudna i vissa delar av världen men här i Sverige är allt tillåtet att peta i maten känns det som...

    Förlåt nu hänger jag inte med :o Var är E nummer förbjudna? Och vilka är ni som får syrliga kommentarer?

  • Geronimo 12 november 2008

    Det finns väl bara en sak att säga!
    FYYYYYYYYYYYYYY FAAAAAAAAAAAAAAAAAN!!!!!!!!!!:@(N)



    Skrivet av Smulpajen den 12 nov 2008

    Amylacetat, amylbutyrat, amylvalerat,anetol, anisylformiat, bencylacetat, bensylisobutyrat, smörsyrdiacetyl, cinnamyl isobutyrat, konjaksessensolja, diacetyl, dipropylketon, etylacetat, etylamylketon,etylbutyrat, etylcinnamat, etylheptanoat, etylheptylat, etyllaktat, etylmetylfenylglycidat, etylnitrat, etylproprionat,etylvalerat, heliotropin, hydroxyfenyl-2-butanon (10-procentig lösning i alkohol), alfa-ionon, isobutylatranilat, isobutylbutyrat. citronessensolja,maltol, 4-metylacetofenon, metylantranilat. metylbenoat. metylcinnamat, metylheptinkarbonat, metylnaftylketon, metylsalicylat, mintessensolja, neroliessensolja, nerolin, nerylisobutyrat, violrotssmör, fenetylalkohol, rosenvattenrometer, gamma-undekalakton, vanillin och lösningsmedel.

    Detta är vad du dricker om du köper en jordgubbsmilkshake hos Burger King. Låter himla gott, eller hur!!:p

  • Smulpajen 12 november 2008

    Skrivet av Geronimo den 12 nov 2008

    Det finns väl bara en sak att säga!
    FYYYYYYYYYYYYYY FAAAAAAAAAAAAAAAAAN!!!!!!!!!!:@(N)



    Skrivet av Smulpajen den 12 nov 2008

    Amylacetat, amylbutyrat, amylvalerat,anetol, anisylformiat, bencylacetat, bensylisobutyrat, smörsyrdiacetyl, cinnamyl isobutyrat, konjaksessensolja, diacetyl, dipropylketon, etylacetat, etylamylketon,etylbutyrat, etylcinnamat, etylheptanoat, etylheptylat, etyllaktat, etylmetylfenylglycidat, etylnitrat, etylproprionat,etylvalerat, heliotropin, hydroxyfenyl-2-butanon (10-procentig lösning i alkohol), alfa-ionon, isobutylatranilat, isobutylbutyrat. citronessensolja,maltol, 4-metylacetofenon, metylantranilat. metylbenoat. metylcinnamat, metylheptinkarbonat, metylnaftylketon, metylsalicylat, mintessensolja, neroliessensolja, nerolin, nerylisobutyrat, violrotssmör, fenetylalkohol, rosenvattenrometer, gamma-undekalakton, vanillin och lösningsmedel.

    Detta är vad du dricker om du köper en jordgubbsmilkshake hos Burger King. Låter himla gott, eller hur!!:p

    Det värsta är att detta var ju bara en läckerhet jag citerade ur den Hemlge kocken. Brödet vi äter (bortabakat) är ju också sååå mycket smörja i. Tillsatser som gör att vi ska tro att det är färsk, BLAND ANNAT.

  • carola275 12 november 2008

    Skrivet av ros den 11 nov 2008
    Odlad – rosa lax
    En kombination som inte går ihop. Odlad lax är av naturen grå, men klassas som hopplös att sälja. Därför färgas den. Välj i stället kravgodkänd lax utan färgämnen.


    Nu vill jag bara höja ett varningens finger för att börja leta grå lax i frysdiskarna, lax har faktiskt en rosa färg även om den är färskfiskad från hav eller älv. Kanske inte lika starkt rosa som de färgade varianterna, men absolut rosa.

    Tips på en kass hemsida men med massa intressant information: http://www.konsumentsamverkan.se/
    Den här sidan kanske alla känner till sedan förut, kanske till och med har diskuterats i forumet, men jag vill ändå slå ett slag för den.

  • ros 21 november 2008

    :oI dagens Express står det om hur mycket tillsatser det finns i burgarna
    Här är alla tillsatser i burgarna
    Max ”Classic” kycklingburgare
    Kött:
    E160b, färgämne. E621, smakförstärkare.
    Mörkt fiberrikt bröd:
    E471, stabiliserings- och förtjockningsmedel (används för att påverka en produkts konsistens). E472e, stabiliserings- och förtjockningsmedel. E170, färgämne. E 300, antioxidationsmedel (används för att hindra fett från att härskna och fruktbaserade produkter från att missfärgas).
    Äppelrökt bacon:
    E451, natrium- och kaliumtrifosfater. E250, konserveringsmedel.
    Majonnäs:
    E1422, majsstärkelse. E412, stabiliserings- och förtjockningsmedel. E410, stabiliserings- och förtjockningsmedel.
    Cheddarost:
    E331, antioxidationsmedel. E339, antioxidationsmedel. E452, natriumkarbonater, bakpulver. E200, konserveringsmedel. E160a, färgämne. E160e, färgämne. E 322, antioxidationsmedel. E 270, mjölksyra, surhetsreglerande.
    Senap:
    E415, stabiliseringsmedel. E270, mjölksyra, konserveringsmedel.
    McDonalds Chicken Tasty
    Bröd:
    E472e, stabiliseringsmedel (används för att påverka en produkts konsistens). E 300, antioxidationsmedel (används för att hindra fett från att härskna och missfärgas).
    Kyckling:
    E450, natriumkarbonater, bakpulver. E500, natriumkarbonater, surhetsreglerande. E461, stabiliseringsmedel. E160c paprikaextrakt, gul-orange, färgämne. E100, kurkumin, gult färgämne.
    Emmentaler-ost:
    E331 natriumcitrat, antioxidationsmedel. E200 sorbinsyra, konserveringsmedel.
    Sås:
    E415, förtjockningsmedel. E400, förtjockningsmedel. E202, konserveringsmedel. E270, mjölksyra, konserveringsmedel.
    Mat med mest E-nummer
    1) Rydbergs lätta skagenröra (FoodMark) 22 E-nummer.
    2) Räkbomb (Bröderna Franzén) 20 E-nummer.
    3) Grönsallad, ost och skinka (Mikaels Livlina) 19 E-nummer.
    4) Polarklämma kalkon (Polarbröd) 18 E-nummer.
    5) Räkbakelse (Ica i Uppsala) 18 E-nummer.
    6) Punschrulle (Hägges) 15 E-nummer.
    Listan kommer från bloggen ”Hakke snackar”, som utlyst en tävling om flest E-nummer.
    Visst blir man rädd och ledsen(N)

  • lillawe 21 november 2008

    Vadåååå ekolokiskt??? käns det som.. har alltid velat använda mig av min egen produktion..... men jag ahr inte råd eller .....

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.